Tips - G
Tips - G
Tips - G
Tips - C
Gewicht motorhome
Gewicht motorhome
Gewicht motorhome
Een onderwerp waarover regelmatig discussie is, is het (over)gewicht van een camper. Het laadvermogen is verschillend voor elke motorhome. Elke motorhome heeft een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) die afhankelijk is van het merk en type.

Je hebt motorhomes met een MTM zwaarder dan 3500 kg. Hiervoor heb je wel een rijbewijs C nodig. Deze campers hebben meestal geen probleem met overgewicht. Je hebt ook kleinere motorhomes (bvb. VW buscamper) waarbij de MTM vastgesteld is op 3200 kg. Voor motorhomes met een MTM tot 3500 kg mag je rijden met een rijbewijs B.

De hoeveelheid bagage die je mag meenemen met een motorhome is een onderdeel van wat men noemt, het nuttig laadvermogen. Het nuttig laadvermogen is de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) min de rijklare massa.
MTM – rijklare massa = het nuttig laadvermogen.
Checklist bij vertrek
Telkenmale je vertrekt met de motorhome vanaf een camping of camperplaats, check je best een aantal zaken. Dit om ongelukken te voorkomen. Dit moet een routine zijn. Al vlug wordt iets over het hoofd gezien, en voor je het weet vertrek je met bvb een openstaande garagedeur!

Buitenzijde

- Schotelantenne ingeklapt
- Dakluiken dicht
- Alle zijramen dicht

- Gasflessen dicht (is je camper uitgerust met bvb een Duo- of MonoControl CS met crashsensor, dan mag je in Europa    met de gasfles open rijden. Voor voertuigen van vóór bouwjaar 01-2007 bestaan er geen beperkingen voor de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden.
Let op! In Frankrijk is de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden alleen toegestaan in voertuigen die voor eerst ingeschreven zijn vanaf 01-01-2007. Bij oudere voertuigen is de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden ook in combinatie met een veiligheidsafsluitinrichting in Frankrijk niet toegestaan

- Stroomkabel 230V afgekoppeld en opgeborgen
- Trapje ingeklapt of opgeborgen (vergeet je deurmat niet!)
- Wielkeggen verwijderd vanonder de wielen
- Ligt er niet meer onder de camper?
- Waterslang opgeborgen?
- Alle luiken buitenzijde dicht en/of op slot
- Toegangsdeur dicht en op slot

Binnenzijde

- TV vastgemaakt
- Staat de koelkast op automatisch of op batterij (werkt enkel op 12V batterij wanneer de motor draaiende is!)
- Tafel en aanrecht leeg
- Alle kastjes dicht
- Alles vastleggen wat kan verschuiven of vallen
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Een onderwerp waarover regelmatig discussie is, is het (over)gewicht van een camper. Het laadvermogen is verschillend voor elke motorhome. Elke motorhome heeft een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) die afhankelijk is van het merk en type.

Je hebt motorhomes met een MTM zwaarder dan 3500 kg. Hiervoor heb je wel een rijbewijs C nodig. Deze campers hebben meestal geen probleem met overgewicht. Je hebt ook kleinere motorhomes (bvb. VW buscamper) waarbij de MTM vastgesteld is op 3200 kg. Voor motorhomes met een MTM tot 3500 kg mag je rijden met een rijbewijs B.

De hoeveelheid bagage die je mag meenemen met een motorhome is een onderdeel van wat men noemt, het nuttig laadvermogen. Het nuttig laadvermogen is de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) min de rijklare massa.
MTM – rijklare massa = het nuttig laadvermogen.
Elke nieuwe motorhome moet vooraleer hij in het verkeer wordt gebracht naar de technische keuring. Nadien volgt jaarlijks een periodieke keuring.
 
Ter gelegenheid van de eerste keuring wordt het voertuig ook gewogen waarbij het nuttig laadvermogen hiervan wordt bepaald.
De motorhome moet aangeboden worden als rijklare massa. Deze is uiteraard ook verschillend voor elke motorhome. Dit heeft te maken met de extra opties en accessoires.
Om de rijklare massa te bepalen dient het voertuig aangeboden worden met de extra’s, een voor 90% gevulde watertank en een voor 90% gevulde benzinetank. De bestuurder (75kg) wordt ook meegerekend.
 
Maar zo kan het gebeuren dat, door het gewicht (rijklare massa) van de motorhome, er nog nauwelijks overschot is voor het vervoer van passagiers en dat zo in feite minder passagiers kunnen vervoerd worden dan het aantal zitplaatsen in het voertuig.

Navraag bij verscheidene camperaars leerde mij dat er veel verkopers van motorhomes “vergeten” om de rijklare massa te vermelden, wanneer ze inlichtingen over desbetreffende verschaffen.
Daarom kan je best zelf informeren, vooraleer je een bepaalde motorhome koopt, wat de rijklare massa zou kunnen zijn. Zo voorkom je dat een voertuig koopt waarvan blijkt dat je zelfs je kinderen niet mee kunt nemen.

Bij ons voertuig is op de technische keuring het nuttig laadvermogen bepaald op 365 kg; te verdelen onder passagiers, huisraad en verdere uitrusting van de motorhome. Hetgeen weinig is!

Het vergde heel wat denkwerk om al het noodzakelijke te kunnen meenemen, en geen overgewicht van de camper te hebben. Wij nemen geen fietsen mee, wat al aardig wat gewicht uitspaart. Alvorens te vertrekken op onze eerste uitstap hebben we de motorhome gewogen. Dit volledig geladen, een volle watertank, een volle benzinetank en twee volle gasflessen. Het gewicht was: 3520 kg. 20 kg overgewicht!

Een oplossing die tegenwoordig meer en meer wordt aangewend, is het gebruik van een aanhangwagen. Hiervoor gelden heel wat regels die je ook best op voorhand nagaat.

Om het gewicht van de lading te beperken hanteren we zelf een paar eenvoudige zaken:

-   Voor elk vertrek overwegen we nauwgezet hoeveel kledij we meenemen.
-   Borden, servies zijn in melamine (kunststof). Glazen zijn ook in kunststof.
-   Onze zetels (Crespo) zijn ultra licht en dun.
-   We nemen maar een paar flessen water en blikjes frisdrank mee (een pak 6 waterflessen van 1,5l = 9kg). Ter plaatse kan je bijna overal drank genoeg
    kopen.
-   Door de keuze van onze gasflessen besparen we ook gewicht. Een standaard stalen fles weegt gemiddeld 11,5 kg (tarra). Wij gebruiken de kunststofflessen
    Calypso van Antargaz.
    Leeggewicht 3,5 kg. Op 2 flessen een besparing van 16 kg.
-   Onze verswatertank (120l) vullen we maar met 50l water. Het waterdebiet uit de kraan in Vlaanderen is ongeveer overal gelijk. 50l water is bij ons 3
    minuten vullen.
crespo AL237 40 compact
calypso met adapter
Accessoires en hun gewicht

In dit overzicht geef ik een indruk van de gewichten van verschillende accessoires en opties. Staan er twee gewichten, dan zijn lichtere alternatieven beschikbaar. Vraag je dealer om meer informatie en om gewicht besparende accessoires.
Gewicht in kilogram:

Airconditioning: omvormer  230 volt
Airconditioning campercabine
Airconditioning dakopbouw
Airconditioning inbouw
Automatische versnellingsbak
Batterij met bedrading
Extra huisbatterij
Cabineverduistering
Fietsenrek
(Brom)fietsrek aan het chassis
Motorrek aan het chassis
Gasfles (11 kilo gas) staal/kunststof
Generator gas/benzine
Dieselgenerator
Hefbed
Kluisje
Lederen stoffering
Luchtvering
Luifel
Luifeltent
Voortent
Zwaardere motor
Extra ramen / dakluiken
Reservewiel
Reservewieldrager
Schotelantenne
Schotelantenne automatisch
Serviceluik
Hydraulische steunen (4x)
Steunen achter (2x)
Tapijtset
Televisie
Trekhaak
Velgen (4x) 1 maat groter
Zonnepaneel met toebehoren


7 - 10
17
26 - 40
20 - 25
16 – 25
25
15 - 80
8
6 - 15
30 - 35
30 - 60
22 / 15
12 - 20
40 - 80
25 - 55
2 - 15
4 - 7
15 - 60
30 - 60
27 - 35
16 - 32
16 - 60
5 - 15
22 - 35
2 - 7
12 - 16
28
3
50 - 70
4 - 10
10
8 - 15
35 - 60
16
12 - 20
Een aantal camperaars leggen echter de gewichtsnormen naast zich neer, en laden alles wat ze denken nodig te hebben. Met als gevolg: veel overgewicht. Hierbij gaan ze er van uit dat er toch niet gecontroleerd wordt. Ook vergeten ze hun eigen veiligheid en die van zijn medepassagiers.
Technisch gezien levert de camper voldoende remvermogen om een massa van 3.850 kg veilig tot stilstand te brengen, mits het remsysteem in perfecte conditie verkeert. Het is echter een fabeltje dat je hierdoor 10% overgewicht zou mogen hebben vooraleer beboet te worden. Dit is niet zo. En bedenk, hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de remafstand. Kans op uitbreken in bochten. De belasting van de banden met risico op klapband!

In het geval van een ongeval kan het ook zijn dat de verzekering zich om die reden voor de kosten verhaalt op de verzekeringsnemer.

Je mag van mij aannemen, er wordt op heden meer en meer gecontroleerd. In juni 2018 was er een actie in Duitsland. Op de autoweg rond Aken net voor de grens met België. Motorhomes en vrachtwagens werden gewogen!

In Oostenrijk zijn er autowegen die uitgerust zijn met lussen en ANPR camera’s (camera’s met nummerplaatherkenning). Je rijdt over de lus en wordt automatisch gewogen. Bij overgewicht krijg je een proces-verbaal thuisgestuurd.

Slovenië! Doet regelmatig controles

Wordt je voertuig gewogen en heb je overgewicht dan moet je alles wat te veel is afladen en achterlaten! Plus uiteraard de boete, en die zijn niet min:

Een overzicht:

België: een tolerantie van 2 tot 5% (MTM tot 3500kg = 70 tot 175 kg) is mogelijk maar zeker geen regel. Volgens het teveel gewicht kan de boete oplopen van 110 tot 330 euro met een maximum van 4 000 euro.
 
Denemarken: voor de bestuurder van een motorhome van max. 3500 kg MTM (huurder van de motorhome) bedraagt de boete 10 euro per % overgewicht. Voor de eigenaar van dat voertuig komt er nog 20 euro per % overgewicht bij. Voor een voertuig van + 3500 kg is dat respectievelijk 20 euro voor de bestuurder en 50 euro voor de eigenaar. Dus hier is het opletten als je je persoonlijk voertuig uitleent aan familie of vrienden.
 
Duitsland: bij een overgewicht van meer dan 5% is er voor bestuurder en eigenaar een boete van 10 euro, bij overgewicht van meer dan 10 of 15% bedraagt de boete 30 of 35 euro. Dus relatief “goedkoop”. Bij overgewicht van meer dan 20% is de boete al 95 euro. 25 tot 30% overladen is de boete al 140 tot 235 euro.
 
Frankrijk: bij overgewicht van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overgewicht van meer dan 5% kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.
 
Groot Brittannië: eender hoeveel het overgewicht is kost de boete ten minste 60 pond (+/- 70 euro). Het maximum hier ligt omgerekend rond de 6.000 euro.
 
Italië: de MTM van de motorhome mag niet meer dan 5% overschreden zijn. Overtredingen hiertegen worden beboet met een bedrag van 41 euro tot maximaal 1.682 euro.
 
Nederland: overgewicht kost je daar 120 euro en dat met een maximum van 470 euro. De 5 tot 10% tolerantie geldt enkel voor beroepsvervoer.
 
Oostenrijk: overgewicht tot 5% kost je al 90 euro. Van 6 tot 10% loopt het op tot 170 euro. Vanaf 11 tot 15% kost het je 210 euro maar daar komt dan nog een persoonlijk vast te leggen administratieve boete bij. Het maximum bedraagt hier 5.000 euro. Ook kunnen dan bij het vaststellen van het overgewicht, de kosten voor extra weging op de bestuurder verhaalt worden alsook de kosten voor het overladen naar een ander voertuig.
 
Spanje: bij een MTM tot 10 ton, bedraagt de boete voor overgewicht tussen 6 en 15%, tussen de 301 en de 400 euro. Overschrijden van het MTM tussen 15 en 25% loopt de boete al op van 1.501 tot 2.000 euro, is het overgewicht meer dan 25% bedraagt de boete 3.301 tot 4.600 euro.
 
Zweden: bij overgewicht van meer dan 1 (één) % kost dat al 2 000 kronen (+/- 200 euro). Meer dan 20% overgewicht is dat bedrag al 2.500 kronen (250 euro), 30% overgewicht 3.000 kronen (300 euro) en bij 40% komt het al op 4.000 kronen (400 euro).
 
Zwitserland: bij een overgewicht van meer dan 100 kg bedraagt de boete al snel 85 euro. Bij motorhomes tot 3.500 kg kost overgewicht van 100 kg tot 5% (175 kg) al vlug 170 euro. Motorhomes van + 3.500 kg die overladen zijn tussen 100 kg en 5%, maar minder dan 1.000 kg overgewicht hebben, kost het je 215 euro. Is het overgewicht meer dan 5% dan volgt er een gerechtelijke vervolging en voor buitenlanders kan rijverbod volgen. In ieder geval moet het overgewicht afgeladen worden.
 
Een verwittigd man is er twee waard!!!
 
Bron boetes: REISEMOBIL INTERNATIONAL


Het is dus belangrijk om veilig op vakantie te vertrekken. Waar kan je je motorhome dan laten wegen.

Net zoals voorgaande jaren organiseert PASAR vzw dit jaar een gratis weegactie. Meer info vind je op de website van Pasar:  Veilig op vakantie
Wens je je voertuig te laten wegen, dan zijn er diverse weegbruggen bij bedrijven en openbare weegbruggen ter beschikking. De meesten onder jullie kennen wel een locatie in de buurt van de woonplaats. Doch voor diegenen die er geen kennen is de zoektocht op het internet een uitdaging. Nergens vind je een oplijsting. Ook bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (onder wiens bevoegdheid de openbare weegbruggen vallen) is er geen lijst beschikbaar.
Om die reden heb ik alle weegbruggen die ik vond gebundeld in een overzichtslijst, en dit per provincie. Deze lijst is zeker niet compleet. Vandaar mijn oproep: Ken je een locatie van een weegbrug die niet in deze lijst voorkomt; laat het me gerust weten via het contactformulier.

Voor het overzicht, zie de pagina:  Weegbruggen

E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Een onderwerp waarover regelmatig discussie is, is het (over)gewicht van een camper. Het laadvermogen is verschillend voor elke motorhome. Elke motorhome heeft een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) die afhankelijk is van het merk en type.

Je hebt motorhomes met een MTM zwaarder dan 3500 kg. Hiervoor heb je wel een rijbewijs C nodig. Deze campers hebben meestal geen probleem met overgewicht. Je hebt ook kleinere motorhomes (bvb. VW buscamper) waarbij de MTM vastgesteld is op 3200 kg. Voor motorhomes met een MTM tot 3500 kg mag je rijden met een rijbewijs B.

De hoeveelheid bagage die je mag meenemen met een motorhome is een onderdeel van wat men noemt, het nuttig laadvermogen. Het nuttig laadvermogen is de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) min de rijklare massa.
MTM – rijklare massa = het nuttig laadvermogen.
Elke nieuwe motorhome moet vooraleer hij in het verkeer wordt gebracht naar de technische keuring. Nadien volgt jaarlijks een periodieke keuring.
 
Ter gelegenheid van de eerste keuring wordt het voertuig ook gewogen waarbij het nuttig laadvermogen hiervan wordt bepaald.
De motorhome moet aangeboden worden als rijklare massa. Deze is uiteraard ook verschillend voor elke motorhome. Dit heeft te maken met de extra opties en accessoires.
Om de rijklare massa te bepalen dient het voertuig aangeboden worden met de extra’s, een voor 90% gevulde watertank en een voor 90% gevulde benzinetank. De bestuurder (75kg) wordt ook meegerekend.
 
Maar zo kan het gebeuren dat, door het gewicht (rijklare massa) van de motorhome, er nog nauwelijks overschot is voor het vervoer van passagiers en dat zo in feite minder passagiers kunnen vervoerd worden dan het aantal zitplaatsen in het voertuig.

Navraag bij verscheidene camperaars leerde mij dat er veel verkopers van motorhomes “vergeten” om de rijklare massa te vermelden, wanneer ze inlichtingen over desbetreffende verschaffen.
Daarom kan je best zelf informeren, vooraleer je een bepaalde motorhome koopt, wat de rijklare massa zou kunnen zijn. Zo voorkom je dat een voertuig koopt waarvan blijkt dat je zelfs je kinderen niet mee kunt nemen.

Bij ons voertuig is op de technische keuring het nuttig laadvermogen bepaald op 365 kg; te verdelen onder passagiers, huisraad en verdere uitrusting van de motorhome. Hetgeen weinig is!

Het vergde heel wat denkwerk om al het noodzakelijke te kunnen meenemen, en geen overgewicht van de camper te hebben. Wij nemen geen fietsen mee, wat al aardig wat gewicht uitspaart. Alvorens te vertrekken op onze eerste uitstap hebben we de motorhome gewogen. Dit volledig geladen, een volle watertank, een volle benzinetank en twee volle gasflessen. Het gewicht was: 3520 kg. 20 kg overgewicht!

Een oplossing die tegenwoordig meer en meer wordt aangewend, is het gebruik van een aanhangwagen. Hiervoor gelden heel wat regels die je ook best op voorhand nagaat.

Om het gewicht van de lading te beperken hanteren we zelf een paar eenvoudige zaken:

-   Voor elk vertrek overwegen we nauwgezet hoeveel kledij we meenemen.
-   Borden, servies zijn in melamine (kunststof). Glazen zijn ook in kunststof.
-   Onze zetels (Crespo) zijn ultra licht en dun.
-   We nemen maar een paar flessen water en blikjes frisdrank mee (een pak 6 waterflessen van 1,5l = 9kg). Ter plaatse kan je bijna
    overal drank genoeg kopen.
-   Door de keuze van onze gasflessen besparen we ook gewicht. Een standaard stalen fles weegt gemiddeld 11,5 kg (tarra). Wij
    gebruiken de kunststofflessen Calypso van Antargaz. Leeggewicht 3,5 kg. Op 2 flessen een besparing van 16 kg.
-   Onze verswatertank (120l) vullen we maar met 50l water. Het waterdebiet uit de kraan in Vlaanderen is ongeveer overal gelijk.
    50l water is bij ons 3 minuten vullen.
crespo AL237 40 compact
calypso met adapter
Accessoires en hun gewicht

In dit overzicht geef ik een indruk van de gewichten van verschillende accessoires en opties. Staan er twee gewichten, dan zijn lichtere alternatieven beschikbaar. Vraag je dealer om meer informatie en om gewicht besparende accessoires.
Gewicht in kilogram:

Airconditioning: omvormer  230 volt
Airconditioning campercabine
Airconditioning dakopbouw
Airconditioning inbouw
Automatische versnellingsbak
Batterij met bedrading
Extra huisbatterij
Cabineverduistering
Fietsenrek
(Brom)fietsrek aan het chassis
Motorrek aan het chassis
Gasfles (11 kilo gas) staal/kunststof
Generator gas/benzine
Dieselgenerator
Hefbed
Kluisje
Lederen stoffering
Luchtvering
Luifel
Luifeltent
Voortent
Zwaardere motor
Extra ramen / dakluiken
Reservewiel
Reservewieldrager
Schotelantenne
Schotelantenne automatisch
Serviceluik
Hydraulische steunen (4x)
Steunen achter (2x)
Tapijtset
Televisie
Trekhaak
Velgen (4x) 1 maat groter
Zonnepaneel met toebehoren


7 - 10
17
26 - 40
20 - 25
16 – 25
25
15 - 80
8
6 - 15
30 - 35
30 - 60
22 / 15
12 - 20
40 - 80
25 - 55
2 - 15
4 - 7
15 - 60
30 - 60
27 - 35
16 - 32
16 - 60
5 - 15
22 - 35
2 - 7
12 - 16
28
3
50 - 70
4 - 10
10
8 - 15
35 - 60
16
12 - 20
Een aantal camperaars leggen echter de gewichtsnormen naast zich neer, en laden alles wat ze denken nodig te hebben. Met als gevolg: veel overgewicht. Hierbij gaan ze er van uit dat er toch niet gecontroleerd wordt. Ook vergeten ze hun eigen veiligheid en die van zijn medepassagiers.
Technisch gezien levert de camper voldoende remvermogen om een massa van 3.850 kg veilig tot stilstand te brengen, mits het remsysteem in perfecte conditie verkeert. Het is echter een fabeltje dat je hierdoor 10% overgewicht zou mogen hebben vooraleer beboet te worden. Dit is niet zo. En bedenk, hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de remafstand. Kans op uitbreken in bochten. De belasting van de banden met risico op klapband!

In het geval van een ongeval kan het ook zijn dat de verzekering zich om die reden voor de kosten verhaalt op de verzekeringsnemer.

Je mag van mij aannemen, er wordt op heden meer en meer gecontroleerd. In juni 2018 was er een actie in Duitsland. Op de autoweg rond Aken net voor de grens met België. Motorhomes en vrachtwagens werden gewogen!

In Oostenrijk zijn er autowegen die uitgerust zijn met lussen en ANPR camera’s (camera’s met nummerplaatherkenning). Je rijdt over de lus en wordt automatisch gewogen. Bij overgewicht krijg je een proces-verbaal thuisgestuurd.

Slovenië! Doet regelmatig controles

Wordt je voertuig gewogen en heb je overgewicht dan moet je alles wat te veel is afladen en achterlaten! Plus uiteraard de boete, en die zijn niet min:

Een overzicht:

België: een tolerantie van 2 tot 5% (MTM tot 3500kg = 70 tot 175 kg) is mogelijk maar zeker geen regel. Volgens het teveel gewicht kan de boete oplopen van 110 tot 330 euro met een maximum van 4 000 euro.
 
Denemarken: voor de bestuurder van een motorhome van max. 3500 kg MTM (huurder van de motorhome) bedraagt de boete 10 euro per % overgewicht. Voor de eigenaar van dat voertuig komt er nog 20 euro per % overgewicht bij. Voor een voertuig van + 3500 kg is dat respectievelijk 20 euro voor de bestuurder en 50 euro voor de eigenaar. Dus hier is het opletten als je je persoonlijk voertuig uitleent aan familie of vrienden.
 
Duitsland: bij een overgewicht van meer dan 5% is er voor bestuurder en eigenaar een boete van 10 euro, bij overgewicht van meer dan 10 of 15% bedraagt de boete 30 of 35 euro. Dus relatief “goedkoop”. Bij overgewicht van meer dan 20% is de boete al 95 euro. 25 tot 30% overladen is de boete al 140 tot 235 euro.
 
Frankrijk: bij overgewicht van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overgewicht van meer dan 5% kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.
 
Groot Brittannië: eender hoeveel het overgewicht is kost de boete ten minste 60 pond (+/- 70 euro). Het maximum hier ligt omgerekend rond de 6.000 euro.
 
Italië: de MTM van de motorhome mag niet meer dan 5% overschreden zijn. Overtredingen hiertegen worden beboet met een bedrag van 41 euro tot maximaal 1.682 euro.
 
Nederland: overgewicht kost je daar 120 euro en dat met een maximum van 470 euro. De 5 tot 10% tolerantie geldt enkel voor beroepsvervoer.
 
Oostenrijk: overgewicht tot 5% kost je al 90 euro. Van 6 tot 10% loopt het op tot 170 euro. Vanaf 11 tot 15% kost het je 210 euro maar daar komt dan nog een persoonlijk vast te leggen administratieve boete bij. Het maximum bedraagt hier 5.000 euro. Ook kunnen dan bij het vaststellen van het overgewicht, de kosten voor extra weging op de bestuurder verhaalt worden alsook de kosten voor het overladen naar een ander voertuig.
 
Spanje: bij een MTM tot 10 ton, bedraagt de boete voor overgewicht tussen 6 en 15%, tussen de 301 en de 400 euro. Overschrijden van het MTM tussen 15 en 25% loopt de boete al op van 1.501 tot 2.000 euro, is het overgewicht meer dan 25% bedraagt de boete 3.301 tot 4.600 euro.
 
Zweden: bij overgewicht van meer dan 1 (één) % kost dat al 2 000 kronen (+/- 200 euro). Meer dan 20% overgewicht is dat bedrag al 2.500 kronen (250 euro), 30% overgewicht 3.000 kronen (300 euro) en bij 40% komt het al op 4.000 kronen (400 euro).
 
Zwitserland: bij een overgewicht van meer dan 100 kg bedraagt de boete al snel 85 euro. Bij motorhomes tot 3.500 kg kost overgewicht van 100 kg tot 5% (175 kg) al vlug 170 euro. Motorhomes van + 3.500 kg die overladen zijn tussen 100 kg en 5%, maar minder dan 1.000 kg overgewicht hebben, kost het je 215 euro. Is het overgewicht meer dan 5% dan volgt er een gerechtelijke vervolging en voor buitenlanders kan rijverbod volgen. In ieder geval moet het overgewicht afgeladen worden.
 
Een verwittigd man is er twee waard!!!
 
Bron boetes: REISEMOBIL INTERNATIONAL


Het is dus belangrijk om veilig op vakantie te vertrekken. Waar kan je je motorhome dan laten wegen.

Net zoals voorgaande jaren organiseert PASAR vzw dit jaar een gratis weegactie.
Meer info vind je op de website van Pasar:  Veilig op vakantie
Wens je je voertuig te laten wegen, dan zijn er diverse weegbruggen bij bedrijven en openbare weegbruggen ter beschikking. De meesten onder jullie kennen wel een locatie in de buurt van de woonplaats. Doch voor diegenen die er geen kennen is de zoektocht op het internet een uitdaging. Nergens vind je een oplijsting. Ook bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (onder wiens bevoegdheid de openbare weegbruggen vallen) is er geen lijst beschikbaar.
Om die reden heb ik alle weegbruggen die ik vond gebundeld in een overzichtslijst, en dit per provincie. Deze lijst is zeker niet compleet. Vandaar mijn oproep: Ken je een locatie van een weegbrug die niet in deze lijst voorkomt; laat het me gerust weten via het contactformulier.

Voor het overzicht, zie de pagina:  Weegbruggen

E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Elke nieuwe motorhome moet vooraleer hij in het verkeer wordt gebracht naar de technische keuring. Nadien volgt jaarlijks een periodieke keuring.
 
Ter gelegenheid van de eerste keuring wordt het voertuig ook gewogen waarbij het nuttig laadvermogen hiervan wordt bepaald.
De motorhome moet aangeboden worden als rijklare massa. Deze is uiteraard ook verschillend voor elke motorhome. Dit heeft te maken met de extra opties en accessoires.
Om de rijklare massa te bepalen dient het voertuig aangeboden worden met de extra’s, een voor 90% gevulde watertank en een voor 90% gevulde benzinetank. De bestuurder (75kg) wordt ook meegerekend.
 
Maar zo kan het gebeuren dat, door het gewicht (rijklare massa) van de motorhome, er nog nauwelijks overschot is voor het vervoer van passagiers en dat zo in feite minder passagiers kunnen vervoerd worden dan het aantal zitplaatsen in het voertuig.

Navraag bij verscheidene camperaars leerde mij dat er veel verkopers van motorhomes “vergeten” om de rijklare massa te vermelden, wanneer ze inlichtingen over desbetreffende verschaffen.
Daarom kan je best zelf informeren, vooraleer je een bepaalde motorhome koopt, wat de rijklare massa zou kunnen zijn. Zo voorkom je dat een voertuig koopt waarvan blijkt dat je zelfs je kinderen niet mee kunt nemen.

Bij ons voertuig is op de technische keuring het nuttig laadvermogen bepaald op 365 kg; te verdelen onder passagiers, huisraad en verdere uitrusting van de motorhome. Hetgeen weinig is!

Het vergde heel wat denkwerk om al het noodzakelijke te kunnen meenemen, en geen overgewicht van de camper te hebben. Wij nemen geen fietsen mee, wat al aardig wat gewicht uitspaart. Alvorens te vertrekken op onze eerste uitstap hebben we de motorhome gewogen. Dit volledig geladen, een volle watertank, een volle benzinetank en twee volle gasflessen. Het gewicht was: 3520 kg. 20 kg overgewicht!

Een oplossing die tegenwoordig meer en meer wordt aangewend, is het gebruik van een aanhangwagen. Hiervoor gelden heel wat regels die je ook best op voorhand nagaat.

Om het gewicht van de lading te beperken hanteren we zelf een paar eenvoudige zaken:

-   Voor elk vertrek overwegen we nauwgezet hoeveel kledij we
    meenemen.
-   Borden, servies zijn in melamine (kunststof). Glazen zijn ook in
    kunststof.
-   Onze zetels (Crespo) zijn ultra licht en dun.
-   We nemen maar een paar flessen water en blikjes frisdrank
    mee (een pak 6 waterflessen van 1,5l = 9kg). Ter plaatse kan je
    bijna overal drank genoeg kopen.
-   Door de keuze van onze gasflessen besparen we ook gewicht.
    Een standaard stalen fles weegt gemiddeld 11,5 kg (tarra). Wij
    gebruiken de kunststofflessen Calypso van Antargaz.
    Leeggewicht 3,5 kg. Op 2 flessen een besparing van 16 kg.
-   Onze verswatertank (120l) vullen we maar met 50l water. Het
    waterdebiet uit de kraan in Vlaanderen is ongeveer overal
    gelijk.  50l water is bij ons 3 minuten vullen.
crespo AL237 40 compact
calypso met adapter
Accessoires en hun gewicht

In dit overzicht geef ik een indruk van de gewichten van verschillende accessoires en opties. Staan er twee gewichten, dan zijn lichtere alternatieven beschikbaar. Vraag je dealer om meer informatie en om gewicht besparende accessoires.
Gewicht in kilogram:

Airconditioning: omvormer  230 volt: 7 - 10
Airconditioning campercabine: 17
Airconditioning dakopbouw: 26 - 40
Airconditioning inbouw: 20 - 25
Automatische versnellingsbak: 16 – 25
Batterij met bedrading: 25
Extra huisbatterij: 15 - 80
Cabineverduistering --- 8
Fietsenrek --- 6 - 15
(Brom)fietsrek aan het chassis --- 30 - 35
Motorrek aan het chassis --- 30 - 60
Gasfles (11 kilo gas) staal/kunststof --- 22 / 15
Generator gas/benzine --- 12 - 20
Dieselgenerator --- 40 - 80
Hefbed --- 25 - 55
Kluisje 2 - 15
Lederen stoffering 4 - 7
Luchtvering 15 - 60
Luifel 30 - 60
Luifeltent 27 - 35
Voortent 16 - 32
Zwaardere motor 16 - 60
Extra ramen / dakluiken 5 - 15
Reservewiel 22 - 35
Reservewieldrager 2 - 7
Schotelantenne 12 - 16
Schotelantenne automatisch 28
Serviceluik 3
Hydraulische steunen (4x) 50 - 70
Steunen achter (2x) 4 - 10
Tapijtset 10
Televisie 8 - 15
Trekhaak 35 - 60
Velgen (4x) 1 maat groter 16
Zonnepaneel met toebehoren 12 - 20
Vele camperaars leggen echter deze gewichtsnormen naast zich neer, en laden alles wat ze denken nodig te hebben. Met als gevolg: veel overgewicht. Hierbij gaan ze er van uit dat er toch niet gecontroleerd wordt. Ook vergeten ze hun eigen veiligheid en die van zijn medepassagiers.
Technisch gezien levert de camper voldoende remvermogen om een massa van 3.850 kg veilig tot stilstand te brengen, mits het remsysteem in perfecte conditie verkeert. Het is echter een fabeltje dat je hierdoor 10% overgewicht zou mogen hebben vooraleer beboet te worden. Dit is niet zo. En bedenk, hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de remafstand. Kans op uitbreken in bochten. De belasting van de banden met risico op klapband!

In het geval van een ongeval kan het ook zijn dat de verzekering zich om die reden voor de kosten verhaalt op de verzekeringsnemer.

Je mag van mij aannemen, er wordt op heden meer en meer gecontroleerd. In juni 2018 was er een actie in Duitsland. Op de autoweg rond Aken net voor de grens met België. Motorhomes en vrachtwagens werden gewogen!

In Oostenrijk zijn er autowegen die uitgerust zijn met lussen en ANPR camera’s (camera’s met nummerplaatherkenning). Je rijdt over de lus en wordt automatisch gewogen. Bij overgewicht krijg je een proces-verbaal thuisgestuurd.

Slovenië! Doet regelmatig controles

Wordt je voertuig gewogen en heb je overgewicht dan moet je alles wat te veel is afladen en achterlaten! Plus uiteraard de boete, en die zijn niet min:

Een overzicht:

België: een tolerantie van 2 tot 5% (MTM tot 3500kg = 70 tot 175 kg) is mogelijk maar zeker geen regel. Volgens het teveel gewicht kan de boete oplopen van 110 tot 330 euro met een maximum van 4 000 euro.
 
Denemarken: voor de bestuurder van een motorhome van max. 3500 kg MTM (huurder van de motorhome) bedraagt de boete 10 euro per % overgewicht. Voor de eigenaar van dat voertuig komt er nog 20 euro per % overgewicht bij. Voor een voertuig van + 3500 kg is dat respectievelijk 20 euro voor de bestuurder en 50 euro voor de eigenaar. Dus hier is het opletten als je je persoonlijk voertuig uitleent aan familie of vrienden.
 
Duitsland: bij een overgewicht van meer dan 5% is er voor bestuurder en eigenaar een boete van 10 euro, bij overgewicht van meer dan 10 of 15% bedraagt de boete 30 of 35 euro. Dus relatief “goedkoop”. Bij overgewicht van meer dan 20% is de boete al 95 euro. 25 tot 30% overladen is de boete al 140 tot 235 euro.
 
Frankrijk: bij overgewicht van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overgewicht van meer dan 5% kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.
 
Groot Brittannië: eender hoeveel het overgewicht is kost de boete ten minste 60 pond (+/- 70 euro). Het maximum hier ligt omgerekend rond de 6.000 euro.
 
Italië: de MTM van de motorhome mag niet meer dan 5% overschreden zijn. Overtredingen hiertegen worden beboet met een bedrag van 41 euro tot maximaal 1.682 euro.
 
Nederland: overgewicht kost je daar 120 euro en dat met een maximum van 470 euro. De 5 tot 10% tolerantie geldt enkel voor beroepsvervoer.
 
Oostenrijk: overgewicht tot 5% kost je al 90 euro. Van 6 tot 10% loopt het op tot 170 euro. Vanaf 11 tot 15% kost het je 210 euro maar daar komt dan nog een persoonlijk vast te leggen administratieve boete bij. Het maximum bedraagt hier 5.000 euro. Ook kunnen dan bij het vaststellen van het overgewicht, de kosten voor extra weging op de bestuurder verhaalt worden alsook de kosten voor het overladen naar een ander voertuig.
 
Spanje: bij een MTM tot 10 ton, bedraagt de boete voor overgewicht tussen 6 en 15%, tussen de 301 en de 400 euro. Overschrijden van het MTM tussen 15 en 25% loopt de boete al op van 1.501 tot 2.000 euro, is het overgewicht meer dan 25% bedraagt de boete 3.301 tot 4.600 euro.
 
Zweden: bij overgewicht van meer dan 1 (één) % kost dat al 2 000 kronen (+/- 200 euro). Meer dan 20% overgewicht is dat bedrag al 2.500 kronen (250 euro), 30% overgewicht 3.000 kronen (300 euro) en bij 40% komt het al op 4.000 kronen (400 euro).
 
Zwitserland: bij een overgewicht van meer dan 100 kg bedraagt de boete al snel 85 euro. Bij motorhomes tot 3.500 kg kost overgewicht van 100 kg tot 5% (175 kg) al vlug 170 euro. Motorhomes van + 3.500 kg die overladen zijn tussen 100 kg en 5%, maar minder dan 1.000 kg overgewicht hebben, kost het je 215 euro. Is het overgewicht meer dan 5% dan volgt er een gerechtelijke vervolging en voor buitenlanders kan rijverbod volgen. In ieder geval moet het overgewicht afgeladen worden.
 
Een verwittigd man is er twee waard!!!
 
Bron boetes: REISEMOBIL INTERNATIONAL


Het is dus belangrijk om veilig op vakantie te vertrekken. Waar kan je je motorhome dan laten wegen.

Net zoals voorgaande jaren organiseert PASAR vzw dit jaar een gratis weegactie.
Meer info vind je op de website van Pasar:  Veilig op vakantie
Wens je je voertuig te laten wegen, dan zijn er diverse weegbruggen bij bedrijven en openbare weegbruggen ter beschikking. De meesten onder jullie kennen wel een locatie in de buurt van de woonplaats. Doch voor diegenen die er geen kennen is de zoektocht op het internet een uitdaging. Nergens vind je een oplijsting. Ook bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (onder wiens bevoegdheid de openbare weegbruggen vallen) is er geen lijst beschikbaar.
Om die reden heb ik alle weegbruggen die ik vond gebundeld in een overzichtslijst, en dit per provincie. Deze lijst is zeker niet compleet. Vandaar mijn oproep: Ken je een locatie van een weegbrug die niet in deze lijst voorkomt; laat het me gerust weten via het contactformulier.

Voor het overzicht, zie de pagina:  Weegbruggen
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.