Tips - A
Tips - A
Tips - A
Tips - C
AdBlue
Wat is AdBlue?

Steeds meer dieselmotoren gebruiken AdBlue om hun NOx-uitstoot te beperken.

AdBlue is een waterachtige oplossing die wordt gebruikt om tot 85 procent van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof. De emissies van stikstofoxiden (NOx) zijn een belangrijke bron van luchtvervuiling en veroorzaken smog. Volgens onderzoek, uitgevoerd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), verergert NOx-emissie astma.
Het product bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent).  De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor en de SCR-katalysator (voor ‘Selective Catalytic Reduction’ of Selective Katalytische Reductie). Het ureum CO(NH2)2 wordt gemaakt met ammoniak (NH3) en koolstofgas (CO2). Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak). Dankzij een chemische reactie worden de NOx en het NH3 afgebroken tot N2 (stikstof) en H2O (water).
AdBlue
Wat is AdBlue?

Steeds meer dieselmotoren gebruiken AdBlue om hun NOx-uitstoot te beperken.

AdBlue is een waterachtige oplossing die wordt gebruikt om tot 85 procent van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof. De emissies van stikstofoxiden (NOx) zijn een belangrijke bron van luchtvervuiling en veroorzaken smog. Volgens onderzoek, uitgevoerd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), verergert NOx-emissie astma.
Het product bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent).  De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor en de SCR-katalysator (voor ‘Selective Catalytic Reduction’ of Selective Katalytische Reductie). Het ureum CO(NH2)2 wordt gemaakt met ammoniak (NH3) en koolstofgas (CO2). Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak). Dankzij een chemische reactie worden de NOx en het NH3 afgebroken tot N2 (stikstof) en H2O (water).
AdBlue
Wat is AdBlue?

Steeds meer dieselmotoren gebruiken AdBlue om hun NOx-uitstoot te beperken.

AdBlue is een waterachtige oplossing die wordt gebruikt om tot 85 procent van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof. De emissies van stikstofoxiden (NOx) zijn een belangrijke bron van luchtvervuiling en veroorzaken smog. Volgens onderzoek, uitgevoerd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), verergert NOx-emissie astma.
Het product bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent).  De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor en de SCR-katalysator (voor ‘Selective Catalytic Reduction’ of Selective Katalytische Reductie). Het ureum CO(NH2)2 wordt gemaakt met ammoniak (NH3) en koolstofgas (CO2). Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak). Dankzij een chemische reactie worden de NOx en het NH3 afgebroken tot N2 (stikstof) en H2O (water).
Checklist bij vertrek
Telkenmale je vertrekt met de motorhome vanaf een camping of camperplaats, check je best een aantal zaken. Dit om ongelukken te voorkomen. Dit moet een routine zijn. Al vlug wordt iets over het hoofd gezien, en voor je het weet vertrek je met bvb een openstaande garagedeur!

Buitenzijde

- Schotelantenne ingeklapt
- Dakluiken dicht
- Alle zijramen dicht

- Gasflessen dicht (is je camper uitgerust met bvb een Duo- of MonoControl CS met crashsensor, dan mag je in Europa    met de gasfles open rijden. Voor voertuigen van vóór bouwjaar 01-2007 bestaan er geen beperkingen voor de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden.
Let op! In Frankrijk is de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden alleen toegestaan in voertuigen die voor eerst ingeschreven zijn vanaf 01-01-2007. Bij oudere voertuigen is de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden ook in combinatie met een veiligheidsafsluitinrichting in Frankrijk niet toegestaan

- Stroomkabel 230V afgekoppeld en opgeborgen
- Trapje ingeklapt of opgeborgen (vergeet je deurmat niet!)
- Wielkeggen verwijderd vanonder de wielen
- Ligt er niet meer onder de camper?
- Waterslang opgeborgen?
- Alle luiken buitenzijde dicht en/of op slot
- Toegangsdeur dicht en op slot

Binnenzijde

- TV vastgemaakt
- Staat de koelkast op automatisch of op batterij (werkt enkel op 12V batterij wanneer de motor draaiende is!)
- Tafel en aanrecht leeg
- Alle kastjes dicht
- Alles vastleggen wat kan verschuiven of vallen
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Hoe weet ik of mijn motorhome AdBlue gebruikt?

Het AdBlue wordt gebruikt in auto’s met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. Het systeem wordt sinds 2006 toegepast in vrachtwagens en werd in de autosector geïntroduceerd in 2014. De belangrijkste merken die SCR in bepaalde modellen gebruiken zijn Audi, BMW, Citroën, Ford, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen. In sommige auto’s zit de AdBlue-vuldop naast of onder de dieseltankdop, maar in andere zit hij discreter weggewerkt.

Veel motorhomes zijn gebouwd op een Fiat Ducato basis. Dit type voertuig heeft geen AdBlue tank, en moet je derhalve geen Adblue toevoegen. Het is niet nodig dankzij de LPEGR-technologie (Low Pressure Exhaust Gas Recirculation). Hierbij worden opgevangen uitlaatgassen teruggebracht naar de verbrandingskamer. De NOx-uitstoot verlaagt door een lagere verbrandingstemperatuur en brandstofbesparing door hoger rendement van de turbine.

Let wel! De nieuwe Fiat Ducato Multijet 2 2020 (MY2020) met Euro 6 D Temp norm motoren, werken ook met de AdBlue technologie en niet meer met de LPEGR-technologie.
Wat zijn de Voor- en nadelen van AdBlue?

Voordeel: Het is een bijzonder milieuvriendelijke dieselmotor waarmee je nog jaren lang door de strengste zones met emissienormen zal kunnen rijden, zowel in binnen- als buitenland.

Nadelen: Niet altijd en overal is een tankstation waar je AdBlue kan tanken. Het beperkt dus in zekere zin je vrijheid van reizen.
Je zal niet kunnen verder rijden als er niet genoeg AdBlue vloeistof in de tank zit. Dit om te beletten dat je vervuilend zou rondrijden.
Door de verplichte toevoeging van dit adjectief lopen de verbruikskosten hoger op.
Tevens verbruiken dieselmotoren met AdBlue meer dan degenen met EGR technologie, maar zijn daartegenover minder gevoelig voor storingen.

Hoe ga ik om met AdBlue?

AdBlue is een onschadelijk product. Er zijn echter enkele duidelijke regels die gevolgd moeten worden bij het gebruik van AdBlue, omdat deze wordt gebruikt met een katalysator die uitermate gevoelig is voor onzuiverheden. Het is essentieel om te voorkomen dat de AdBlue verontreinigd raakt, om er zeker van te zijn dat uw systeem correct werkt, en tevens om hoge reparatiekosten te vermijden. Voor optimale prestaties van uw voertuig mag u nooit iets toevoegen aan de AdBlue, want zelfs het toevoegen van water kan de katalysator en AdBleu systeem beschadigen.

Hoe vul je een AdBlue-tank?

De navulbussen zijn aangepast en hebben meestal een schenktuit; al is een trechter soms geen overbodige luxe. Als het reservoir (bijna) leeg is, moet je minstens 4 liter bijvullen. Vermijd echter om de tank volledig te vullen of om bij te vullen voor het reservelampje brandt. Als je namelijk teveel van de vloeistof in de tank giet, kan die overlopen. De vloeistof zal dan gaan kristalliseren en de vulhals verstoppen. Daardoor gaat het reservoir vervormen en dat moet dan worden vervangen. Schroef de blauwe dop los. Plaats de tuit op de navulbus en maak bovenaan de bus een paar gaatjes om gutsen tijdens het gieten te voorkomen. Steek de tuit in de vulhals en giet de bus de leeg. Ik zelf vul nooit meer dan 10 liter bij in de tank. Let ook op, zeker wanneer de vuldop zich achter de gewone tankklep bevindt, dat je nooit diesel in de blauwe opening giet of AdBlue in de brandstoftank.

Waar moet ik op letten wanneer de AdBlue tank gevuld wordt?

Doe de tank niet te vol. 
Hergebruik een lege vloeistofcontainer niet.
Niet opbergen in direct zonlicht. De samenstelling ervan kan trouwens ook wijzigen als het aan zonnestralen (UV) wordt blootgesteld.
Bewaren bij temperaturen tussen -5 °C en 20 °C. AdBlue vervriest bij een temperatuur van -11°C . 
De vloeistof is niet brandbaar, niet giftig, kleurloos en in water oplosbaar. . 
Vul geen AdBlue bij in de dieseltank Dit kan motorschade veroorzaken 
Vul geen diesel bij in de AdBlue tank.
Vul de AdBlue tank niet met water of enige andere vloeistof .
Gebruik de AdBlue niet indien deze is verontreinigd met leidingwater of andere stoffen, zoals dieselbrandstof .
Laat gemorste AdBlue niet liggen 
Gebruik geen vuile apparatuur, zoals trechters, kannen of olievaten voor het bijvullen van de AdBlue

Zijn extra voorzorgsmaatregelen nodig bij grote koude?

Zoals hiervoor reeds gezegd vervriest en kristalliseert AdBlue bij -11°C. Maar een voertuig die bij dergelijke temperaturen wordt geparkeerd, heeft geen bijzondere aandacht nodig. De normen verplichten de constructeurs tot een automatische verwarming om de oplossing vloeibaar te maken zodat het SCR binnen de 20 minuten na het starten weer actief kan zijn.
 
En als de auto meerdere maanden stilstaat?

AdBlue heeft een levensduur van meer dan één jaar. Maar als de auto vele maanden heeft stilgestaan of erg weinig heeft gereden, kan het nuttig zijn om het reservoir te legen en het product te vernieuwen.

Hoe weet ik wanneer mijn AdBlue tank leeg is?

Op het dashbord wordt de hoeveelheid AdBlue aangegeven. De info indicator gaat een eerste maal branden als er minder dan voor 1200 km AdBlue aanwezig is. Hierna krijg je nog een waarschuwing bij 400, 320 en 240 kilometer. Vanaf 200 kilometer blijft het lampje branden en klinkt er een waarschuwingssignaal. Als de tank leeg is, zakt de maximumsnelheid automatisch naar 50 kilometer per uur. Als je dan je motor uitschakelt, kan je niet herstarten. De volgende meldingen kunnen worden weergegeven:

AdBlue®-tank. Peil OK
AdBlue®-tank. <1/2 vol .
AdBlue® laag. Actieradius xxx km. Spoedig bijvullen 
AdBlue® laag. Geen motorstart over xxx km. 
AdBlue® tank leeg. Bijvullen om te starten. 
AdBlue® systeem. Geen motorstart over xxx km.
AdBlue® systeem. Service vereist om te starten.
AdBlue® systeemstoring. Service vereist.

Raadpleeg de gebruikershandleiding van jouw voertuig om na te gaan welke meldingen worden weergegeven.

Wat is het verbruik van AdBlue?

Het verbruik van AdBlue is ongeveer 3 - 5% op het verbruikte Diesel. Dus bij een verbruik van 70 liter Diesel zal er ongeveer 2,1 tot 3,5 liter AdBlue verbruikt zijn. Met een volle AdBlue tank kan je ongeveer 8.000 à 10.000 kilometer rijden. In de Ford Transit zit een 21 liter AdBlue tank deze zal dan ongeveer tussen de 6 a 10 tankbeurten leeg zijn. Het verbruik is ook afhankelijk van de rijstijl en rijomstandigheden.

Wat als mijn AdBlue tank leeg is?

Het is niet verstandig om de AdBlue tank geheel leeg te rijden. Bij een lege of bijna lege AdBlue tank zal de motor niet meer gestart kunnen worden. Ook als de tank gevuld wordt zal de motor niet meer starten.
Waar is AdBlue verkrijgbaar?

De verhouding water-ureum (AUS32) moet beantwoorden aan de DIN 70070-standaard en aan de ISO 22241-vereisten. AdBlue is een gedeponeerd merk van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), die deze norm garandeert.

Er zijn al veel pompstations waar AdBlue normaal getankt kan worden met een vulpistool. Voor campers, bestelwagens en personenauto’s zijn nog niet alle stations voorzien. Vrachtwagens hebben een ander diameter (Groter) vulpistool dan bestelbussen en personen auto’s. De meeste pompstations verkopen AdBlue in liter verpakkingen. AdBlue is ook verkrijgbaar in een handige  5 liter of 10 liter verpakking met schenktuit. Die kosten 15 tot 25 euro.

E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Hoe weet ik of mijn motorhome AdBlue gebruikt?

Het AdBlue wordt gebruikt in auto’s met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. Het systeem wordt sinds 2006 toegepast in vrachtwagens en werd in de autosector geïntroduceerd in 2014. De belangrijkste merken die SCR in bepaalde modellen gebruiken zijn Audi, BMW, Citroën, Ford, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen. In sommige auto’s zit de AdBlue-vuldop naast of onder de dieseltankdop, maar in andere zit hij discreter weggewerkt.

Veel motorhomes zijn gebouwd op een Fiat Ducato basis. Dit type voertuig heeft geen AdBlue tank, en moet je derhalve geen Adblue toevoegen. Het is niet nodig dankzij de LPEGR-technologie (Low Pressure Exhaust Gas Recirculation). Hierbij worden opgevangen uitlaatgassen teruggebracht naar de verbrandingskamer. De NOx-uitstoot verlaagt door een lagere verbrandingstemperatuur en brandstofbesparing door hoger rendement van de turbine.

Let wel! De nieuwe Fiat Ducato Multijet 2 2020 (MY2020) met Euro 6 D Temp norm motoren, werken ook met de AdBlue technologie en niet meer met de LPEGR-technologie.
Wat zijn de Voor- en nadelen van AdBlue?

Voordeel: Het is een bijzonder milieuvriendelijke dieselmotor waarmee je nog jaren lang door de strengste zones met emissienormen zal kunnen rijden, zowel in binnen- als buitenland.

Nadelen: Niet altijd en overal is een tankstation waar je AdBlue kan tanken. Het beperkt dus in zekere zin je vrijheid van reizen.
Je zal niet kunnen verder rijden als er niet genoeg AdBlue vloeistof in de tank zit. Dit om te beletten dat je vervuilend zou rondrijden.
Door de verplichte toevoeging van dit adjectief lopen de verbruikskosten hoger op.
Tevens verbruiken dieselmotoren met AdBlue meer dan degenen met EGR technologie, maar zijn daartegenover minder gevoelig voor storingen.

Hoe ga ik om met AdBlue?

AdBlue is een onschadelijk product. Er zijn echter enkele duidelijke regels die gevolgd moeten worden bij het gebruik van AdBlue, omdat deze wordt gebruikt met een katalysator die uitermate gevoelig is voor onzuiverheden. Het is essentieel om te voorkomen dat de AdBlue verontreinigd raakt, om er zeker van te zijn dat uw systeem correct werkt, en tevens om hoge reparatiekosten te vermijden. Voor optimale prestaties van uw voertuig mag u nooit iets toevoegen aan de AdBlue, want zelfs het toevoegen van water kan de katalysator en AdBleu systeem beschadigen.

Hoe vul je een AdBlue-tank?

De navulbussen zijn aangepast en hebben meestal een schenktuit; al is een trechter soms geen overbodige luxe. Als het reservoir (bijna) leeg is, moet je minstens 4 liter bijvullen. Vermijd echter om de tank volledig te vullen of om bij te vullen voor het reservelampje brandt. Als je namelijk teveel van de vloeistof in de tank giet, kan die overlopen. De vloeistof zal dan gaan kristalliseren en de vulhals verstoppen. Daardoor gaat het reservoir vervormen en dat moet dan worden vervangen. Schroef de blauwe dop los. Plaats de tuit op de navulbus en maak bovenaan de bus een paar gaatjes om gutsen tijdens het gieten te voorkomen. Steek de tuit in de vulhals en giet de bus de leeg. Ik zelf vul nooit meer dan 10 liter bij in de tank. Let ook op, zeker wanneer de vuldop zich achter de gewone tankklep bevindt, dat je nooit diesel in de blauwe opening giet of AdBlue in de brandstoftank.

Waar moet ik op letten wanneer de AdBlue tank gevuld wordt?

Doe de tank niet te vol. 
Hergebruik een lege vloeistofcontainer niet.
Niet opbergen in direct zonlicht. De samenstelling ervan kan trouwens ook wijzigen als het aan zonnestralen (UV) wordt blootgesteld.
Bewaren bij temperaturen tussen -5 °C en 20 °C. AdBlue vervriest bij een temperatuur van -11°C . 
De vloeistof is niet brandbaar, niet giftig, kleurloos en in water oplosbaar. . 
Vul geen AdBlue bij in de dieseltank Dit kan motorschade veroorzaken 
Vul geen diesel bij in de AdBlue tank.
Vul de AdBlue tank niet met water of enige andere vloeistof .
Gebruik de AdBlue niet indien deze is verontreinigd met leidingwater of andere stoffen, zoals dieselbrandstof .
Laat gemorste AdBlue niet liggen 
Gebruik geen vuile apparatuur, zoals trechters, kannen of olievaten voor het bijvullen van de AdBlue

Zijn extra voorzorgsmaatregelen nodig bij grote koude?

Zoals hiervoor reeds gezegd vervriest en kristalliseert AdBlue bij -11°C. Maar een voertuig die bij dergelijke temperaturen wordt geparkeerd, heeft geen bijzondere aandacht nodig. De normen verplichten de constructeurs tot een automatische verwarming om de oplossing vloeibaar te maken zodat het SCR binnen de 20 minuten na het starten weer actief kan zijn.
 
En als de auto meerdere maanden stilstaat?

AdBlue heeft een levensduur van meer dan één jaar. Maar als de auto vele maanden heeft stilgestaan of erg weinig heeft gereden, kan het nuttig zijn om het reservoir te legen en het product te vernieuwen.

Hoe weet ik wanneer mijn AdBlue tank leeg is?

Op het dashbord wordt de hoeveelheid AdBlue aangegeven. De info indicator gaat een eerste maal branden als er minder dan voor 1200 km AdBlue aanwezig is. Hierna krijg je nog een waarschuwing bij 400, 320 en 240 kilometer. Vanaf 200 kilometer blijft het lampje branden en klinkt er een waarschuwingssignaal. Als de tank leeg is, zakt de maximumsnelheid automatisch naar 50 kilometer per uur. Als je dan je motor uitschakelt, kan je niet herstarten. De volgende meldingen kunnen worden weergegeven:

AdBlue®-tank. Peil OK
AdBlue®-tank. <1/2 vol .
AdBlue® laag. Actieradius xxx km. Spoedig bijvullen 
AdBlue® laag. Geen motorstart over xxx km. 
AdBlue® tank leeg. Bijvullen om te starten. 
AdBlue® systeem. Geen motorstart over xxx km.
AdBlue® systeem. Service vereist om te starten.
AdBlue® systeemstoring. Service vereist.

Raadpleeg de gebruikershandleiding van jouw voertuig om na te gaan welke meldingen worden weergegeven.

Wat is het verbruik van AdBlue?

Het verbruik van AdBlue is ongeveer 3 - 5% op het verbruikte Diesel. Dus bij een verbruik van 70 liter Diesel zal er ongeveer 2,1 tot 3,5 liter AdBlue verbruikt zijn. Met een volle AdBlue tank kan je ongeveer 8.000 à 10.000 kilometer rijden. In de Ford Transit zit een 21 liter AdBlue tank deze zal dan ongeveer tussen de 6 a 10 tankbeurten leeg zijn. Het verbruik is ook afhankelijk van de rijstijl en rijomstandigheden.

Wat als mijn AdBlue tank leeg is?

Het is niet verstandig om de AdBlue tank geheel leeg te rijden. Bij een lege of bijna lege AdBlue tank zal de motor niet meer gestart kunnen worden. Ook als de tank gevuld wordt zal de motor niet meer starten.
Waar is AdBlue verkrijgbaar?

De verhouding water-ureum (AUS32) moet beantwoorden aan de DIN 70070-standaard en aan de ISO 22241-vereisten. AdBlue is een gedeponeerd merk van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), die deze norm garandeert.

Er zijn al veel pompstations waar AdBlue normaal getankt kan worden met een vulpistool. Voor campers, bestelwagens en personenauto’s zijn nog niet alle stations voorzien. Vrachtwagens hebben een ander diameter (Groter) vulpistool dan bestelbussen en personen auto’s. De meeste pompstations verkopen AdBlue in liter verpakkingen. AdBlue is ook verkrijgbaar in een handige  5 liter of 10 liter verpakking met schenktuit. Die kosten 15 tot 25 euro.

E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Hoe weet ik of mijn motorhome AdBlue gebruikt?

Het AdBlue wordt gebruikt in auto’s met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. Het systeem wordt sinds 2006 toegepast in vrachtwagens en werd in de autosector geïntroduceerd in 2014. De belangrijkste merken die SCR in bepaalde modellen gebruiken zijn Audi, BMW, Citroën, Ford, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen. In sommige auto’s zit de AdBlue-vuldop naast of onder de dieseltankdop, maar in andere zit hij discreter weggewerkt.

Veel motorhomes zijn gebouwd op een Fiat Ducato basis. Dit type voertuig heeft geen AdBlue tank, en moet je derhalve geen Adblue toevoegen. Het is niet nodig dankzij de LPEGR-technologie (Low Pressure Exhaust Gas Recirculation). Hierbij worden opgevangen uitlaatgassen teruggebracht naar de verbrandingskamer. De NOx-uitstoot verlaagt door een lagere verbrandingstemperatuur en brandstofbesparing door hoger rendement van de turbine.

Let wel! De nieuwe Fiat Ducato Multijet 2 2020 (MY2020) met Euro 6 D Temp norm motoren, werken ook met de AdBlue technologie en niet meer met de LPEGR-technologie.
Wat zijn de Voor- en nadelen van AdBlue?

Voordeel: Het is een bijzonder milieuvriendelijke dieselmotor waarmee je nog jaren lang door de strengste zones met emissienormen zal kunnen rijden, zowel in binnen- als buitenland.

Nadelen: Niet altijd en overal is een tankstation waar je AdBlue kan tanken. Het beperkt dus in zekere zin je vrijheid van reizen.
Je zal niet kunnen verder rijden als er niet genoeg AdBlue vloeistof in de tank zit. Dit om te beletten dat je vervuilend zou rondrijden.
Door de verplichte toevoeging van dit adjectief lopen de verbruikskosten hoger op.
Tevens verbruiken dieselmotoren met AdBlue meer dan degenen met EGR technologie, maar zijn daartegenover minder gevoelig voor storingen.

Hoe ga ik om met AdBlue?

AdBlue is een onschadelijk product. Er zijn echter enkele duidelijke regels die gevolgd moeten worden bij het gebruik van AdBlue, omdat deze wordt gebruikt met een katalysator die uitermate gevoelig is voor onzuiverheden. Het is essentieel om te voorkomen dat de AdBlue verontreinigd raakt, om er zeker van te zijn dat uw systeem correct werkt, en tevens om hoge reparatiekosten te vermijden. Voor optimale prestaties van uw voertuig mag u nooit iets toevoegen aan de AdBlue, want zelfs het toevoegen van water kan de katalysator en AdBleu systeem beschadigen.

Hoe vul je een AdBlue-tank?

De navulbussen zijn aangepast en hebben meestal een schenktuit; al is een trechter soms geen overbodige luxe. Als het reservoir (bijna) leeg is, moet je minstens 4 liter bijvullen. Vermijd echter om de tank volledig te vullen of om bij te vullen voor het reservelampje brandt. Als je namelijk teveel van de vloeistof in de tank giet, kan die overlopen. De vloeistof zal dan gaan kristalliseren en de vulhals verstoppen. Daardoor gaat het reservoir vervormen en dat moet dan worden vervangen. Schroef de blauwe dop los. Plaats de tuit op de navulbus en maak bovenaan de bus een paar gaatjes om gutsen tijdens het gieten te voorkomen. Steek de tuit in de vulhals en giet de bus de leeg. Ik zelf vul nooit meer dan 10 liter bij in de tank. Let ook op, zeker wanneer de vuldop zich achter de gewone tankklep bevindt, dat je nooit diesel in de blauwe opening giet of AdBlue in de brandstoftank.

Waar moet ik op letten wanneer de AdBlue tank gevuld wordt?

Doe de tank niet te vol. 
Hergebruik een lege vloeistofcontainer niet.
Niet opbergen in direct zonlicht. De samenstelling ervan kan trouwens ook wijzigen als het aan zonnestralen (UV) wordt blootgesteld.
Bewaren bij temperaturen tussen -5 °C en 20 °C. AdBlue vervriest bij een temperatuur van -11°C . 
De vloeistof is niet brandbaar, niet giftig, kleurloos en in water oplosbaar. . 
Vul geen AdBlue bij in de dieseltank Dit kan motorschade veroorzaken 
Vul geen diesel bij in de AdBlue tank.
Vul de AdBlue tank niet met water of enige andere vloeistof .
Gebruik de AdBlue niet indien deze is verontreinigd met leidingwater of andere stoffen, zoals dieselbrandstof .
Laat gemorste AdBlue niet liggen 
Gebruik geen vuile apparatuur, zoals trechters, kannen of olievaten voor het bijvullen van de AdBlue

Zijn extra voorzorgsmaatregelen nodig bij grote koude?

Zoals hiervoor reeds gezegd vervriest en kristalliseert AdBlue bij -11°C. Maar een voertuig die bij dergelijke temperaturen wordt geparkeerd, heeft geen bijzondere aandacht nodig. De normen verplichten de constructeurs tot een automatische verwarming om de oplossing vloeibaar te maken zodat het SCR binnen de 20 minuten na het starten weer actief kan zijn.
 
En als de auto meerdere maanden stilstaat?

AdBlue heeft een levensduur van meer dan één jaar. Maar als de auto vele maanden heeft stilgestaan of erg weinig heeft gereden, kan het nuttig zijn om het reservoir te legen en het product te vernieuwen.

Hoe weet ik wanneer mijn AdBlue tank leeg is?

Op het dashbord wordt de hoeveelheid AdBlue aangegeven. De info indicator gaat een eerste maal branden als er minder dan voor 1200 km AdBlue aanwezig is. Hierna krijg je nog een waarschuwing bij 400, 320 en 240 kilometer. Vanaf 200 kilometer blijft het lampje branden en klinkt er een waarschuwingssignaal. Als de tank leeg is, zakt de maximumsnelheid automatisch naar 50 kilometer per uur. Als je dan je motor uitschakelt, kan je niet herstarten. De volgende meldingen kunnen worden weergegeven:

AdBlue®-tank. Peil OK
AdBlue®-tank. <1/2 vol .
AdBlue® laag. Actieradius xxx km. Spoedig bijvullen 
AdBlue® laag. Geen motorstart over xxx km. 
AdBlue® tank leeg. Bijvullen om te starten. 
AdBlue® systeem. Geen motorstart over xxx km.
AdBlue® systeem. Service vereist om te starten.
AdBlue® systeemstoring. Service vereist.

Raadpleeg de gebruikershandleiding van jouw voertuig om na te gaan welke meldingen worden weergegeven.

Wat is het verbruik van AdBlue?

Het verbruik van AdBlue is ongeveer 3 - 5% op het verbruikte Diesel. Dus bij een verbruik van 70 liter Diesel zal er ongeveer 2,1 tot 3,5 liter AdBlue verbruikt zijn. Met een volle AdBlue tank kan je ongeveer 8.000 à 10.000 kilometer rijden. In de Ford Transit zit een 21 liter AdBlue tank deze zal dan ongeveer tussen de 6 a 10 tankbeurten leeg zijn. Het verbruik is ook afhankelijk van de rijstijl en rijomstandigheden.

Wat als mijn AdBlue tank leeg is?

Het is niet verstandig om de AdBlue tank geheel leeg te rijden. Bij een lege of bijna lege AdBlue tank zal de motor niet meer gestart kunnen worden. Ook als de tank gevuld wordt zal de motor niet meer starten.
Waar is AdBlue verkrijgbaar?

De verhouding water-ureum (AUS32) moet beantwoorden aan de DIN 70070-standaard en aan de ISO 22241-vereisten. AdBlue is een gedeponeerd merk van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), die deze norm garandeert.

Er zijn al veel pompstations waar AdBlue normaal getankt kan worden met een vulpistool. Voor campers, bestelwagens en personenauto’s zijn nog niet alle stations voorzien. Vrachtwagens hebben een ander diameter (Groter) vulpistool dan bestelbussen en personen auto’s. De meeste pompstations verkopen AdBlue in liter verpakkingen. AdBlue is ook verkrijgbaar in een handige  5 liter of 10 liter verpakking met schenktuit. Die kosten 15 tot 25 euro.
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.