De hele Antwerpse binnenstad en Linkeroever is sinds 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende auto's mogen dit deel van de stad niet meer in. De zone wordt aangeduid met verkeersborden en geldt permanent.
De maatregel geldt voor dieselauto’s die niet voldoen aan de Euro 4-emissienorm (bouwjaar 2005) of de Euro 3-norm (bouwjaar 2001) maar dan mét roetfilter. Auto’s met een benzinemotor mogen alleen de LEZ in als ze minstens aan de Euro 1-norm voldoen (bouwjaar 1992). De euronorm (aangegeven met een cijfer 1 tot 6) staat op het kentekenbewijs (B: inschrijvingsbewijs) van het voertuig. Hoe hoger het cijfer, hoe minder het voertuig vervuilt.
Let op: de ontheffingsmogelijkheid voor gehandicapten op grond van het recht op een verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg geldt alleen voor ingezetenen van België.
Op slimnaarantwerpen.be/nl/lez staat uitgebreide informatie over de LEZ en kun je controleren of je voertuig wel of niet aan de toelatingsnormen voldoet.
De eisen worden in 2020 verder aangescherpt en in 2025 nog eens.
Voor voertuigen die niet toegelaten worden, is het mogelijk een vrijstelling aan te vragen, een tijdelijke toelating aan te vragen, of een LEZ-dagpas te kopen. Die pas kost € 35 per dag, en kan in de zone zelf bij een parkeerautomaat worden gekocht. Dat kan tot 24 uur na het binnenrijden van de LEZ. Van deze mogelijkheid mag maar 8 keer per jaar gebruik worden gemaakt.
Ieder voertuig dat de LEZ inrijdt wordt met camera's geregistreerd. Het kenteken wordt vergeleken met een database van toegelaten voertuigen, bij Nederlandse kentekens worden de gegevens van de Nederlandse RDW gebruikt. Wie de LEZ inrijdt met een voertuig dat niet toegelaten is, krijgt een boete van € 150. Bij herhaling wordt de boete hoger.
Eigenaren van auto’s die stad niet meer in mogen, kunnen op een P+R parkeren en vervolgens met het openbaar vervoer naar het centrum reizen. Automobilisten met een aangepaste auto en een gehandicaptenkaart zijn vrijgesteld, mits zij zich van tevoren wel hebben aangemeld via lez.antwerpen.be.
Brussel
Het gehele Brusselse Hoofdstedelijke Gewest valt sinds 1 januari 2018 onder de lage-emissiezone (LEZ), dus alle 19 gemeenten. De Ring (R0) valt er niet onder, evenmin enkele toegangswegen tot de Ring of tot transitparkings. Dieselvoertuigen met Euro 1-norm of zonder Euronorm mogen niet meer rijden in de Brusselse LEZ. Met ingang van 1 januari 2019 worden voertuigen op diesel met Euro 2-norm en voertuigen op benzine, lpg en cng met Euro 1-norm of zonder norm uit de LEZ geweerd. Tabellen met deze en latere invoeringsdata zijn te vinden op lez.brussels/nl/content/mijn-voertuig.
In de loop van 2018 komt er een dagpas (verwachte prijs € 35 per dag) beschikbaar. Er kan voor maximaal 8 dagen per jaar een dagpas aangevraagd worden. Met deze dagpas krijgen voertuigen die niet voldoen aan de voorwaarden voor toelating in de LEZ, toch toelating.
De LEZ geldt niet voor bromfietsen en motoren. Een compleet overzicht van uitzonderingen is te vinden op lez.brussels/content/mijn-voertuig.
Bij sterke luchtverontreiniging kunnen de autoriteiten in Brussel extra maatregelen invoeren, zoals een snelheidsbeperking of een verbod voor bepaalde typen voertuigen. Een dergelijke maatregel wordt aangekondigd in de media.
Uitgebreide informatie over de LEZ in Brussel is te vinden op lez.brussels.
Gent
Om de luchtkwaliteit te verbeteren, is de Gentse binnenstad of het gebied binnen de R40 vanaf 1 januari 2020 een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende voertuigen mogen de zone niet langer inrijden. Vermijd een boete en check altijd je voertuig voor je naar Gent komt.
De voorbije drie jaar (2016-2019) werd de haalbaarheid van de invoering van een lage-emissiezone in Mechelen én Willebroek grondig onderzocht. Verschillende scenario’s werden onder de loep genomen, maar de kosten-batenoefening heeft beide besturen uiteindelijk doen besluiten om geen LEZ in te voeren op deze schaal.
Vanaf 1 januari 2023 wordt op het volledige grondgebied van het Waals Gewest een Lage Emissie Zone ingevoerd. U vindt alle informatie betreffende de LEZ in Wallonië via onderstaande link: walloniebassesemissions (deze website is enkel in het Frans)
De regelgeving, en vooral wat de uitzonderingen betreft, is in 2021 nog niet 100 % duidelijk.
Een uitzondering die voor heel wat motorhome eigenaars een geruststelling zal zijn is: Voertuigen met euronorm 4 of hoger, aangekocht voor 1 januari 2019, en voor zover het niet werd verkocht aan derden (nog steeds in bezit van eerste eigenaar), zullen wel nog worden toegelaten!
Hieronder vind je een tabel voor voertuigen aangekocht na 1 januari 2019
De hele Antwerpse binnenstad en Linkeroever is sinds 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende auto's mogen dit deel van de stad niet meer in. De zone wordt aangeduid met verkeersborden en geldt permanent.
De maatregel geldt voor dieselauto’s die niet voldoen aan de Euro 4-emissienorm (bouwjaar 2005) of de Euro 3-norm (bouwjaar 2001) maar dan mét roetfilter. Auto’s met een benzinemotor mogen alleen de LEZ in als ze minstens aan de Euro 1-norm voldoen (bouwjaar 1992). De euronorm (aangegeven met een cijfer 1 tot 6) staat op het kentekenbewijs (B: inschrijvingsbewijs) van het voertuig. Hoe hoger het cijfer, hoe minder het voertuig vervuilt.
Let op: de ontheffingsmogelijkheid voor gehandicapten op grond van het recht op een verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg geldt alleen voor ingezetenen van België.
Op slimnaarantwerpen.be/nl/lez staat uitgebreide informatie over de LEZ en kun je controleren of je voertuig wel of niet aan de toelatingsnormen voldoet.
De eisen worden in 2020 verder aangescherpt en in 2025 nog eens.
Voor voertuigen die niet toegelaten worden, is het mogelijk een vrijstelling aan te vragen, een tijdelijke toelating aan te vragen, of een LEZ-dagpas te kopen. Die pas kost € 35 per dag, en kan in de zone zelf bij een parkeerautomaat worden gekocht. Dat kan tot 24 uur na het binnenrijden van de LEZ. Van deze mogelijkheid mag maar 8 keer per jaar gebruik worden gemaakt.
Ieder voertuig dat de LEZ inrijdt wordt met camera's geregistreerd. Het kenteken wordt vergeleken met een database van toegelaten voertuigen, bij Nederlandse kentekens worden de gegevens van de Nederlandse RDW gebruikt. Wie de LEZ inrijdt met een voertuig dat niet toegelaten is, krijgt een boete van € 150. Bij herhaling wordt de boete hoger.
Eigenaren van auto’s die stad niet meer in mogen, kunnen op een P+R parkeren en vervolgens met het openbaar vervoer naar het centrum reizen. Automobilisten met een aangepaste auto en een gehandicaptenkaart zijn vrijgesteld, mits zij zich van tevoren wel hebben aangemeld via lez.antwerpen.be.
Brussel
Het gehele Brusselse Hoofdstedelijke Gewest valt sinds 1 januari 2018 onder de lage-emissiezone (LEZ), dus alle 19 gemeenten. De Ring (R0) valt er niet onder, evenmin enkele toegangswegen tot de Ring of tot transitparkings. Dieselvoertuigen met Euro 1-norm of zonder Euronorm mogen niet meer rijden in de Brusselse LEZ. Met ingang van 1 januari 2019 worden voertuigen op diesel met Euro 2-norm en voertuigen op benzine, lpg en cng met Euro 1-norm of zonder norm uit de LEZ geweerd. Tabellen met deze en latere invoeringsdata zijn te vinden op lez.brussels/nl/content/mijn-voertuig.
In de loop van 2018 komt er een dagpas (verwachte prijs € 35 per dag) beschikbaar. Er kan voor maximaal 8 dagen per jaar een dagpas aangevraagd worden. Met deze dagpas krijgen voertuigen die niet voldoen aan de voorwaarden voor toelating in de LEZ, toch toelating.
De LEZ geldt niet voor bromfietsen en motoren. Een compleet overzicht van uitzonderingen is te vinden op lez.brussels/content/mijn-voertuig.
Bij sterke luchtverontreiniging kunnen de autoriteiten in Brussel extra maatregelen invoeren, zoals een snelheidsbeperking of een verbod voor bepaalde typen voertuigen. Een dergelijke maatregel wordt aangekondigd in de media.
Uitgebreide informatie over de LEZ in Brussel is te vinden op lez.brussels.
Gent
Om de luchtkwaliteit te verbeteren, is de Gentse binnenstad of het gebied binnen de R40 vanaf 1 januari 2020 een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende voertuigen mogen de zone niet langer inrijden. Vermijd een boete en check altijd je voertuig voor je naar Gent komt.
De voorbije drie jaar (2016-2019) werd de haalbaarheid van de invoering van een lage-emissiezone in Mechelen én Willebroek grondig onderzocht. Verschillende scenario’s werden onder de loep genomen, maar de kosten-batenoefening heeft beide besturen uiteindelijk doen besluiten om geen LEZ in te voeren op deze schaal.
Vanaf 1 januari 2023 wordt op het volledige grondgebied van het Waals Gewest een Lage Emissie Zone ingevoerd. U vindt alle informatie betreffende de LEZ in Wallonië via onderstaande link: walloniebassesemissions (deze website is enkel in het Frans)
De regelgeving, en vooral wat de uitzonderingen betreft, is in 2021 nog niet 100 % duidelijk.
Een uitzondering die voor heel wat motorhome eigenaars een geruststelling zal zijn is: Voertuigen met euronorm 4 of hoger, aangekocht voor 1 januari 2019, en voor zover het niet werd verkocht aan derden (nog steeds in bezit van eerste eigenaar), zullen wel nog worden toegelaten!
Hieronder vind je een tabel voor voertuigen aangekocht na 1 januari 2019
De hele Antwerpse binnenstad en Linkeroever is sinds 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende auto's mogen dit deel van de stad niet meer in. De zone wordt aangeduid met verkeersborden en geldt permanent.
De maatregel geldt voor dieselauto’s die niet voldoen aan de Euro 4-emissienorm (bouwjaar 2005) of de Euro 3-norm (bouwjaar 2001) maar dan mét roetfilter. Auto’s met een benzinemotor mogen alleen de LEZ in als ze minstens aan de Euro 1-norm voldoen (bouwjaar 1992). De euronorm (aangegeven met een cijfer 1 tot 6) staat op het kentekenbewijs (B: inschrijvingsbewijs) van het voertuig. Hoe hoger het cijfer, hoe minder het voertuig vervuilt.
Let op: de ontheffingsmogelijkheid voor gehandicapten op grond van het recht op een verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg geldt alleen voor ingezetenen van België.
Op slimnaarantwerpen.be/nl/lez staat uitgebreide informatie over de LEZ en kun je controleren of je voertuig wel of niet aan de toelatingsnormen voldoet.
De eisen worden in 2020 verder aangescherpt en in 2025 nog eens.
Voor voertuigen die niet toegelaten worden, is het mogelijk een vrijstelling aan te vragen, een tijdelijke toelating aan te vragen, of een LEZ-dagpas te kopen. Die pas kost € 35 per dag, en kan in de zone zelf bij een parkeerautomaat worden gekocht. Dat kan tot 24 uur na het binnenrijden van de LEZ. Van deze mogelijkheid mag maar 8 keer per jaar gebruik worden gemaakt.
Ieder voertuig dat de LEZ inrijdt wordt met camera's geregistreerd. Het kenteken wordt vergeleken met een database van toegelaten voertuigen, bij Nederlandse kentekens worden de gegevens van de Nederlandse RDW gebruikt. Wie de LEZ inrijdt met een voertuig dat niet toegelaten is, krijgt een boete van € 150. Bij herhaling wordt de boete hoger.
Eigenaren van auto’s die stad niet meer in mogen, kunnen op een P+R parkeren en vervolgens met het openbaar vervoer naar het centrum reizen. Automobilisten met een aangepaste auto en een gehandicaptenkaart zijn vrijgesteld, mits zij zich van tevoren wel hebben aangemeld via lez.antwerpen.be.
Brussel
Het gehele Brusselse Hoofdstedelijke Gewest valt sinds 1 januari 2018 onder de lage-emissiezone (LEZ), dus alle 19 gemeenten. De Ring (R0) valt er niet onder, evenmin enkele toegangswegen tot de Ring of tot transitparkings. Dieselvoertuigen met Euro 1-norm of zonder Euronorm mogen niet meer rijden in de Brusselse LEZ. Met ingang van 1 januari 2019 worden voertuigen op diesel met Euro 2-norm en voertuigen op benzine, lpg en cng met Euro 1-norm of zonder norm uit de LEZ geweerd. Tabellen met deze en latere invoeringsdata zijn te vinden op lez.brussels/nl/content/mijn-voertuig.
In de loop van 2018 komt er een dagpas (verwachte prijs € 35 per dag) beschikbaar. Er kan voor maximaal 8 dagen per jaar een dagpas aangevraagd worden. Met deze dagpas krijgen voertuigen die niet voldoen aan de voorwaarden voor toelating in de LEZ, toch toelating.
De LEZ geldt niet voor bromfietsen en motoren. Een compleet overzicht van uitzonderingen is te vinden op lez.brussels/content/mijn-voertuig.
Bij sterke luchtverontreiniging kunnen de autoriteiten in Brussel extra maatregelen invoeren, zoals een snelheidsbeperking of een verbod voor bepaalde typen voertuigen. Een dergelijke maatregel wordt aangekondigd in de media.
Uitgebreide informatie over de LEZ in Brussel is te vinden op lez.brussels.
Gent
Om de luchtkwaliteit te verbeteren, is de Gentse binnenstad of het gebied binnen de R40 vanaf 1 januari 2020 een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende voertuigen mogen de zone niet langer inrijden. Vermijd een boete en check altijd je voertuig voor je naar Gent komt.
De voorbije drie jaar (2016-2019) werd de haalbaarheid van de invoering van een lage-emissiezone in Mechelen én Willebroek grondig onderzocht. Verschillende scenario’s werden onder de loep genomen, maar de kosten-batenoefening heeft beide besturen uiteindelijk doen besluiten om geen LEZ in te voeren op deze schaal.
Vanaf 1 januari 2023 wordt op het volledige grondgebied van het Waals Gewest een Lage Emissie Zone ingevoerd. U vindt alle informatie betreffende de LEZ in Wallonië via onderstaande link: walloniebassesemissions (deze website is enkel in het Frans)
De regelgeving, en vooral wat de uitzonderingen betreft, is in 2021 nog niet 100 % duidelijk.
Een uitzondering die voor heel wat motorhome eigenaars een geruststelling zal zijn is: Voertuigen met euronorm 4 of hoger, aangekocht voor 1 januari 2019, en voor zover het niet werd verkocht aan derden (nog steeds in bezit van eerste eigenaar), zullen wel nog worden toegelaten!
Hieronder vind je een tabel voor voertuigen aangekocht na 1 januari 2019
Antwerpen
De hele Antwerpse binnenstad en Linkeroever is sinds 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende auto's mogen dit deel van de stad niet meer in. De zone wordt aangeduid met verkeersborden en geldt permanent.
De maatregel geldt voor dieselauto’s die niet voldoen aan de Euro 4-emissienorm (bouwjaar 2005) of de Euro 3-norm (bouwjaar 2001) maar dan mét roetfilter. Auto’s met een benzinemotor mogen alleen de LEZ in als ze minstens aan de Euro 1-norm voldoen (bouwjaar 1992). De euronorm (aangegeven met een cijfer 1 tot 6) staat op het kentekenbewijs (B: inschrijvingsbewijs) van het voertuig. Hoe hoger het cijfer, hoe minder het voertuig vervuilt.
Let op: de ontheffingsmogelijkheid voor gehandicapten op grond van het recht op een verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg geldt alleen voor ingezetenen van België.
Op slimnaarantwerpen.be/nl/lez staat uitgebreide informatie over de LEZ en kun je controleren of je voertuig wel of niet aan de toelatingsnormen voldoet.
De eisen worden in 2020 verder aangescherpt en in 2025 nog eens.
Voor voertuigen die niet toegelaten worden, is het mogelijk een vrijstelling aan te vragen, een tijdelijke toelating aan te vragen, of een LEZ-dagpas te kopen. Die pas kost € 35 per dag, en kan in de zone zelf bij een parkeerautomaat worden gekocht. Dat kan tot 24 uur na het binnenrijden van de LEZ. Van deze mogelijkheid mag maar 8 keer per jaar gebruik worden gemaakt.
Ieder voertuig dat de LEZ inrijdt wordt met camera's geregistreerd. Het kenteken wordt vergeleken met een database van toegelaten voertuigen, bij Nederlandse kentekens worden de gegevens van de Nederlandse RDW gebruikt. Wie de LEZ inrijdt met een voertuig dat niet toegelaten is, krijgt een boete van € 150. Bij herhaling wordt de boete hoger.
Eigenaren van auto’s die stad niet meer in mogen, kunnen op een P+R parkeren en vervolgens met het openbaar vervoer naar het centrum reizen. Automobilisten met een aangepaste auto en een gehandicaptenkaart zijn vrijgesteld, mits zij zich van tevoren wel hebben aangemeld via lez.antwerpen.be.
Brussel
Het gehele Brusselse Hoofdstedelijke Gewest valt sinds 1 januari 2018 onder de lage-emissiezone (LEZ), dus alle 19 gemeenten. De Ring (R0) valt er niet onder, evenmin enkele toegangswegen tot de Ring of tot transitparkings. Dieselvoertuigen met Euro 1-norm of zonder Euronorm mogen niet meer rijden in de Brusselse LEZ. Met ingang van 1 januari 2019 worden voertuigen op diesel met Euro 2-norm en voertuigen op benzine, lpg en cng met Euro 1-norm of zonder norm uit de LEZ geweerd. Tabellen met deze en latere invoeringsdata zijn te vinden op lez.brussels/nl/content/mijn-voertuig.
In de loop van 2018 komt er een dagpas (verwachte prijs € 35 per dag) beschikbaar. Er kan voor maximaal 8 dagen per jaar een dagpas aangevraagd worden. Met deze dagpas krijgen voertuigen die niet voldoen aan de voorwaarden voor toelating in de LEZ, toch toelating.
De LEZ geldt niet voor bromfietsen en motoren. Een compleet overzicht van uitzonderingen is te vinden op lez.brussels/content/mijn-voertuig.
Bij sterke luchtverontreiniging kunnen de autoriteiten in Brussel extra maatregelen invoeren, zoals een snelheidsbeperking of een verbod voor bepaalde typen voertuigen. Een dergelijke maatregel wordt aangekondigd in de media.
Uitgebreide informatie over de LEZ in Brussel is te vinden op lez.brussels.
Nieuwe zones
Gent (per 1 januari 2020) en Mechelen (datum nog niet vastgesteld) zijn van plan lage-emissiezones in te stellen.