Tips - B
Tips - B
Tips - B
Tips - B
Bandenspanning
De bandenspanning van je camper is van cruciaal belang, en dit voor comfort en veiligheid onderweg. Maar wat is de juiste bandenspanning voor campers?

Is de band niet genoeg opgepompt? Dan komt een groter oppervlak in contact met de weg. Dat vergroot de weerstand en dat zorgt voor meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bovendien raakt de band dan sneller verhit, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het is verleidelijk om de banden uit voorzorg dan maar harder op te pompen dan voorgeschreven. Dat vergroot weliswaar de draagkracht, maar doet afbreuk aan het comfort. Bovendien is de remafstand alleen bij de correcte bandenspanning optimaal.

Je controleert je bandenspanning het best voor vertrek van een nieuwe trip. Bij de controle moet de band koud zijn; je mag er hoogstens 3 kilometer binnen de bebouwde kom mee hebben gereden. Als de temperatuur van de band stijgt, neemt namelijk ook de spanning toe en dat geeft een vertekend beeld.

Juiste bandenspanning!

De maximale bandenspanning kan je aflezen op de band van je camper. Om compleet te zijn, geef ik ook een verklaring voor de andere noteringen op de band.

Op mijn banden (Michelin radial X) staan volgende waarden genoteerd:

235/65R16C    115/113 R      AT 65 PSI

235: is de bandbreedte in mm
65: geeft de verhouding hoogte/breedte in % weer, in mijn geval is de hoogte 65% van de breedte
R: is radiaalband
16: geeft de diagonaal van de band weer in inches

115/113 geeft de draagvermogen indexen per band weer. De eerste index voor enkellucht band, de tweede voor dubbellucht. De R geeft de snelheidsindex weer (is de maximale snelheid voor de banden)
Hieronder vindt je een tabelletje die de lastindex (LI) omzet in kg en de snelheidsindexen.

Draagvermogen

 

LI

kg

LI

kg

LI

kg

100

800

109

1030

118

1320

101

825

110

1060

119

1360

102

850

111

1090

120

1400

103

875

112

1120

121

1450

104

900

113

1150

122

1500

105

925

114

1180

123

1550

106

950

115

1215

124

1600

107

975

116

1250

 

 

108

1000

117

1285

 

 

 

Snelheidsindex

 

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

E

70

M

130

T

190

F

80

N

140

U

200

G

90

P

150

H

210

J

100

Q

160

V

240

K

110

R

170

W

270

L

120

S

180

Y

300

 

Nu de notering voor de bandenspanning

AT 65 PSI

65 psi = 4,5 bar. Is dus de maximale bandenspanning. Op het internet staan verscheidene tools die de psi waarde omrekenen naar bar; de eenheid die wij gebruiken.

De banden van mijn motorhome geef ik volgende spanning: vooraan: 4 bar - achteraan 4,5 bar.
Betalen en geld opnemen in het buitenland: hoeveel kost het?
In het buitenland kun je vandaag net zo makkelijk betalen en geld opnemen als in België! Maar soms zorgt dat voor extra kosten. Waarmee moet je rekening houden? En welke oplossing is de goedkoopste voor jou? Eerste vraag: blijf je in de SEPA zone of niet?

Wat is de SEPA zone en welke landen behoren ertoe?

De Single European Payments Area (SEPA) standaardiseert het betalingsverkeer binnen Europa. In dit overzicht zie je hoeveel landen momenteel onderdeel zijn van SEPA en welke landen dat zijn.

Tot de SEPA behoren in totaal 34 landen, namelijk alle 28 landen van de EU (Europese Unie), aangevuld met nog 6 landen.
Landen Europese Unie (EU):
1. België
2. Bulgarije
3. Cyprus
4. Denemarken
5. Duitsland
6. Estland
7. Finland
8. Frankrijk*
9. Griekenland
10. Hongarije
11. Ierland
12. Italië
13. Kroatië
14. Letland
15. Litouwen
16. Luxemburg
17. Malta
18. Nederland
19. Oostenrijk
20. Polen
21. Portugal**
22. Roemenië
23. Slovenië
24. Slowakije
25. Spanje***
26. Tsjechië
27. Verenigd Koninkrijk****
28. Zweden
Aangevuld met de volgende 6 landen:
29. IJsland
30. Liechtenstein
31. Monaco
32. Noorwegen
33. San Marino
34. Zwitserland
 
* inclusief Frans Guyana, Guadaloupe, Martinique, Réunion
** inclusief Azoren en Madeira
*** inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla
**** Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland, inclusief Guernsey, Isle of Man en Jersey (op het ogenblik dat ik dit artikel schreef was Groot-Brittannië nog lid van de EU. Wat na de Brexit?)

Opgelet! Alle kosten van de verrichtingen verschillen van bank tot bank. Ik nam voor dit artikel de kosten van mijn bank in aanmerking, nl. de ING bank.  Wens je de exacte kosten voor jezelf, doe dan navraag bij je eigen bank. 

Betalingen binnen de SEPA zone

Met je debetkaart (je gewone bankkaart met maestrofunctie) kun je overal terecht waar je het Maestro-logo ziet. De kosten mogen niet hoger zijn dan in je eigen land. Bij ING zijn betalingen in euro met je debetkaart gratis. Ook betalen met je kredietkaart in euro is gratis.

Voor betalingen in andere valuta gelden dezelfde tarieven als buiten de SEPA-zone.

Besluit: Voor betalingen in euro binnen de SEPA zone kun je dus zowel je debetkaart als kredietkaart gratis (of met zelfde kosten als in eigen land) gebruiken.

Geld opnemen binnen de SEPA zone

Ook hier geldt dat een geldopneming in euro met je debetkaart je niet meer mag kosten dan in België (bij ING - 0,50 euro per transactie). Gebruik je je kredietkaart, dan komen er doorgaans ook extra kosten bij (bij ING is dat 1% van het afgehaalde bedrag (zonder btw) + 6 euro).


Opgelet: de bank waarvan je de geldautomaat gebruikt, kan extra kosten aanrekenen. Dat bedrag wordt duidelijk meegedeeld op het scherm. Je kunt je verrichting annuleren en naar een automaat van een andere bank gaan. 

Besluit: Meestal is het voordeliger om binnen de SEPA zone geld op te nemen in euro met je debetkaart.

Betalingen buiten de SEPA zone (of betalingen in andere valuta binnen SEPA zone)

Ga je met vakantie in een land waar je niet met euro’s kunt betalen? Dan zijn er altijd kosten verbonden aan een betaling of geldopneming in een andere valuta.

Wil je betalen buiten de SEPA zone?
Met een ING-debetkaart komen de volgende kosten erbij:
Een verwerkingsprovisie van 0,61 euro
Een wisselmarge van 2,299% van het transactiebedrag

De verwerkingsprovisie is ook van toepassing voor betalingen in euro buiten de SEPA-zone.

Met een ING-kredietkaart moet je alleen rekening houden met een wisselmarge van 2 % van het bedrag.

Een voorbeeld
Wil je je diner met een tegenwaarde van 100 euro betalen in Hong Kong? Met je debetkaart betaal je hiervoor 2,90 euro extra. Met je kredietkaart slechts 2 euro.

Besluit: Betalen buiten de SEPA zone is voordeliger met je kredietkaart.

Geldopnemingen buiten de SEPA zone (of in andere valuta binnen de SEPA zone)

Met een ING-debetkaart komen er per geldopneming in een andere valuta 3 verschillende kosten bij:

Een vergoeding van 0,3025% (btw incl.) van het opgenomen bedrag
Een behandelingskost van 4,24 euro
Een wisselmarge van 2,299% (btw incl.) van het opgenomen bedrag

Wanneer je kiest om in euro te betalen buiten de SEPA-zone, zijn de 2 eerste kosten ook van toepassing.

Met een ING-kredietkaart betaal je bovenop de opnemingskosten (6 euro + 1% van het afgehaalde bedrag) een wisselmarge van 2 %.

Een voorbeeld
Wil je de tegenwaarde van 100 euro in San Francisco aan een automaat opnemen? Doe je dit met je debetkaart, dan betaal je 6,84 euro (btw incl.) extra. Met je kredietkaart is dit iets meer: 9 euro (btw incl.).

Besluit: Buiten de SEPA zone (of binnen de SEPA zone in andere valuta) doe je best een geldopneming met je debetkaart: de extra kosten vallen lager uit.
Bron ING – 13 mei 2019
Bandenspanning
De bandenspanning van je camper is van cruciaal belang, en dit voor comfort en veiligheid onderweg. Maar wat is de juiste bandenspanning voor campers?

Is de band niet genoeg opgepompt? Dan komt een groter oppervlak in contact met de weg. Dat vergroot de weerstand en dat zorgt voor meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bovendien raakt de band dan sneller verhit, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het is verleidelijk om de banden uit voorzorg dan maar harder op te pompen dan voorgeschreven. Dat vergroot weliswaar de draagkracht, maar doet afbreuk aan het comfort. Bovendien is de remafstand alleen bij de correcte bandenspanning optimaal.

Je controleert je bandenspanning het best voor vertrek van een nieuwe trip. Bij de controle moet de band koud zijn; je mag er hoogstens 3 kilometer binnen de bebouwde kom mee hebben gereden. Als de temperatuur van de band stijgt, neemt namelijk ook de spanning toe en dat geeft een vertekend beeld.

Juiste bandenspanning!

De maximale bandenspanning kan je aflezen op de band van je camper. Om compleet te zijn, geef ik ook een verklaring voor de andere noteringen op de band.

Op mijn banden (Michelin radial X) staan volgende waarden genoteerd:

235/65R16C    115/113 R      AT 65 PSI

235: is de bandbreedte in mm
65: geeft de verhouding hoogte/breedte in % weer, in mijn geval is de hoogte 65% van de breedte
R: is radiaalband
16: geeft de diagonaal van de band weer in inches

115/113 geeft de draagvermogen indexen per band weer. De eerste index voor enkellucht band, de tweede voor dubbellucht. De R geeft de snelheidsindex weer (is de maximale snelheid voor de banden)
Hieronder vindt je een tabelletje die de lastindex (LI) omzet in kg en de snelheidsindexen.

Draagvermogen

 

LI

kg

LI

kg

LI

kg

100

800

109

1030

118

1320

101

825

110

1060

119

1360

102

850

111

1090

120

1400

103

875

112

1120

121

1450

104

900

113

1150

122

1500

105

925

114

1180

123

1550

106

950

115

1215

124

1600

107

975

116

1250

 

 

108

1000

117

1285

 

 

 

Snelheidsindex

 

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

E

70

M

130

T

190

F

80

N

140

U

200

G

90

P

150

H

210

J

100

Q

160

V

240

K

110

R

170

W

270

L

120

S

180

Y

300

 

Nu de notering voor de bandenspanning

AT 65 PSI

65 psi = 4,5 bar. Is dus de maximale bandenspanning. Op het internet staan verscheidene tools die de psi waarde omrekenen naar bar; de eenheid die wij gebruiken
.
Nu de notering voor de bandenspanning

AT 65 PSI

65 psi = 4,5 bar. Is dus de maximale bandenspanning. Op het internet staan verscheidene tools die de psi waarde omrekenen naar bar; de eenheid die wij gebruiken.

De banden van mijn motorhome geef ik volgende spanning: vooraan: 4 bar - achteraan 4,5 bar.
Betalen en geld opnemen in het buitenland: hoeveel kost het?
In het buitenland kun je vandaag net zo makkelijk betalen en geld opnemen als in België! Maar soms zorgt dat voor extra kosten. Waarmee moet je rekening houden? En welke oplossing is de goedkoopste voor jou? Eerste vraag: blijf je in de SEPA zone of niet?

Wat is de SEPA zone en welke landen behoren ertoe?

De Single European Payments Area (SEPA) standaardiseert het betalingsverkeer binnen Europa. In dit overzicht zie je hoeveel landen momenteel onderdeel zijn van SEPA en welke landen dat zijn.

Tot de SEPA behoren in totaal 34 landen, namelijk alle 28 landen van de EU (Europese Unie), aangevuld met nog 6 landen.
Landen Europese Unie (EU):
1. België
2. Bulgarije
3. Cyprus
4. Denemarken
5. Duitsland
6. Estland
7. Finland
8. Frankrijk*
9. Griekenland
10. Hongarije
11. Ierland
12. Italië
13. Kroatië
14. Letland
15. Litouwen
16. Luxemburg
17. Malta
18. Nederland
19. Oostenrijk
20. Polen
21. Portugal**
22. Roemenië
23. Slovenië
24. Slowakije
25. Spanje***
26. Tsjechië
27. Verenigd Koninkrijk****
28. Zweden

Aangevuld met de volgende 6 landen:
29. IJsland
30. Liechtenstein
31. Monaco
32. Noorwegen
33. San Marino
34. Zwitserland
 
* inclusief Frans Guyana, Guadaloupe, Martinique, Réunion
** inclusief Azoren en Madeira
*** inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla
**** Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland, inclusief Guernsey, Isle of Man en Jersey (op het ogenblik dat ik dit artikel schreef was Groot-Brittannië nog lid van de EU. Wat na de Brexit?)

Opgelet! Alle kosten van de verrichtingen verschillen van bank tot bank. Ik nam voor dit artikel de kosten van mijn bank in aanmerking, nl. de ING bank.  Wens je de exacte kosten voor jezelf, doe dan navraag bij je eigen bank. 

Betalingen binnen de SEPA zone

Met je debetkaart (je gewone bankkaart met maestrofunctie) kun je overal terecht waar je het Maestro-logo ziet. De kosten mogen niet hoger zijn dan in je eigen land. Bij ING zijn betalingen in euro met je debetkaart gratis. Ook betalen met je kredietkaart in euro is gratis.

Voor betalingen in andere valuta gelden dezelfde tarieven als buiten de SEPA-zone.

Besluit: Voor betalingen in euro binnen de SEPA zone kun je dus zowel je debetkaart als kredietkaart gratis (of met zelfde kosten als in eigen land) gebruiken.

Geld opnemen binnen de SEPA zone

Ook hier geldt dat een geldopneming in euro met je debetkaart je niet meer mag kosten dan in België (bij ING - 0,50 euro per transactie). Gebruik je je kredietkaart, dan komen er doorgaans ook extra kosten bij (bij ING is dat 1% van het afgehaalde bedrag (zonder btw) + 6 euro).


Opgelet: de bank waarvan je de geldautomaat gebruikt, kan extra kosten aanrekenen. Dat bedrag wordt duidelijk meegedeeld op het scherm. Je kunt je verrichting annuleren en naar een automaat van een andere bank gaan. 

Besluit: Meestal is het voordeliger om binnen de SEPA zone geld op te nemen in euro met je debetkaart.

Betalingen buiten de SEPA zone (of betalingen in andere valuta binnen SEPA zone)

Ga je met vakantie in een land waar je niet met euro’s kunt betalen? Dan zijn er altijd kosten verbonden aan een betaling of geldopneming in een andere valuta.

Wil je betalen buiten de SEPA zone?
Met een ING-debetkaart komen de volgende kosten erbij:
Een verwerkingsprovisie van 0,61 euro
Een wisselmarge van 2,299% van het transactiebedrag

De verwerkingsprovisie is ook van toepassing voor betalingen in euro buiten de SEPA-zone.

Met een ING-kredietkaart moet je alleen rekening houden met een wisselmarge van 2 % van het bedrag.

Een voorbeeld
Wil je je diner met een tegenwaarde van 100 euro betalen in Hong Kong? Met je debetkaart betaal je hiervoor 2,90 euro extra. Met je kredietkaart slechts 2 euro.

Besluit: Betalen buiten de SEPA zone is voordeliger met je kredietkaart.

Geldopnemingen buiten de SEPA zone (of in andere valuta binnen de SEPA zone)

Met een ING-debetkaart komen er per geldopneming in een andere valuta 3 verschillende kosten bij:

Een vergoeding van 0,3025% (btw incl.) van het opgenomen bedrag
Een behandelingskost van 4,24 euro
Een wisselmarge van 2,299% (btw incl.) van het opgenomen bedrag

Wanneer je kiest om in euro te betalen buiten de SEPA-zone, zijn de 2 eerste kosten ook van toepassing.

Met een ING-kredietkaart betaal je bovenop de opnemingskosten (6 euro + 1% van het afgehaalde bedrag) een wisselmarge van 2 %.

Een voorbeeld
Wil je de tegenwaarde van 100 euro in San Francisco aan een automaat opnemen? Doe je dit met je debetkaart, dan betaal je 6,84 euro (btw incl.) extra. Met je kredietkaart is dit iets meer: 9 euro (btw incl.).

Besluit: Buiten de SEPA zone (of binnen de SEPA zone in andere valuta) doe je best een geldopneming met je debetkaart: de extra kosten vallen lager uit.
Bron ING – 13 mei 2019
Bandenspanning
De bandenspanning van je camper is van cruciaal belang, en dit voor comfort en veiligheid onderweg. Maar wat is de juiste bandenspanning voor campers?

Is de band niet genoeg opgepompt? Dan komt een groter oppervlak in contact met de weg. Dat vergroot de weerstand en dat zorgt voor meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bovendien raakt de band dan sneller verhit, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het is verleidelijk om de banden uit voorzorg dan maar harder op te pompen dan voorgeschreven. Dat vergroot weliswaar de draagkracht, maar doet afbreuk aan het comfort. Bovendien is de remafstand alleen bij de correcte bandenspanning optimaal.

Je controleert je bandenspanning het best voor vertrek van een nieuwe trip. Bij de controle moet de band koud zijn; je mag er hoogstens 3 kilometer binnen de bebouwde kom mee hebben gereden. Als de temperatuur van de band stijgt, neemt namelijk ook de spanning toe en dat geeft een vertekend beeld.

Juiste bandenspanning!

De maximale bandenspanning kan je aflezen op de band van je camper. Om compleet te zijn, geef ik ook een verklaring voor de andere noteringen op de band.

Op mijn banden (Michelin radial X) staan volgende waarden genoteerd:

235/65R16C    115/113 R      AT 65 PSI

235: is de bandbreedte in mm
65: geeft de verhouding hoogte/breedte in % weer, in mijn geval is de hoogte 65% van de breedte
R: is radiaalband
16: geeft de diagonaal van de band weer in inches

115/113 geeft de draagvermogen indexen per band weer. De eerste index voor enkellucht band, de tweede voor dubbellucht. De R geeft de snelheidsindex weer (is de maximale snelheid voor de banden)
Hieronder vindt je een tabelletje die de lastindex (LI) omzet in kg en de snelheidsindexen.

Draagvermogen

 

LI

kg

LI

kg

LI

kg

100

800

109

1030

118

1320

101

825

110

1060

119

1360

102

850

111

1090

120

1400

103

875

112

1120

121

1450

104

900

113

1150

122

1500

105

925

114

1180

123

1550

106

950

115

1215

124

1600

107

975

116

1250

 

 

108

1000

117

1285

 

 

 

Snelheidsindex

 

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

E

70

M

130

T

190

F

80

N

140

U

200

G

90

P

150

H

210

J

100

Q

160

V

240

K

110

R

170

W

270

L

120

S

180

Y

300

 

Nu de notering voor de bandenspanning

AT 65 PSI

65 psi = 4,5 bar. Is dus de maximale bandenspanning. Op het internet staan verscheidene tools die de psi waarde omrekenen naar bar; de eenheid die wij gebruiken
.
Bandenspanning
De bandenspanning van je camper is van cruciaal belang, en dit voor comfort en veiligheid onderweg. Maar wat is de juiste bandenspanning voor campers?

Is de band niet genoeg opgepompt? Dan komt een groter oppervlak in contact met de weg. Dat vergroot de weerstand en dat zorgt voor meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bovendien raakt de band dan sneller verhit, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het is verleidelijk om de banden uit voorzorg dan maar harder op te pompen dan voorgeschreven. Dat vergroot weliswaar de draagkracht, maar doet afbreuk aan het comfort. Bovendien is de remafstand alleen bij de correcte bandenspanning optimaal.

Je controleert je bandenspanning het best voor vertrek van een nieuwe trip. Bij de controle moet de band koud zijn; je mag er hoogstens 3 kilometer binnen de bebouwde kom mee hebben gereden. Als de temperatuur van de band stijgt, neemt namelijk ook de spanning toe en dat geeft een vertekend beeld.

Juiste bandenspanning!

De maximale bandenspanning kan je aflezen op de band van je camper. Om compleet te zijn, geef ik ook een verklaring voor de andere noteringen op de band.

Op mijn banden (Michelin radial X) staan volgende waarden genoteerd:

235/65R16C    115/113 R      AT 65 PSI

235: is de bandbreedte in mm
65: geeft de verhouding hoogte/breedte in % weer, in mijn geval is de hoogte 65% van de breedte
R: is radiaalband
16: geeft de diagonaal van de band weer in inches

115/113 geeft de draagvermogen indexen per band weer. De eerste index voor enkellucht band, de tweede voor dubbellucht. De R geeft de snelheidsindex weer (is de maximale snelheid voor de banden)
Hieronder vindt je een tabelletje die de lastindex (LI) omzet in kg en de snelheidsindexen.

Draagvermogen

 

LI

kg

LI

kg

LI

kg

100

800

109

1030

118

1320

101

825

110

1060

119

1360

102

850

111

1090

120

1400

103

875

112

1120

121

1450

104

900

113

1150

122

1500

105

925

114

1180

123

1550

106

950

115

1215

124

1600

107

975

116

1250

 

 

108

1000

117

1285

 

 

 

Snelheidsindex

 

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

E

70

M

130

T

190

F

80

N

140

U

200

G

90

P

150

H

210

J

100

Q

160

V

240

K

110

R

170

W

270

L

120

S

180

Y

300

 

Nu de notering voor de bandenspanning

AT 65 PSI

65 psi = 4,5 bar. Is dus de maximale bandenspanning. Op het internet staan verscheidene tools die de psi waarde omrekenen naar bar; de eenheid die wij gebruiken
.
Bandenspanning
De bandenspanning van je camper is van cruciaal belang, en dit voor comfort en veiligheid onderweg. Maar wat is de juiste bandenspanning voor campers?

Is de band niet genoeg opgepompt? Dan komt een groter oppervlak in contact met de weg. Dat vergroot de weerstand en dat zorgt voor meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bovendien raakt de band dan sneller verhit, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het is verleidelijk om de banden uit voorzorg dan maar harder op te pompen dan voorgeschreven. Dat vergroot weliswaar de draagkracht, maar doet afbreuk aan het comfort. Bovendien is de remafstand alleen bij de correcte bandenspanning optimaal.

Je controleert je bandenspanning het best voor vertrek van een nieuwe trip. Bij de controle moet de band koud zijn; je mag er hoogstens 3 kilometer binnen de bebouwde kom mee hebben gereden. Als de temperatuur van de band stijgt, neemt namelijk ook de spanning toe en dat geeft een vertekend beeld.

Juiste bandenspanning!

De maximale bandenspanning kan je aflezen op de band van je camper. Om compleet te zijn, geef ik ook een verklaring voor de andere noteringen op de band.

Op mijn banden (Michelin radial X) staan volgende waarden genoteerd:

235/65R16C    115/113 R      AT 65 PSI

235: is de bandbreedte in mm
65: geeft de verhouding hoogte/breedte in % weer, in mijn geval is de hoogte 65% van de breedte
R: is radiaalband
16: geeft de diagonaal van de band weer in inches

115/113 geeft de draagvermogen indexen per band weer. De eerste index voor enkellucht band, de tweede voor dubbellucht. De R geeft de snelheidsindex weer (is de maximale snelheid voor de banden)
Hieronder vindt je een tabelletje die de lastindex (LI) omzet in kg en de snelheidsindexen.

Draagvermogen

 

LI

kg

LI

kg

LI

kg

100

800

109

1030

118

1320

101

825

110

1060

119

1360

102

850

111

1090

120

1400

103

875

112

1120

121

1450

104

900

113

1150

122

1500

105

925

114

1180

123

1550

106

950

115

1215

124

1600

107

975

116

1250

 

 

108

1000

117

1285

 

 

 

Snelheidsindex

 

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

E

70

M

130

T

190

F

80

N

140

U

200

G

90

P

150

H

210

J

100

Q

160

V

240

K

110

R

170

W

270

L

120

S

180

Y

300

 

Nu de notering voor de bandenspanning

AT 65 PSI

65 psi = 4,5 bar. Is dus de maximale bandenspanning. Op het internet staan verscheidene tools die de psi waarde omrekenen naar bar; de eenheid die wij gebruiken.

De banden van mijn motorhome geef ik volgende spanning: vooraan: 4 bar - achteraan 4,5 bar.
Betalen en geld opnemen in het buitenland: hoeveel kost het?
In het buitenland kun je vandaag net zo makkelijk betalen en geld opnemen als in België! Maar soms zorgt dat voor extra kosten. Waarmee moet je rekening houden? En welke oplossing is de goedkoopste voor jou? Eerste vraag: blijf je in de SEPA zone of niet?

Wat is de SEPA zone en welke landen behoren ertoe?

De Single European Payments Area (SEPA) standaardiseert het betalingsverkeer binnen Europa. In dit overzicht zie je hoeveel landen momenteel onderdeel zijn van SEPA en welke landen dat zijn.

Tot de SEPA behoren in totaal 34 landen, namelijk alle 28 landen van de EU (Europese Unie), aangevuld met nog 6 landen.
Landen Europese Unie (EU):
1. België
2. Bulgarije
3. Cyprus
4. Denemarken
5. Duitsland
6. Estland
7. Finland
8. Frankrijk*
9. Griekenland
10. Hongarije
11. Ierland
12. Italië
13. Kroatië
14. Letland
15. Litouwen
16. Luxemburg
17. Malta
18. Nederland
19. Oostenrijk
20. Polen
21. Portugal**
22. Roemenië
23. Slovenië
24. Slowakije
25. Spanje***
26. Tsjechië
27. Verenigd Koninkrijk****
28. Zweden

Aangevuld met de volgende 6 landen:
29. IJsland
30. Liechtenstein
31. Monaco
32. Noorwegen
33. San Marino
34. Zwitserland
 
* inclusief Frans Guyana, Guadaloupe, Martinique, Réunion
** inclusief Azoren en Madeira
*** inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla
**** Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland, inclusief Guernsey, Isle of Man en Jersey (op het ogenblik dat ik dit artikel schreef was Groot-Brittannië nog lid van de EU. Wat na de Brexit?)

Opgelet! Alle kosten van de verrichtingen verschillen van bank tot bank. Ik nam voor dit artikel de kosten van mijn bank in aanmerking, nl. de ING bank.  Wens je de exacte kosten voor jezelf, doe dan navraag bij je eigen bank. 

Betalingen binnen de SEPA zone

Met je debetkaart (je gewone bankkaart met maestrofunctie) kun je overal terecht waar je het Maestro-logo ziet. De kosten mogen niet hoger zijn dan in je eigen land. Bij ING zijn betalingen in euro met je debetkaart gratis. Ook betalen met je kredietkaart in euro is gratis.

Voor betalingen in andere valuta gelden dezelfde tarieven als buiten de SEPA-zone.

Besluit: Voor betalingen in euro binnen de SEPA zone kun je dus zowel je debetkaart als kredietkaart gratis (of met zelfde kosten als in eigen land) gebruiken.

Geld opnemen binnen de SEPA zone

Ook hier geldt dat een geldopneming in euro met je debetkaart je niet meer mag kosten dan in België (bij ING - 0,50 euro per transactie). Gebruik je je kredietkaart, dan komen er doorgaans ook extra kosten bij (bij ING is dat 1% van het afgehaalde bedrag (zonder btw) + 6 euro).


Opgelet: de bank waarvan je de geldautomaat gebruikt, kan extra kosten aanrekenen. Dat bedrag wordt duidelijk meegedeeld op het scherm. Je kunt je verrichting annuleren en naar een automaat van een andere bank gaan. 

Besluit: Meestal is het voordeliger om binnen de SEPA zone geld op te nemen in euro met je debetkaart.

Betalingen buiten de SEPA zone (of betalingen in andere valuta binnen SEPA zone)

Ga je met vakantie in een land waar je niet met euro’s kunt betalen? Dan zijn er altijd kosten verbonden aan een betaling of geldopneming in een andere valuta.

Wil je betalen buiten de SEPA zone?
Met een ING-debetkaart komen de volgende kosten erbij:
Een verwerkingsprovisie van 0,61 euro
Een wisselmarge van 2,299% van het transactiebedrag

De verwerkingsprovisie is ook van toepassing voor betalingen in euro buiten de SEPA-zone.

Met een ING-kredietkaart moet je alleen rekening houden met een wisselmarge van 2 % van het bedrag.

Een voorbeeld
Wil je je diner met een tegenwaarde van 100 euro betalen in Hong Kong? Met je debetkaart betaal je hiervoor 2,90 euro extra. Met je kredietkaart slechts 2 euro.

Besluit: Betalen buiten de SEPA zone is voordeliger met je kredietkaart.

Geldopnemingen buiten de SEPA zone (of in andere valuta binnen de SEPA zone)

Met een ING-debetkaart komen er per geldopneming in een andere valuta 3 verschillende kosten bij:

Een vergoeding van 0,3025% (btw incl.) van het opgenomen bedrag
Een behandelingskost van 4,24 euro
Een wisselmarge van 2,299% (btw incl.) van het opgenomen bedrag

Wanneer je kiest om in euro te betalen buiten de SEPA-zone, zijn de 2 eerste kosten ook van toepassing.

Met een ING-kredietkaart betaal je bovenop de opnemingskosten (6 euro + 1% van het afgehaalde bedrag) een wisselmarge van 2 %.

Een voorbeeld
Wil je de tegenwaarde van 100 euro in San Francisco aan een automaat opnemen? Doe je dit met je debetkaart, dan betaal je 6,84 euro (btw incl.) extra. Met je kredietkaart is dit iets meer: 9 euro (btw incl.).

Besluit: Buiten de SEPA zone (of binnen de SEPA zone in andere valuta) doe je best een geldopneming met je debetkaart: de extra kosten vallen lager uit.
Bron ING – 13 mei 2019
Bandenspanning
De bandenspanning van je camper is van cruciaal belang, en dit voor comfort en veiligheid onderweg. Maar wat is de juiste bandenspanning voor campers?

Is de band niet genoeg opgepompt? Dan komt een groter oppervlak in contact met de weg. Dat vergroot de weerstand en dat zorgt voor meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bovendien raakt de band dan sneller verhit, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het is verleidelijk om de banden uit voorzorg dan maar harder op te pompen dan voorgeschreven. Dat vergroot weliswaar de draagkracht, maar doet afbreuk aan het comfort. Bovendien is de remafstand alleen bij de correcte bandenspanning optimaal.

Je controleert je bandenspanning het best voor vertrek van een nieuwe trip. Bij de controle moet de band koud zijn; je mag er hoogstens 3 kilometer binnen de bebouwde kom mee hebben gereden. Als de temperatuur van de band stijgt, neemt namelijk ook de spanning toe en dat geeft een vertekend beeld.

Juiste bandenspanning!

De maximale bandenspanning kan je aflezen op de band van je camper. Om compleet te zijn, geef ik ook een verklaring voor de andere noteringen op de band.

Op mijn banden (Michelin radial X) staan volgende waarden genoteerd:

235/65R16C    115/113 R      AT 65 PSI

235: is de bandbreedte in mm
65: geeft de verhouding hoogte/breedte in % weer, in mijn geval is de hoogte 65% van de breedte
R: is radiaalband
16: geeft de diagonaal van de band weer in inches

115/113 geeft de draagvermogen indexen per band weer. De eerste index voor enkellucht band, de tweede voor dubbellucht. De R geeft de snelheidsindex weer (is de maximale snelheid voor de banden)
Hieronder vindt je een tabelletje die de lastindex (LI) omzet in kg en de snelheidsindexen.

Draagvermogen

 

LI

kg

LI

kg

LI

kg

100

800

109

1030

118

1320

101

825

110

1060

119

1360

102

850

111

1090

120

1400

103

875

112

1120

121

1450

104

900

113

1150

122

1500

105

925

114

1180

123

1550

106

950

115

1215

124

1600

107

975

116

1250

 

 

108

1000

117

1285

 

 

 

Snelheidsindex

 

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

Klasse

Km/u

E

70

M

130

T

190

F

80

N

140

U

200

G

90

P

150

H

210

J

100

Q

160

V

240

K

110

R

170

W

270

L

120

S

180

Y

300

 

Nu de notering voor de bandenspanning

AT 65 PSI

65 psi = 4,5 bar. Is dus de maximale bandenspanning. Op het internet staan verscheidene tools die de psi waarde omrekenen naar bar; de eenheid die wij gebruiken
.
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Beveiligen van de motorhome
100% beveiligen is onmogelijk! Noch mechanisch, noch elektronisch. De stelregel is dat je potentiële inbrekers of dieven kunt afschrikken door het hen zo moeilijk mogelijk te maken. Iets wat ze niet hebben is tijd. Wat ze schuwen is zichtbaarheid. Hoe langer het duurt om in te breken, hoe zichtbaarder ze zijn bij het benaderen, hoe meer kans je hebt dat ze je camper links laten liggen.
Beroepshalve ben ik in het verleden veel in contact gekomen met inbraken en diefstal. Niet uit motorhomes, doch de maatregelen zijn de zelfde als voor woningen en andere voertuigen.

De beveiligingsmaatregelen kunnen ingedeeld worden in drie categorieën:
- Organisatorische maatregelen: worden genomen mits enig nadenken en het aannemen van goede gewoontes. Deze maatregelen zijn vrijwel kosteloos en vormen de eerste stap naar beveiliging toe.
- Fysische belemmeringen, met andere woorden bijkomende sloten of vergrendelingssystemen, zorgen ervoor dat de dader meer tijd nodig heeft en bijgevolg meer kans maakt om gezien en gevat te worden.
- Tenslotte kan de motorhome nog elektronisch beveiligd worden door het plaatsen van een toestel dat een diefstal signaleert.
Uiteraard zijn de volgende maatregelen maar enkele voorbeelden. Er zijn zeker nog maatregelen die kunnen getroffen worden. Ik probeer hier wel de voornaamste te vernoemen.

Organisatorische maatregelen:
Laat geen waardevolle voorwerpen of boorddocumenten onbeheerd of zichtbaar achter in de motorhome.
Beperk het zicht binnen in de motorhome door het dicht houden van de gordijnen.
Zorg dat alle ramen en deuren goed afgesloten zijn. Vergeet hierbij de dakramen niet. Zoals iedereen wel weet zijn de ramen het moeilijkst te beveiligen. Wanneer je een dakraam laat openstaan, maak je het hen wel erg gemakkelijk.
Parkeer de motorhome, ook tijdens rustpauzes, op een goed zichtbare plaats en opteer voor een plaats met goede sociale controle. Wanneer ze kunnen gezien worden, zullen ze eerder terughoudend zijn om in je camper in te breken.
Hou je huissleutels altijd gescheiden van je autosleutels gescheiden. Wanneer je bij bedreiging gedwongen wordt om je sleutels af te geven, kan je de autosleutels afzonderlijk afgeven.
Merk waardevolle goederen uit de motorhome met bvb. je rijksregisternummer en neem er tevens een foto van.
Wanneer je motorhome thuis op de oprit staat gestald voor de winter, kan je best de nummerplaat afschroeven.  Bewaar de nummerplaat van de motorhome in huis samen met de boorddocumenten.

Fysische maatregelen:
Meerdere maatregelen kunnen genomen worden, hierbij rekening houdend met het woon- slaapgedeelte, de stuurcabine en de buitenzijde.

Woon- slaapgedeelte:
Je kan de deuren van de motorhome voorzien van een bijkomend binnen- of buitenslot.
Vergeet ook de ramen niet te voorzien van een degelijk slot.
Stuurcabine:
Hier zijn verschillende mogelijkheden. Een opsomming …
Stuurstang :  belemmert, d.m.v. een bijkomend slot, het draaien van het stuur.
Stuurslot : wordt rond het stuur geplaatst en voorkomt dat het vaste stuurslot wordt overgetrokken, en voorkomt het draaien aan het stuur.
Pedaalslot : wordt voorzien ter hoogte van de pedalen om deze buiten werking te stellen.
Handremslot : verhindert het gebruik van de handrem en versnellingspook.
Versnellingsbakslot : wordt ingebouwd ter hoogte van de versnellingspook om het gebruik ervan te belemmeren.

De buitenzijde:
Wielklem : belemmerd het wegrijden. Let wel op, het belet dieven niet altijd om met je voertuig te vertrekken. Sommige wielklemmen komen los van de band wanneer er over gereden wordt. Uiteraard zal er schade zijn aan de carrosserie, maar je camper is weg.
Gebruik je een handbediend of hydraulisch/elektronisch levelsysteem om de motorhome stabiel of waterpas te plaatsen, neem dan een systeem die je tegelijk kunt vastzetten.

Elektronische maatregelen:
Transpondersysteem: een chip in de sleutel zorgt voor een communicatie met een chip in de stuurkolom.
Alarmsysteem :
- dat signaleert bij indringing in de motorhome. Opgelet: in sommige landen zijn luide alarmen verboden.
- Dat het starten en het in beweging zetten van de motorhome belemmert.
- Dat bij carjacking verder rijden bemoeilijkt wordt.
Volgsysteem : traceert de motorhome na diefstal.
Gasmelder : is een alarmsysteem dat een signaal uitzendt wanneer deze verdovende gassen detecteert.

Welke maatregelen neem ik zelf?

De organisatorische, hierboven opgesomd, neem ik steeds wanneer wij het voertuig parkeren en verlaten. De waardevolle voorwerpen die we meehebben (laptop, tablets) berg ik steeds op in de extra beveiligde garage.

Fysische maatregelen:
De garage van de motorhome is beveiligd met een extra veiligheidsslot van het merk IMC Créations. Alle veiligheidssloten werden geplaats door de motorhomeverkoper.
Ook de toegangsdeur van de camper is beveiligd met een extra veiligheidsslot. Dit slot kan je ook van binnenuit open of dicht doen. Je dient het wel vooraf van buiten uit op slot doen.
Beide voorportieren van de camper zijn ook voorzien van een extra veiligheidsslot. Deze kunnen enkel via de binnenzijde geopend of gesloten worden.
In de stuurcabine heb ik het stuur beveiligd met een “disklok” stuurslot. Dit is één van de meest veilige systemen die momenteel op de markt zijn. Eerst doe ik een, bij het slot gekochte, hoes over het stuur om beschadiging te voorkomen. Daarna wordt het slot rond het stuur gelegd en vastgeklikt. De functies zijn dat verbreking voorkomt van het aanwezige stuurslot (de Disklok draait los om het stuur) en het wegrijden met de camper wordt tegen gehouden, aangezien sturen onmogelijk is. Bovendien maakt de disklokde  diefstal van de airbag uit het stuur onmogelijk, omdat het stuurwiel volledig is omsloten.
Bij niet gebruik berg ik de disklok op in een bijhorende tas. Onderaan is die voorzien van velcro, waardoor hij niet ligt te schuiven in je opbergplaats.
Tenslotte plaatste ik in het slaapgedeelte een trigas alarm. Alhoewel de kans klein is dat er gepoogd wordt om bedwelmende gassen in de motorhome te spuiten opteerde ik voor dit systeem.

De hoeveelheden die ze nodig hebben van de gassen, zoals bepaalde narcosegassen, zijn gewoon niet haalbaar voor de kruimeldief. Je moet er zoveel van gebruiken om een hele camper te vullen. Chloroform zou mogelijks kunnen, maar heeft een sterke geur, wat je zou ruiken en dan alleen nog door persoonlijk contact. Het inspuiten in de ruimte is tevens zeer ontvlambaar. Dat is dus ook een groot risico voor de inbreker. Ook de hoeveelheden ether die ze zouden gebruiken zijn veel te groot voor de oppervlakte van de camper. Zeker als die goed geventileerd wordt.

Waarom toch dít systeem?
Het alarm reageert ook CO gas. Bij een slechte verbranding en ventilatie van de verwarming of boiler kan CO gas ontstaan.
Wanneer je een lekkage zou hebben in je propaan of butaan leidingen, en deze gassen komen in je camper terecht; dan ook reageert het trigas alarm.

Je plaatst het alarm best op een hoogte van 30cm van de vloer. Bedwelmende gassen zijn zwaarder dan lucht en verspreiden eerst langs de vloer. CO en propaan/butaan gas zijn even zwaar lucht en verspreiden zich gelijkmatig in de ruimte. Voor die gassen speelt de hoogte van de detector geen rol.
Ben je ondanks alle nodige preventieve maatregelen toch het slachtoffer van diefstal?

Doe dan zo vlug mogelijk aangifte bij de dichtstbijzijnde lokale politiepost. Bezorg hierbij zoveel mogelijk gegevens zoals de boorddocumenten, eventueel een foto, de genomen veiligheidsmaatregelen en de gestolen waardevolle goederen aan de politie. Indien je verzekert bent, doe je de zelfde aangifte bij thuiskomst bij je verzekeraar.
Beveiligen van de motorhome
100% beveiligen is onmogelijk! Noch mechanisch, noch elektronisch. De stelregel is dat je potentiële inbrekers of dieven kunt afschrikken door het hen zo moeilijk mogelijk te maken. Iets wat ze niet hebben is tijd. Wat ze schuwen is zichtbaarheid. Hoe langer het duurt om in te breken, hoe zichtbaarder ze zijn bij het benaderen, hoe meer kans je hebt dat ze je camper links laten liggen.
Beroepshalve ben ik in het verleden veel in contact gekomen met inbraken en diefstal. Niet uit motorhomes, doch de maatregelen zijn de zelfde als voor woningen en andere voertuigen.

De beveiligingsmaatregelen kunnen ingedeeld worden in drie categorieën:
- Organisatorische maatregelen: worden genomen mits enig nadenken en het aannemen van goede gewoontes. Deze maatregelen zijn vrijwel kosteloos en vormen de eerste stap naar beveiliging toe.
- Fysische belemmeringen, met andere woorden bijkomende sloten of vergrendelingssystemen, zorgen ervoor dat de dader meer tijd nodig heeft en bijgevolg meer kans maakt om gezien en gevat te worden.
- Tenslotte kan de motorhome nog elektronisch beveiligd worden door het plaatsen van een toestel dat een diefstal signaleert.
Uiteraard zijn de volgende maatregelen maar enkele voorbeelden. Er zijn zeker nog maatregelen die kunnen getroffen worden. Ik probeer hier wel de voornaamste te vernoemen.

Organisatorische maatregelen:
Laat geen waardevolle voorwerpen of boorddocumenten onbeheerd of zichtbaar achter in de motorhome.
Beperk het zicht binnen in de motorhome door het dicht houden van de gordijnen.
Zorg dat alle ramen en deuren goed afgesloten zijn. Vergeet hierbij de dakramen niet. Zoals iedereen wel weet zijn de ramen het moeilijkst te beveiligen. Wanneer je een dakraam laat openstaan, maak je het hen wel erg gemakkelijk.
Parkeer de motorhome, ook tijdens rustpauzes, op een goed zichtbare plaats en opteer voor een plaats met goede sociale controle. Wanneer ze kunnen gezien worden, zullen ze eerder terughoudend zijn om in je camper in te breken.
Hou je huissleutels altijd gescheiden van je autosleutels gescheiden. Wanneer je bij bedreiging gedwongen wordt om je sleutels af te geven, kan je de autosleutels afzonderlijk afgeven.
Merk waardevolle goederen uit de motorhome met bvb. je rijksregisternummer en neem er tevens een foto van.
Wanneer je motorhome thuis op de oprit staat gestald voor de winter, kan je best de nummerplaat afschroeven.  Bewaar de nummerplaat van de motorhome in huis samen met de boorddocumenten.

Fysische maatregelen:
Meerdere maatregelen kunnen genomen worden, hierbij rekening houdend met het woon- slaapgedeelte, de stuurcabine en de buitenzijde.

Woon- slaapgedeelte:
Je kan de deuren van de motorhome voorzien van een bijkomend binnen- of buitenslot.
Vergeet ook de ramen niet te voorzien van een degelijk slot.
Stuurcabine:
Hier zijn verschillende mogelijkheden. Een opsomming …
Stuurstang :  belemmert, d.m.v. een bijkomend slot, het draaien van het stuur.
Stuurslot : wordt rond het stuur geplaatst en voorkomt dat het vaste stuurslot wordt overgetrokken, en voorkomt het draaien aan het stuur.
Pedaalslot : wordt voorzien ter hoogte van de pedalen om deze buiten werking te stellen.
Handremslot : verhindert het gebruik van de handrem en versnellingspook.
Versnellingsbakslot : wordt ingebouwd ter hoogte van de versnellingspook om het gebruik ervan te belemmeren.

De buitenzijde:
Wielklem : belemmerd het wegrijden. Let wel op, het belet dieven niet altijd om met je voertuig te vertrekken. Sommige wielklemmen komen los van de band wanneer er over gereden wordt. Uiteraard zal er schade zijn aan de carrosserie, maar je camper is weg.
Gebruik je een handbediend of hydraulisch/elektronisch levelsysteem om de motorhome stabiel of waterpas te plaatsen, neem dan een systeem die je tegelijk kunt vastzetten.

Elektronische maatregelen:
Transpondersysteem: een chip in de sleutel zorgt voor een communicatie met een chip in de stuurkolom.
Alarmsysteem :
- dat signaleert bij indringing in de motorhome. Opgelet: in sommige landen zijn luide alarmen verboden.
- Dat het starten en het in beweging zetten van de motorhome belemmert.
- Dat bij carjacking verder rijden bemoeilijkt wordt.
Volgsysteem : traceert de motorhome na diefstal.
Gasmelder : is een alarmsysteem dat een signaal uitzendt wanneer deze verdovende gassen detecteert.

Welke maatregelen neem ik zelf?

De organisatorische, hierboven opgesomd, neem ik steeds wanneer wij het voertuig parkeren en verlaten. De waardevolle voorwerpen die we meehebben (laptop, tablets) berg ik steeds op in de extra beveiligde garage.

Fysische maatregelen:
De garage van de motorhome is beveiligd met een extra veiligheidsslot van het merk IMC Créations. Alle veiligheidssloten werden geplaats door de motorhomeverkoper.
Ook de toegangsdeur van de camper is beveiligd met een extra veiligheidsslot. Dit slot kan je ook van binnenuit open of dicht doen. Je dient het wel vooraf van buiten uit op slot doen.
Beide voorportieren van de camper zijn ook voorzien van een extra veiligheidsslot. Deze kunnen enkel via de binnenzijde geopend of gesloten worden.
In de stuurcabine heb ik het stuur beveiligd met een “disklok” stuurslot. Dit is één van de meest veilige systemen die momenteel op de markt zijn. Eerst doe ik een, bij het slot gekochte, hoes over het stuur om beschadiging te voorkomen. Daarna wordt het slot rond het stuur gelegd en vastgeklikt. De functies zijn dat verbreking voorkomt van het aanwezige stuurslot (de Disklok draait los om het stuur) en het wegrijden met de camper wordt tegen gehouden, aangezien sturen onmogelijk is. Bovendien maakt de disklokde  diefstal van de airbag uit het stuur onmogelijk, omdat het stuurwiel volledig is omsloten.
Bij niet gebruik berg ik de disklok op in een bijhorende tas. Onderaan is die voorzien van velcro, waardoor hij niet ligt te schuiven in je opbergplaats.
Tenslotte plaatste ik in het slaapgedeelte een trigas alarm. Alhoewel de kans klein is dat er gepoogd wordt om bedwelmende gassen in de motorhome te spuiten opteerde ik voor dit systeem.

De hoeveelheden die ze nodig hebben van de gassen, zoals bepaalde narcosegassen, zijn gewoon niet haalbaar voor de kruimeldief. Je moet er zoveel van gebruiken om een hele camper te vullen. Chloroform zou mogelijks kunnen, maar heeft een sterke geur, wat je zou ruiken en dan alleen nog door persoonlijk contact. Het inspuiten in de ruimte is tevens zeer ontvlambaar. Dat is dus ook een groot risico voor de inbreker. Ook de hoeveelheden ether die ze zouden gebruiken zijn veel te groot voor de oppervlakte van de camper. Zeker als die goed geventileerd wordt.

Waarom toch dít systeem?
Het alarm reageert ook CO gas. Bij een slechte verbranding en ventilatie van de verwarming of boiler kan CO gas ontstaan.
Wanneer je een lekkage zou hebben in je propaan of butaan leidingen, en deze gassen komen in je camper terecht; dan ook reageert het trigas alarm.

Je plaatst het alarm best op een hoogte van 30cm van de vloer. Bedwelmende gassen zijn zwaarder dan lucht en verspreiden eerst langs de vloer. CO en propaan/butaan gas zijn even zwaar lucht en verspreiden zich gelijkmatig in de ruimte. Voor die gassen speelt de hoogte van de detector geen rol.
Ben je ondanks alle nodige preventieve maatregelen toch het slachtoffer van diefstal?

Doe dan zo vlug mogelijk aangifte bij de dichtstbijzijnde lokale politiepost. Bezorg hierbij zoveel mogelijk gegevens zoals de boorddocumenten, eventueel een foto, de genomen veiligheidsmaatregelen en de gestolen waardevolle goederen aan de politie. Indien je verzekert bent, doe je de zelfde aangifte bij thuiskomst bij je verzekeraar.
Beveiligen van de motorhome
100% beveiligen is onmogelijk! Noch mechanisch, noch elektronisch. De stelregel is dat je potentiële inbrekers of dieven kunt afschrikken door het hen zo moeilijk mogelijk te maken. Iets wat ze niet hebben is tijd. Wat ze schuwen is zichtbaarheid. Hoe langer het duurt om in te breken, hoe zichtbaarder ze zijn bij het benaderen, hoe meer kans je hebt dat ze je camper links laten liggen.
Beroepshalve ben ik in het verleden veel in contact gekomen met inbraken en diefstal. Niet uit motorhomes, doch de maatregelen zijn de zelfde als voor woningen en andere voertuigen.

De beveiligingsmaatregelen kunnen ingedeeld worden in drie categorieën:
- Organisatorische maatregelen: worden genomen mits enig nadenken en het aannemen van goede gewoontes. Deze maatregelen zijn vrijwel kosteloos en vormen de eerste stap naar beveiliging toe.
- Fysische belemmeringen, met andere woorden bijkomende sloten of vergrendelingssystemen, zorgen ervoor dat de dader meer tijd nodig heeft en bijgevolg meer kans maakt om gezien en gevat te worden.
- Tenslotte kan de motorhome nog elektronisch beveiligd worden door het plaatsen van een toestel dat een diefstal signaleert.
Uiteraard zijn de volgende maatregelen maar enkele voorbeelden. Er zijn zeker nog maatregelen die kunnen getroffen worden. Ik probeer hier wel de voornaamste te vernoemen.

Organisatorische maatregelen:
Laat geen waardevolle voorwerpen of boorddocumenten onbeheerd of zichtbaar achter in de motorhome.
Beperk het zicht binnen in de motorhome door het dicht houden van de gordijnen.
Zorg dat alle ramen en deuren goed afgesloten zijn. Vergeet hierbij de dakramen niet. Zoals iedereen wel weet zijn de ramen het moeilijkst te beveiligen. Wanneer je een dakraam laat openstaan, maak je het hen wel erg gemakkelijk.
Parkeer de motorhome, ook tijdens rustpauzes, op een goed zichtbare plaats en opteer voor een plaats met goede sociale controle. Wanneer ze kunnen gezien worden, zullen ze eerder terughoudend zijn om in je camper in te breken.
Hou je huissleutels altijd gescheiden van je autosleutels gescheiden. Wanneer je bij bedreiging gedwongen wordt om je sleutels af te geven, kan je de autosleutels afzonderlijk afgeven.
Merk waardevolle goederen uit de motorhome met bvb. je rijksregisternummer en neem er tevens een foto van.
Wanneer je motorhome thuis op de oprit staat gestald voor de winter, kan je best de nummerplaat afschroeven.  Bewaar de nummerplaat van de motorhome in huis samen met de boorddocumenten.

Fysische maatregelen:
Meerdere maatregelen kunnen genomen worden, hierbij rekening houdend met het woon- slaapgedeelte, de stuurcabine en de buitenzijde.

Woon- slaapgedeelte:
Je kan de deuren van de motorhome voorzien van een bijkomend binnen- of buitenslot.
Vergeet ook de ramen niet te voorzien van een degelijk slot.
Stuurcabine:
Hier zijn verschillende mogelijkheden. Een opsomming …
Stuurstang :  belemmert, d.m.v. een bijkomend slot, het draaien van het stuur.
Stuurslot : wordt rond het stuur geplaatst en voorkomt dat het vaste stuurslot wordt overgetrokken, en voorkomt het draaien aan het stuur.
Pedaalslot : wordt voorzien ter hoogte van de pedalen om deze buiten werking te stellen.
Handremslot : verhindert het gebruik van de handrem en versnellingspook.
Versnellingsbakslot : wordt ingebouwd ter hoogte van de versnellingspook om het gebruik ervan te belemmeren.

De buitenzijde:
Wielklem : belemmerd het wegrijden. Let wel op, het belet dieven niet altijd om met je voertuig te vertrekken. Sommige wielklemmen komen los van de band wanneer er over gereden wordt. Uiteraard zal er schade zijn aan de carrosserie, maar je camper is weg.
Gebruik je een handbediend of hydraulisch/elektronisch levelsysteem om de motorhome stabiel of waterpas te plaatsen, neem dan een systeem die je tegelijk kunt vastzetten.

Elektronische maatregelen:
Transpondersysteem: een chip in de sleutel zorgt voor een communicatie met een chip in de stuurkolom.
Alarmsysteem :
- dat signaleert bij indringing in de motorhome. Opgelet: in sommige landen zijn luide alarmen verboden.
- Dat het starten en het in beweging zetten van de motorhome belemmert.
- Dat bij carjacking verder rijden bemoeilijkt wordt.
Volgsysteem : traceert de motorhome na diefstal.
Gasmelder : is een alarmsysteem dat een signaal uitzendt wanneer deze verdovende gassen detecteert.

Welke maatregelen neem ik zelf?

De organisatorische, hierboven opgesomd, neem ik steeds wanneer wij het voertuig parkeren en verlaten. De waardevolle voorwerpen die we meehebben (laptop, tablets) berg ik steeds op in de extra beveiligde garage.

Fysische maatregelen:
De garage van de motorhome is beveiligd met een extra veiligheidsslot van het merk IMC Créations. Alle veiligheidssloten werden geplaats door de motorhomeverkoper.
Ook de toegangsdeur van de camper is beveiligd met een extra veiligheidsslot. Dit slot kan je ook van binnenuit open of dicht doen. Je dient het wel vooraf van buiten uit op slot doen.
Beide voorportieren van de camper zijn ook voorzien van een extra veiligheidsslot. Deze kunnen enkel via de binnenzijde geopend of gesloten worden.
In de stuurcabine heb ik het stuur beveiligd met een “disklok” stuurslot. Dit is één van de meest veilige systemen die momenteel op de markt zijn. Eerst doe ik een, bij het slot gekochte, hoes over het stuur om beschadiging te voorkomen. Daarna wordt het slot rond het stuur gelegd en vastgeklikt. De functies zijn dat verbreking voorkomt van het aanwezige stuurslot (de Disklok draait los om het stuur) en het wegrijden met de camper wordt tegen gehouden, aangezien sturen onmogelijk is. Bovendien maakt de disklokde  diefstal van de airbag uit het stuur onmogelijk, omdat het stuurwiel volledig is omsloten.
Bij niet gebruik berg ik de disklok op in een bijhorende tas. Onderaan is die voorzien van velcro, waardoor hij niet ligt te schuiven in je opbergplaats.
Tenslotte plaatste ik in het slaapgedeelte een trigas alarm. Alhoewel de kans klein is dat er gepoogd wordt om bedwelmende gassen in de motorhome te spuiten opteerde ik voor dit systeem.

De hoeveelheden die ze nodig hebben van de gassen, zoals bepaalde narcosegassen, zijn gewoon niet haalbaar voor de kruimeldief. Je moet er zoveel van gebruiken om een hele camper te vullen. Chloroform zou mogelijks kunnen, maar heeft een sterke geur, wat je zou ruiken en dan alleen nog door persoonlijk contact. Het inspuiten in de ruimte is tevens zeer ontvlambaar. Dat is dus ook een groot risico voor de inbreker. Ook de hoeveelheden ether die ze zouden gebruiken zijn veel te groot voor de oppervlakte van de camper. Zeker als die goed geventileerd wordt.

Waarom toch dít systeem?
Het alarm reageert ook CO gas. Bij een slechte verbranding en ventilatie van de verwarming of boiler kan CO gas ontstaan.
Wanneer je een lekkage zou hebben in je propaan of butaan leidingen, en deze gassen komen in je camper terecht; dan ook reageert het trigas alarm.

Je plaatst het alarm best op een hoogte van 30cm van de vloer. Bedwelmende gassen zijn zwaarder dan lucht en verspreiden eerst langs de vloer. CO en propaan/butaan gas zijn even zwaar lucht en verspreiden zich gelijkmatig in de ruimte. Voor die gassen speelt de hoogte van de detector geen rol.
Ben je ondanks alle nodige preventieve maatregelen toch het slachtoffer van diefstal?

Doe dan zo vlug mogelijk aangifte bij de dichtstbijzijnde lokale politiepost. Bezorg hierbij zoveel mogelijk gegevens zoals de boorddocumenten, eventueel een foto, de genomen veiligheidsmaatregelen en de gestolen waardevolle goederen aan de politie. Indien je verzekert bent, doe je de zelfde aangifte bij thuiskomst bij je verzekeraar.
Bip&Go
Om op de tolwegen in Frankrijk te rijden gebruik ik een badge van Bip&Go. Geen gedoe meer met kleingeld of om je in alle mogelijke posities te wringen om toch je ticket uit de automaat te kunnen nemen of je creditkaart aan te bieden. Meermaals bezeerde ik mijn rug door te forceren. De laatste keren stapte ik steeds uit aan de “péage”, om op een comfortabele manier te kunnen betalen. Soms ter frustratie van bestuurders van achterliggende voertuigen die vonden dat het niet snel genoeg ging.
De Bip&Go-badge is een toestelletje voor elektronische tolbetaling waarmee u op alle Franse snelwegen kunt rijden, onafhankelijk van de onderneming die deze exploiteert. Je kan er ook de tol betalen bij vele andere bouwwerken; zoals het Viaduct van Millau, de brug naar het Île de Ré, de brug van Tancarville en de Pont de Normandie en is geldig op bijna 400 parkeerterreinen.
De badge is ook te gebruiken op de Spaanse, Portugese en Italiaanse snelwegen, sommige uitgeruste parkeergelegenheden in Spanje en Italië en bepaalde ferry’s in Italië.
Hoeveel kost dit?

Zelf gebruik ik de formule voor “incidentele gebruikers”. Wanneer je, net zoals ik, maar een paar keer per jaar de snelweg gebruikt, dan is dit ook voor jou de gepaste formule.
Bovenop de tolkosten betaal je voor Frankrijk 1,70€ per gereden maand extra. Voor Spanje, Portugal en Italië is dit 2,50€ per maand, bovenop de 1,70€ voor Frankrijk. De maanden dat je de badge niet gebruikt worden er geen extra kosten aangerekend.
Eénmalig betaal je 10€ voor de ingebruikstelling + 10€ verzendingskosten (België). De badge zelf is gratis en je ontvangt er een houdertje (te kleven aan de voorruit) bij. Op het ogenblik van intekening ontving ik een korting van 5€.
Dus als je bv. van 1 tot 28 juni gebruik maakte van de tolwegen en je een tol van 62€ verschuldigd bent, dan betaal je 62 + 1,70 = 63,70€. Als je bv. van 15 juli tot 15 augustus op de zelfde wegen rondreed dan betaal je voor 2 maanden: 62 + 1,70 + 1,70 = 65,40€.
Je snelwegbadge registreert je uitgaven en je ontvangt maandelijks een gedetailleerde maandelijkse van je snelwegtrajecten en parkeerkosten.

Neem je minstens eenmaal per maand de snelweg, dan gebruik je beter de formule “frequente gebruikers”. Dan betaal je bovenop de tolkosten 16€ per jaar (dat is 1,33€/maand). De ingebruikstellingskosten en de verzendkosten blijven de zelfde. Ook de facturatie is de zelfde.

Hoe gebeurt de betaling?

Je facturen staan tussen de 10e en de 15e dag van de maand na je trajecten ter beschikking. De afschrijving wordt na de 15e van de maand na je trajecten uitgevoerd. De betaling van de facturen vindt uitsluitend via domiciliering plaats.

Wat staat op je factuur?

voor wat de trajecten betreft:
- de datum waarop voorbij de tolpoort werd gereden,
- de categorie van tolheffing,
- het afgelegde traject,
- het all-in bedrag van het tolgeld
wat parkeren in de parkings betreft:
- de datum van vertrek uit de parking,
- het all-in bedrag van het parkeergeld,
- de naam van de parking
Plaatsing van de badge

Er wordt aangeraden om de badge op de voorruit van het voertuig te bevestigen, rechts van de achteruitkijkspiegel, zodat deze correct gedetecteerd wordt. Als je voertuig is uitgerust met een voorruit met een zwart gestippelde band, een niet warmteabsorberende zone, moet de badge hierop geplaatst worden om gedetecteerd te worden. Manipulatie van de badge tijdens het doorrijden van het tolstation kan een slechte detectie hiervan veroorzaken die tot een afwijkende facturering kan leiden.
Als je moeilijk gedetecteerd wordt (omdat de badge zich boven de detectiezone bevindt), kan de badge Liber-t Bip&Go onder aan de voorruit, in het midden van het dashboard geplaatst worden.
Er zijn veel personen die de badge gewoon op het dashboard leggen! Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd.
Hoe gebruik je de badge nu met de motorhome?

Zodra je badge geactiveerd is en op de voorruit is geplaatst, kan je deze gebruiken.

Kies één van de banen  ‘alle klassen’ die zich vaak rechts in het tolstation bevinden, of de banen zonder hoogtebeperking, die aangegeven zijn met het symbool ! of !!. Rij langzaam door tot de slagboom (hou wel een afstand van 4 meter aan met het voertuig voor jou). Je badge piept, het licht wordt groen en de slagboom gaat omhoog: je kan doorrijden!

Op de grote tolstations in Frankrijk kan je met elektronisch betalen zonder stoppen met een snelheid van 30 km/u doorrijden, of zelfs 50 km/u bij het tolstation van Montesson op de snelweg A14. Elektronisch tol betalen zonder stoppen, betekent vloeiender rijden, brandstofbesparing en milieuvriendelijkheid door een lagere CO2-uitstoot. Gebruik hiervoor de banen aangeduid met het symbool 

Let op! Vele van deze banen zijn enkel geschikt voor personenauto’s van klasse 1, de toegang is beperkt tot 2 m hoogte.
De meeste motorhomes behoren tot de voertuigen van klasse 2: d.w.z. motorhomes die hoger dan 2m en lager dan 3 meter zijn en minder (of gelijk aan) dan 3,5 ton wegen. Normaal wordt enkel hoogte gemeten.

Is je camper hoger dan 3 meter, dan behoor je tot klasse 3.
Grote bussen met 3 assen of meer vallen onder klasse 4.

Soms geven de klasse 2 en 3 problemen aan de péage. Ondanks je klasse 2 bent, wordt er voor klasse 3 aangerekend.

Hoeveel kost mijn traject?

Zie het artikel toltarieven in Europa in de tips op deze website.

E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018. All right reserved.

Copyright © DMCamperreizen 2018. All right reserved.
Bip&Go
Om op de tolwegen in Frankrijk te rijden gebruik ik een badge van Bip&Go. Geen gedoe meer met kleingeld of om je in alle mogelijke posities te wringen om toch je ticket uit de automaat te kunnen nemen of je creditkaart aan te bieden. Meermaals bezeerde ik mijn rug door te forceren. De laatste keren stapte ik steeds uit aan de “péage”, om op een comfortabele manier te kunnen betalen. Soms ter frustratie van bestuurders van achterliggende voertuigen die vonden dat het niet snel genoeg ging.
De Bip&Go-badge is een toestelletje voor elektronische tolbetaling waarmee u op alle Franse snelwegen kunt rijden, onafhankelijk van de onderneming die deze exploiteert. Je kan er ook de tol betalen bij vele andere bouwwerken; zoals het Viaduct van Millau, de brug naar het Île de Ré, de brug van Tancarville en de Pont de Normandie en is geldig op bijna 400 parkeerterreinen.
De badge is ook te gebruiken op de Spaanse, Portugese en Italiaanse snelwegen, sommige uitgeruste parkeergelegenheden in Spanje en Italië en bepaalde ferry’s in Italië.
Hoeveel kost dit?

Zelf gebruik ik de formule voor “incidentele gebruikers”. Wanneer je, net zoals ik, maar een paar keer per jaar de snelweg gebruikt, dan is dit ook voor jou de gepaste formule.
Bovenop de tolkosten betaal je voor Frankrijk 1,70€ per gereden maand extra. Voor Spanje, Portugal en Italië is dit 2,50€ per maand, bovenop de 1,70€ voor Frankrijk. De maanden dat je de badge niet gebruikt worden er geen extra kosten aangerekend.
Eénmalig betaal je 10€ voor de ingebruikstelling + 10€ verzendingskosten (België). De badge zelf is gratis en je ontvangt er een houdertje (te kleven aan de voorruit) bij. Op het ogenblik van intekening ontving ik een korting van 5€.
Dus als je bv. van 1 tot 28 juni gebruik maakte van de tolwegen en je een tol van 62€ verschuldigd bent, dan betaal je 62 + 1,70 = 63,70€. Als je bv. van 15 juli tot 15 augustus op de zelfde wegen rondreed dan betaal je voor 2 maanden: 62 + 1,70 + 1,70 = 65,40€.
Je snelwegbadge registreert je uitgaven en je ontvangt maandelijks een gedetailleerde maandelijkse van je snelwegtrajecten en parkeerkosten.

Neem je minstens eenmaal per maand de snelweg, dan gebruik je beter de formule “frequente gebruikers”. Dan betaal je bovenop de tolkosten 16€ per jaar (dat is 1,33€/maand). De ingebruikstellingskosten en de verzendkosten blijven de zelfde. Ook de facturatie is de zelfde.

Hoe gebeurt de betaling?

Je facturen staan tussen de 10e en de 15e dag van de maand na je trajecten ter beschikking. De afschrijving wordt na de 15e van de maand na je trajecten uitgevoerd. De betaling van de facturen vindt uitsluitend via domiciliering plaats.

Wat staat op je factuur?

voor wat de trajecten betreft:
- de datum waarop voorbij de tolpoort werd gereden,
- de categorie van tolheffing,
- het afgelegde traject,
- het all-in bedrag van het tolgeld
wat parkeren in de parkings betreft:
- de datum van vertrek uit de parking,
- het all-in bedrag van het parkeergeld,
- de naam van de parking
Plaatsing van de badge

Er wordt aangeraden om de badge op de voorruit van het voertuig te bevestigen, rechts van de achteruitkijkspiegel, zodat deze correct gedetecteerd wordt. Als je voertuig is uitgerust met een voorruit met een zwart gestippelde band, een niet warmteabsorberende zone, moet de badge hierop geplaatst worden om gedetecteerd te worden. Manipulatie van de badge tijdens het doorrijden van het tolstation kan een slechte detectie hiervan veroorzaken die tot een afwijkende facturering kan leiden.
Als je moeilijk gedetecteerd wordt (omdat de badge zich boven de detectiezone bevindt), kan de badge Liber-t Bip&Go onder aan de voorruit, in het midden van het dashboard geplaatst worden.
Er zijn veel personen die de badge gewoon op het dashboard leggen! Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd.
Hoe gebruik je de badge nu met de motorhome?

Zodra je badge geactiveerd is en op de voorruit is geplaatst, kan je deze gebruiken.

Kies één van de banen  ‘alle klassen’ die zich vaak rechts in het tolstation bevinden, of de banen zonder hoogtebeperking, die aangegeven zijn met het symbool ! of !!. Rij langzaam door tot de slagboom (hou wel een afstand van 4 meter aan met het voertuig voor jou). Je badge piept, het licht wordt groen en de slagboom gaat omhoog: je kan doorrijden!

Op de grote tolstations in Frankrijk kan je met elektronisch betalen zonder stoppen met een snelheid van 30 km/u doorrijden, of zelfs 50 km/u bij het tolstation van Montesson op de snelweg A14. Elektronisch tol betalen zonder stoppen, betekent vloeiender rijden, brandstofbesparing en milieuvriendelijkheid door een lagere CO2-uitstoot. Gebruik hiervoor de banen aangeduid met het symbool 

Let op! Vele van deze banen zijn enkel geschikt voor personenauto’s van klasse 1, de toegang is beperkt tot 2 m hoogte.
De meeste motorhomes behoren tot de voertuigen van klasse 2: d.w.z. motorhomes die hoger dan 2m en lager dan 3 meter zijn en minder (of gelijk aan) dan 3,5 ton wegen. Normaal wordt enkel hoogte gemeten.

Is je camper hoger dan 3 meter, dan behoor je tot klasse 3.
Grote bussen met 3 assen of meer vallen onder klasse 4.

Soms geven de klasse 2 en 3 problemen aan de péage. Ondanks je klasse 2 bent, wordt er voor klasse 3 aangerekend.

Hoeveel kost mijn traject?

Zie het artikel toltarieven in Europa in de tips op deze website.

E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Bip&Go
Om op de tolwegen in Frankrijk te rijden gebruik ik een badge van Bip&Go. Geen gedoe meer met kleingeld of om je in alle mogelijke posities te wringen om toch je ticket uit de automaat te kunnen nemen of je creditkaart aan te bieden. Meermaals bezeerde ik mijn rug door te forceren. De laatste keren stapte ik steeds uit aan de “péage”, om op een comfortabele manier te kunnen betalen. Soms ter frustratie van bestuurders van achterliggende voertuigen die vonden dat het niet snel genoeg ging.
De Bip&Go-badge is een toestelletje voor elektronische tolbetaling waarmee u op alle Franse snelwegen kunt rijden, onafhankelijk van de onderneming die deze exploiteert. Je kan er ook de tol betalen bij vele andere bouwwerken; zoals het Viaduct van Millau, de brug naar het Île de Ré, de brug van Tancarville en de Pont de Normandie en is geldig op bijna 400 parkeerterreinen.
De badge is ook te gebruiken op de Spaanse, Portugese en Italiaanse snelwegen, sommige uitgeruste parkeergelegenheden in Spanje en Italië en bepaalde ferry’s in Italië.
Hoeveel kost dit?

Zelf gebruik ik de formule voor “incidentele gebruikers”. Wanneer je, net zoals ik, maar een paar keer per jaar de snelweg gebruikt, dan is dit ook voor jou de gepaste formule.
Bovenop de tolkosten betaal je voor Frankrijk 1,70€ per gereden maand extra. Voor Spanje, Portugal en Italië is dit 2,50€ per maand, bovenop de 1,70€ voor Frankrijk. De maanden dat je de badge niet gebruikt worden er geen extra kosten aangerekend.
Eénmalig betaal je 10€ voor de ingebruikstelling + 10€ verzendingskosten (België). De badge zelf is gratis en je ontvangt er een houdertje (te kleven aan de voorruit) bij. Op het ogenblik van intekening ontving ik een korting van 5€.
Dus als je bv. van 1 tot 28 juni gebruik maakte van de tolwegen en je een tol van 62€ verschuldigd bent, dan betaal je 62 + 1,70 = 63,70€. Als je bv. van 15 juli tot 15 augustus op de zelfde wegen rondreed dan betaal je voor 2 maanden: 62 + 1,70 + 1,70 = 65,40€.
Je snelwegbadge registreert je uitgaven en je ontvangt maandelijks een gedetailleerde maandelijkse van je snelwegtrajecten en parkeerkosten.

Neem je minstens eenmaal per maand de snelweg, dan gebruik je beter de formule “frequente gebruikers”. Dan betaal je bovenop de tolkosten 16€ per jaar (dat is 1,33€/maand). De ingebruikstellingskosten en de verzendkosten blijven de zelfde. Ook de facturatie is de zelfde.

Hoe gebeurt de betaling?

Je facturen staan tussen de 10e en de 15e dag van de maand na je trajecten ter beschikking. De afschrijving wordt na de 15e van de maand na je trajecten uitgevoerd. De betaling van de facturen vindt uitsluitend via domiciliering plaats.

Wat staat op je factuur?

voor wat de trajecten betreft:
- de datum waarop voorbij de tolpoort werd gereden,
- de categorie van tolheffing,
- het afgelegde traject,
- het all-in bedrag van het tolgeld
wat parkeren in de parkings betreft:
- de datum van vertrek uit de parking,
- het all-in bedrag van het parkeergeld,
- de naam van de parking
Plaatsing van de badge

Er wordt aangeraden om de badge op de voorruit van het voertuig te bevestigen, rechts van de achteruitkijkspiegel, zodat deze correct gedetecteerd wordt. Als je voertuig is uitgerust met een voorruit met een zwart gestippelde band, een niet warmteabsorberende zone, moet de badge hierop geplaatst worden om gedetecteerd te worden. Manipulatie van de badge tijdens het doorrijden van het tolstation kan een slechte detectie hiervan veroorzaken die tot een afwijkende facturering kan leiden.
Als je moeilijk gedetecteerd wordt (omdat de badge zich boven de detectiezone bevindt), kan de badge Liber-t Bip&Go onder aan de voorruit, in het midden van het dashboard geplaatst worden.
Er zijn veel personen die de badge gewoon op het dashboard leggen! Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd.
Hoe gebruik je de badge nu met de motorhome?

Zodra je badge geactiveerd is en op de voorruit is geplaatst, kan je deze gebruiken.

Kies één van de banen  ‘alle klassen’ die zich vaak rechts in het tolstation bevinden, of de banen zonder hoogtebeperking, die aangegeven zijn met het symbool ! of !!. Rij langzaam door tot de slagboom (hou wel een afstand van 4 meter aan met het voertuig voor jou). Je badge piept, het licht wordt groen en de slagboom gaat omhoog: je kan doorrijden!

Op de grote tolstations in Frankrijk kan je met elektronisch betalen zonder stoppen met een snelheid van 30 km/u doorrijden, of zelfs 50 km/u bij het tolstation van Montesson op de snelweg A14. Elektronisch tol betalen zonder stoppen, betekent vloeiender rijden, brandstofbesparing en milieuvriendelijkheid door een lagere CO2-uitstoot. Gebruik hiervoor de banen aangeduid met het symbool 

Let op! Vele van deze banen zijn enkel geschikt voor personenauto’s van klasse 1, de toegang is beperkt tot 2 m hoogte.
De meeste motorhomes behoren tot de voertuigen van klasse 2: d.w.z. motorhomes die hoger dan 2m en lager dan 3 meter zijn en minder (of gelijk aan) dan 3,5 ton wegen. Normaal wordt enkel hoogte gemeten.

Is je camper hoger dan 3 meter, dan behoor je tot klasse 3.
Grote bussen met 3 assen of meer vallen onder klasse 4.

Soms geven de klasse 2 en 3 problemen aan de péage. Ondanks je klasse 2 bent, wordt er voor klasse 3 aangerekend.

Hoeveel kost mijn traject?

Zie het artikel toltarieven in Europa in de tips op deze website.
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.