Elke nieuwe motorhome moet vooraleer hij in het verkeer wordt gebracht naar de technische keuring. Nadien volgt jaarlijks een periodieke keuring.
Ter gelegenheid van de eerste keuring wordt het voertuig ook gewogen waarbij het nuttig laadvermogen hiervan wordt bepaald.
De motorhome moet aangeboden worden als rijklare massa. Deze is uiteraard ook verschillend voor elke motorhome. Dit heeft te maken met de extra opties en accessoires.
Om de rijklare massa te bepalen dient het voertuig aangeboden worden met de extra’s, een voor 90% gevulde watertank en een voor 90% gevulde benzinetank. De bestuurder (75kg) wordt ook meegerekend.
Maar zo kan het gebeuren dat, door het gewicht (rijklare massa) van de motorhome, er nog nauwelijks overschot is voor het vervoer van passagiers en dat zo in feite minder passagiers kunnen vervoerd worden dan het aantal zitplaatsen in het voertuig.
Navraag bij verscheidene camperaars leerde mij dat er veel verkopers van motorhomes “vergeten” om de rijklare massa te vermelden, wanneer ze inlichtingen over desbetreffende verschaffen.
Daarom kan je best zelf informeren, vooraleer je een bepaalde motorhome koopt, wat de rijklare massa zou kunnen zijn. Zo voorkom je dat een voertuig koopt waarvan blijkt dat je zelfs je kinderen niet mee kunt nemen.
Bij ons voertuig is op de technische keuring het nuttig laadvermogen bepaald op 365 kg; te verdelen onder passagiers, huisraad en verdere uitrusting van de motorhome. Hetgeen weinig is!
Het vergde heel wat denkwerk om al het noodzakelijke te kunnen meenemen, en geen overgewicht van de camper te hebben. Wij nemen geen fietsen mee, wat al aardig wat gewicht uitspaart. Alvorens te vertrekken op onze eerste uitstap hebben we de motorhome gewogen. Dit volledig geladen, een volle watertank, een volle benzinetank en twee volle gasflessen. Het gewicht was: 3520 kg. 20 kg overgewicht!
Een oplossing die tegenwoordig meer en meer wordt aangewend, is het gebruik van een aanhangwagen. Hiervoor gelden heel wat regels die je ook best op voorhand nagaat.
Om het gewicht van de lading te beperken hanteren we zelf een paar eenvoudige zaken:
- Voor elk vertrek overwegen we nauwgezet hoeveel kledij we meenemen.
- Borden, servies zijn in melamine (kunststof). Glazen zijn ook in kunststof.
- Onze zetels (Crespo) zijn ultra licht en dun.
- We nemen maar een paar flessen water en blikjes frisdrank mee (een pak 6 waterflessen van 1,5l = 9kg). Ter plaatse kan je bijna overal drank genoeg
kopen.
- Door de keuze van onze gasflessen besparen we ook gewicht. Een standaard stalen fles weegt gemiddeld 11,5 kg (tarra). Wij gebruiken de kunststofflessen
Calypso van Antargaz.
Leeggewicht 3,5 kg. Op 2 flessen een besparing van 16 kg.
- Onze verswatertank (120l) vullen we maar met 50l water. Het waterdebiet uit de kraan in Vlaanderen is ongeveer overal gelijk. 50l water is bij ons 3
minuten vullen.