11.08.2019 - Elfstedentocht met de camper - Nederland
11.08.2019 - Elfstedentocht met de camper - Nederland
11.08.2019 - Elfstedentocht met de camper
Nederland
Nederland
11 augustus 2019. Een zeer winderige dag. Met een beetje zon en de wind in de rug vertrekken we naar Nederland. Meer bepaald Friesland. De bedoeling is om de elfstedentocht te maken. Niet op schaatsen, maar met de camper.

Friesland is een zeer vlakke streek met overal water, veel water. En zoals de Friezen zeggen: “wolkom yn Fryslân” Bijna alle dorpen en stadjes zijn verbonden met grachten, kanalen en sloten. En aangezien het tijdens de winter behoorlijk koud kan zijn en de sloten en grachten dichtvriezen ontstond eind de 19e eeuw de idee om op één dag de elf steden te bezoeken op de schaats. De eerste officiële elfstedentocht vond plaats in de 1909. Een tocht van 200 km. De laatste dateert echter al van 1997. Dit lukte niet meer gezien er voor de elfstedentocht een minimale ijsdikte vereist is van 16cm en dit over het gehele traject!

We zullen de volledige route volgen. Deze vertrekt in Leeuwarden. Vervolgens gaat het naar Sneek, Ijlst en Sloten. De volgende stadjes Stavoren en Hindeloopen liggen aan het Ijsselmeer. Verder naar Workum, Bolsward en Harlingen aan de Noordzee. Stadje tien is Franeker en eindigen doen we in Dokkum. In Dokkum is het keerpunt voor de schaatsers gelegen. Die eindigen hun tocht waar ze begonnen, in Leeuwarden.

Om de Antwerpse ring te vermijden, gezien we van Gent komen, rijden we Nederland steeds binnen via de Liefkenshoektunnel. Je moet er wel een tol van 6€ betalen.
Onze eerste halte is zoals gezegd in Leeuwarden. Een camperplaats aan de jachthaven op wandelafstand van de stad.

Dag 2
We wandelen Leeuwarden binnen. Een leuke gezellige stad waar je gerust een ganse dag kan doorbrengen. Net zoals in alle andere stadjes is het meest te beleven langs de grachten. Kleine cafeetjes met hun vele terrassen en restaurants. We lunchen in één van de restaurantjes aan de grachten. Na de middag kuieren we door de smalle binnenstraatjes met zijn oude huisjes en vele winkels, en komen aan de voornaamste bezienswaardigheid van de stad: de Oldehove, de Nederlandse toren van Pisa. Scheef staat ie in elk geval! De fervente winkelaars zoeken zeker de Kleine Kerkstraat op; deze wordt terecht één van de meest charmante winkelstraten van Nederland genoemd. Je kan er ook typisch Friese lekkernijen kopen, zoals de oranjekoek en de Friese turfgerookte droge worst. Doch deze vind ik niet zo lekker. Niets wat gerookt is eigenlijk. Maar ja, smaken kunnen verschillen; gelukkig maar.
Hou er wel rekening mee als je wil winkelen. Wij bezochten Leeuwarden op maandag. Dit is de sluitingsdag van de meeste winkels. Om 15.00u doen ze wel de deuren open.
11 augustus 2019. Een zeer winderige dag. Met een beetje zon en de wind in de rug vertrekken we naar Nederland. Meer bepaald Friesland. De bedoeling is om de elfstedentocht te maken. Niet op schaatsen, maar met de camper.

Friesland is een zeer vlakke streek met overal water, veel water. En zoals de Friezen zeggen: “wolkom yn Fryslân” Bijna alle dorpen en stadjes zijn verbonden met grachten, kanalen en sloten. En aangezien het tijdens de winter behoorlijk koud kan zijn en de sloten en grachten dichtvriezen ontstond eind de 19e eeuw de idee om op één dag de elf steden te bezoeken op de schaats. De eerste officiële elfstedentocht vond plaats in de 1909. Een tocht van 200 km. De laatste dateert echter al van 1997. Dit lukte niet meer gezien er voor de elfstedentocht een minimale ijsdikte vereist is van 16cm en dit over het gehele traject!

We zullen de volledige route volgen. Deze vertrekt in Leeuwarden. Vervolgens gaat het naar Sneek, Ijlst en Sloten. De volgende stadjes Stavoren en Hindeloopen liggen aan het Ijsselmeer. Verder naar Workum, Bolsward en Harlingen aan de Noordzee. Stadje tien is Franeker en eindigen doen we in Dokkum. In Dokkum is het keerpunt voor de schaatsers gelegen. Die eindigen hun tocht waar ze begonnen, in Leeuwarden.

Om de Antwerpse ring te vermijden, gezien we van Gent komen, rijden we Nederland steeds binnen via de Liefkenshoektunnel. Je moet er wel een tol van 6€ betalen.
Onze eerste halte is zoals gezegd in Leeuwarden. Een camperplaats aan de jachthaven op wandelafstand van de stad.

Dag 2
We wandelen Leeuwarden binnen. Een leuke gezellige stad waar je gerust een ganse dag kan doorbrengen. Net zoals in alle andere stadjes is het meest te beleven langs de grachten. Kleine cafeetjes met hun vele terrassen en restaurants. We lunchen in één van de restaurantjes aan de grachten. Na de middag kuieren we door de smalle binnenstraatjes met zijn oude huisjes en vele winkels, en komen aan de voornaamste bezienswaardigheid van de stad: de Oldehove, de Nederlandse toren van Pisa. Scheef staat ie in elk geval! De fervente winkelaars zoeken zeker de Kleine Kerkstraat op; deze wordt terecht één van de meest charmante winkelstraten van Nederland genoemd. Je kan er ook typisch Friese lekkernijen kopen, zoals de oranjekoek en de Friese turfgerookte droge worst. Doch deze vind ik niet zo lekker. Niets wat gerookt is eigenlijk. Maar ja, smaken kunnen verschillen; gelukkig maar.
Hou er wel rekening mee als je wil winkelen. Wij bezochten Leeuwarden op maandag. Dit is de sluitingsdag van de meeste winkels. Om 15.00u doen ze wel de deuren open.
11 augustus 2019. Een zeer winderige dag. Met een beetje zon en de wind in de rug vertrekken we naar Nederland. Meer bepaald Friesland. De bedoeling is om de elfstedentocht te maken. Niet op schaatsen, maar met de camper.

Friesland is een zeer vlakke streek met overal water, veel water. En zoals de Friezen zeggen: “wolkom yn Fryslân” Bijna alle dorpen en stadjes zijn verbonden met grachten, kanalen en sloten. En aangezien het tijdens de winter behoorlijk koud kan zijn en de sloten en grachten dichtvriezen ontstond eind de 19e eeuw de idee om op één dag de elf steden te bezoeken op de schaats. De eerste officiële elfstedentocht vond plaats in de 1909. Een tocht van 200 km. De laatste dateert echter al van 1997. Dit lukte niet meer gezien er voor de elfstedentocht een minimale ijsdikte vereist is van 16cm en dit over het gehele traject!

We zullen de volledige route volgen. Deze vertrekt in Leeuwarden. Vervolgens gaat het naar Sneek, Ijlst en Sloten. De volgende stadjes Stavoren en Hindeloopen liggen aan het Ijsselmeer. Verder naar Workum, Bolsward en Harlingen aan de Noordzee. Stadje tien is Franeker en eindigen doen we in Dokkum. In Dokkum is het keerpunt voor de schaatsers gelegen. Die eindigen hun tocht waar ze begonnen, in Leeuwarden.

Om de Antwerpse ring te vermijden, gezien we van Gent komen, rijden we Nederland steeds binnen via de Liefkenshoektunnel. Je moet er wel een tol van 6€ betalen.
Onze eerste halte is zoals gezegd in Leeuwarden. Een camperplaats aan de jachthaven op wandelafstand van de stad.

Dag 2
We wandelen Leeuwarden binnen. Een leuke gezellige stad waar je gerust een ganse dag kan doorbrengen. Net zoals in alle andere stadjes is het meest te beleven langs de grachten. Kleine cafeetjes met hun vele terrassen en restaurants. We lunchen in één van de restaurantjes aan de grachten. Na de middag kuieren we door de smalle binnenstraatjes met zijn oude huisjes en vele winkels, en komen aan de voornaamste bezienswaardigheid van de stad: de Oldehove, de Nederlandse toren van Pisa. Scheef staat ie in elk geval! De fervente winkelaars zoeken zeker de Kleine Kerkstraat op; deze wordt terecht één van de meest charmante winkelstraten van Nederland genoemd. Je kan er ook typisch Friese lekkernijen kopen, zoals de oranjekoek en de Friese turfgerookte droge worst. Doch deze vind ik niet zo lekker. Niets wat gerookt is eigenlijk. Maar ja, smaken kunnen verschillen; gelukkig maar.
Hou er wel rekening mee als je wil winkelen. Wij bezochten Leeuwarden op maandag. Dit is de sluitingsdag van de meeste winkels. Om 15.00u doen ze wel de deuren open.
10.09.2018 - Rondreis Zeeland
Dag 1
10/09/2018. Daar gaan we weer! Net de grens met Nederland over. Ons doel: Zeeland rond te rijden en veel aan het water te vertoeven. “Een rondje Zeeland!” Door de Westerscheldetunnel rijden we Zeeland binnen. Dit is een toltunnel! Wij betaalden 7,45€.
In Kruiningen overnachten we 3 dagen op camping Den Inkel, mooi, rustig. Er waren op dat ogenblik zeer weinig kampeerders. De zeer ruime plaatsen voor motorhomes zijn in de boomgaard gelegen. De appels waren plukrijp. De campingwinkel is dicht vanaf eind augustus.  Je kan er wel brood bestellen aan de receptie.  De ligging aan de Westerschelde nodigde uit tot een stevige wandeling. Na de motorhome waterpas geplaatst te hebben vertrokken we via de dijk langs het water.
Goed uitgewaaid keken we ’s avonds nog wat televisie.
Dag 2
Vandaag bezoeken we Yerseke.  Net buiten het centrum is er plaats genoeg om motorhome te parkeren. Yerseke, DE plaats waar alle, in België geconsumeerde, mosselen vandaan komen. Toeristisch heeft het dorp niet veel te bieden. Enkele mooie oude en statige gebouwen. In het centrum bezoeken we het Oosterscheldemuseum. Een aanwezige gids bedankte ons zowaar omdat wij “Belgen” Yerseke zo welvarend hebben gemaakt. Het museum toont ons alles over de oester- en mosselkwekerij, vroeger en nu.
Na het bezoek wandelen we richting haven. Het is er leuk vertoeven op de dijk aan de Oosterschelde. De oesterputten zijn wel speciaal, maar lagen er een beetje leeg bij. Het was nog een week wachten tot de nieuwe oesteroogst in de putten wordt bewaard. Uiteraard mocht de degustatie van oesters en het eten van een grote portie mosselen niet op het programma ontbreken. De mosselen werden buiten op het terras gekookt in een zéér grote ketel. De kok kon niet snel genoeg de ketel opnieuw, en opnieuw vullen.
SONY DSC
Dag 3
Onze bestemming is Goes. Parkeren doen we aan de rand van de stad op een grote parking. Een zeer vriendelijke dame gaf ons bij het wegrijden, haar parkeerticket. We hadden nog de ganse namiddag de tijd en hoefden niet meer bij te betalen! Jammer maar helaas, het regent. En toch is Goes een bezoek waard, met zijn smalle straatjes en kleine haven middenin de stad.  Daar vind je enkele stevige plezierbootjes naast piepkleine roeibootjes. Goes is tevens een leuk winkelstadje, maar door de regen waren we genoodzaakt om al snel een overdekt terrasje op te zoeken. Ook leuk natuurlijk! Dit was overigens de enige dag regen.

We overnachten de laatste nacht op camping Den Inkel.
SONY DSC
Dag 4
In de voormiddag houden we halt in Ouwerkerk op het eiland Schouwen-Duiveland, waar we het Watersnoodmuseum bezoeken. Een museum opgericht ter nagedachtenis van de watersnoodramp in 1953. Het jaar dat vele dijken in Zeeland braken. Ouwerkerk zelf werd ook zwaar getroffen. Door de overstromingen kwam één op zes bewoners om het leven. Met heel veel respect voor de slachtoffers en de nabestaanden (die ruim aan zeg komen) brengen ze in het museum een beeld van de verwoestende kracht van het water en de overlevingskracht van de slachtoffers. 

Het dijkgat in Ouwerkerk werd gedicht met vier “caissons” (betonnen constructies die men laat zakken door grond onder de constructie weg te graven)
Het museum zelf is ondergebracht in deze vier caissons. Heel speciaal!
We rijden door naar Zierikzee, op camperplaats De Zandweg, waar we ons installeren voor de nacht. Uiteraard bezoeken we eerst het leuke stadje. Zierikzee (op wandelafstand van de camperplaats) is een mooi oud stadje, lang uitgestrekt over twee hoofdstraten, met historische gebouwen, stadspoorten met zelfs een stukje stadswal, een mooi stadhuis en gezellige steegjes. Op het havenplein zijn vele terrasjes gelegen. Ook wij nestelen ons daar in de namiddagzon.

In vele wijken rond de stad vind je nog, uiteraard gerestaureerde, noodwoningen (opgericht en geschonken aan de slachtoffers van de grote overstroming).
SONY DSC
Dag 5
Verder naar de Noordzee. In Renesse blijven we 3 nachten op camping Julianahoeve, een reusachtige camping van 1500 plaatsen waarvan 300 voor trekkers. Aan het strand gelegen. Alles is er voorzien, zelfs een zwembad en jacuzzi, supermarkt, restaurants en activiteiten voor jong en oud (en voor de prijs moet je het niet laten). Alle camperplaatsen waren bezet. Maar niet getreurd. Er werd ons een zeer ruime comfortplaats toegewezen. Met onze CKE kaart kregen we dezelfde korting als voor een camperplaats! Het eerste wat we doen na installatie is het Noordzeestrand verkennen. Na een vijf minuutjes lopen we op het strand en zien zowaar een zeehond opduiken, de kop opsteken en nieuwsgierig rondkijken.
Dag 6
Na een half uurtje stappen staan we in Renesse zelf, een klein stadje vol winkeltjes, bars, restaurants. Hier en daar is nog een oud gebouw te zien,  de rest was weggespoeld bij de grote overstroming van 1953.
SONY DSC
Dag 7
Vlak aan de camping, in het strandpaviljoen Zuid-Zuid-West genieten we ’s middags van een overheerlijke Noordzeeschotel (specialiteit van de chef met dagverse vis).  Met een beetje geluk hebt zie je vanop het terras de zeehonden rusten op de zandbanken.  We doen nog maar eens een strandwandeling en keren langs de duinen terug (opletten op de baantjes voor fietsers!).

We hebben drie dagen van de rust genoten. Ja, ondanks zijn grootte is de Julianahoeve een rustige camping. Het was onze bedoeling om drie dagen te genieten van het Noordzeestrand en de zon. Dié kregen we volop (gelukkig, het blijkt dat Renesse de meeste zonuren van Nederland heeft).
Dag 8
Over de Zeelandbrug, via de Deltawerken op het werkeiland “Neeltje Jans” rijden we naar Noord-Beveland voor een verblijf van 3 nachten op het Roompot Beach Resort in Kamperland. Een zéér groot resort! De camping is ouder, netjes, maar nog niet echt voorzien voor motorhomes.  Die zijn er wel, maar zonder acsi korting (waren zogezegd comfortplaatsen). De toegang tot de kampeerplaatsen is soms zeer smal. De eerste plaats die ons toegewezen was konden we enkel met veel manoeuvreren bereiken. Niet te doen als je verscheidene keren je plaats wilt verlaten. We kregen vlot een andere plaats. En ondanks we enkel beschikten over een CKE kaart, kregen we toch de acsi korting. Ook hier op de camping heb je een superette, restaurant en activiteiten. In feite is het resort, de camping en de vakantiewoningen, van Roompot groter dan het dorp Kamperland zelf. Onze wandeling rond het resort en langs de strandhuisjes duurde de ganse namiddag!
Dag 9
Verder over de Zeelandbrug Walcheren binnen. Aan de Veerse Meer ontdekken we Veere. Een mooi, historisch stadje met een gezellig marktplein, de Grote Kerk en een haventje. Aan deze haven vind je Schotse huizen als getuigen van de rijke handelsgeschiedenis van Veere. Tijdens onze wandeling botsen we op “oma’s snoepwinkel”. Een ouderwets, leuk gezellig winkeltje, met 101 soorten Oud-Hollandse snoep! We konden er niet aan weerstaan en moesten van deze snoepen proeven en uiteraard een voorraadje kopen.

Veere is niet echt campervriendelijk. Nergens zijn de parkeerplaatsen groot genoeg tenzij je een half uur buiten het stadje parkeert (voor fietsers wellicht geen probleem). De vele parkings zijn enkel toegankelijk voor personenauto’s. Gelukkig vonden we dichtbij een plaatsje.
SONY DSC
Dag 10
Onze volgende bestemming: Domburg.  Nog altijd veel zon maar meer wind in Domburg, een kuuroord aan de Noordzee.  Dr. Johan Mezger, een Nederlandse arts en masseur, was er in de negentiende eeuw de grondlegger van de fysiotherapie.  Je wandelt er langs grote villa’s en statige buitenverblijven van de rijke patiënten van de beroemde dokter. Nog steeds zie je veel dure auto’s en huizen van de huidige welgestelde bezoekers die de heilzame werking van het zeewater willen ontdekken.
We konden heerlijk uitwaaien op de dijk langs het strand. Gezien deze veel hoger lag, had je een prachtig zicht over strand en omgeving. Daarna verpoosden we nog in het gezellige centrum van Domburg.

’s Avonds rijden we terug naar Kamperland voor onze laatste nacht op het resort.
SONY DSC
Dag 11
Verder richting België. In Middelburg installeerden we ons op de nieuwe stadscamping. Deze was nog maar 1 jaar open en nog in volle ontwikkeling. Er zijn 60 plaatsen voor campers en alle faciliteiten zijn er voorzien en uiteraard splinternieuw. De locatie is ideaal voor een bezoek aan Middelburg zelf.

De zon is er nog maar een zuidwestenwind trekt serieus aan als we van de Stadscamping, te voet via een pad, naar het historische centrum van Middelburg trekken.  De trekpleister is de markt. Vandaag, donderdag, is er de wekelijkse marktdag. We kuieren tussen de vele kraampjes. Op de markt is ook het prachtig  stadhuis gelegen. Verder wandelden we langs de Abdij van Middelburg, de “kloveniersdoelen” en “Lange Jan”. Lange Jan is de toren van de voormalige Abdij van Middelburg. De toren is 90,5 meter hoog en daarmee de hoogste abdijtoren van Nederland. Zelf hebben we hem niet beklommen. Onze knieën zijn daarvoor te slecht. We bezochten ook het Zeeuws museum. Waar met prachtige stukken en indrukwekkende wandtapijten de geschiedenis van Zeeland en Middelburg wordt weergegeven. Zeker een bezoekje waard! Verder waren er nog talrijke winkels, terrasjes en restaurants. De dag was vlug voorbij. 

’s Avonds zaten we in de motorhome en wakkerde de wind nog wat meer aan, dat belooft!
Dag 12
Bedoeling was om naar Vlissingen te gaan. Dit zal evenwel voor een volgende keer zijn.  We hadden een nacht met stortbuien en een felle zuidwesterstorm achter de rug. Ik, Dirk, werd wakker om 03.30u. Dit door de hevige regen en rukwinden. Op een bepaald ogenblik dacht ik dat de dakramen het zouden begeven door de wind. ’s Morgens hoorden we op de radio dat er rukwinden geweest waren tot 110 km/u. Gezien er nog stevige rukwinden waren besloten we om door te rijden naar huis.

Toch konden we terugblikken op een aangenaam, leerrijk en zonnig “rondje Zeeland”.
Overzicht overnachtingen
We hadden voor geen enkele camping een reservatie aangevraagd. Voor de grotere resorts, zoals in Renesse en Kamperland, is het wel aangewezen te reserveren als je zeker wil zijn van een plaats.

Camping Den Inkel – Kruiningen: 15€/nacht (toeristenbelasting en elektriciteit inbegrepen). Rustige camping gelegen aan de Westerschelde. Alle voorzieningen voor campers. Geen aparte camperplaatsen. Doch zeer ruime plaatsen gelegen in een boomgaard.

Officiële camperplaats De Zandweg – Zierikzee: 12 plaatsen – 12€/24u aan betaalautomaat – alle servicevoorzieningen inbegrepen in de prijs – aan de rand van de stad gelegen (800m). Wel aan een drukke baan.

Camping Julianahoeve – Renesse: topcamping met in totaal 1500 plaatsen waarvan 300 voor trekkers – wel duur – 28,80€/nacht met korting, voor comfortplaats (toeristenbelasting en elektriciteit inbegrepen) – alle voorzieningen op camping aanwezig. Ondanks zijn grootte toch rustige camping. Aan het strand gelegen. Zeer goede verblijfscamping.

Camping Roompot Beach Resort – Kamperland: groot resort, totaal 1354 plaatsen waarvan 584 toerplaatsen – 17,36€/nacht met korting (toeristenbelasting en elektriciteit inbegrepen) – de camperplaatsen waren allen comfortplaatsen zonder korting – alle voorzieningen op de camping. Plaatsen soms moeilijk bereikbaar met camper, dit door smalle wegen en afbakeningen door hoge hagen. Dichtbij het strand.

Stadscamping – camperpark Zeeland – Middelburg: 60 camperplaatsen – 24€/24u (toeristenbelasting en elektriciteit inbegrepen) – alle servicevoorzieningen – ruime verharde plaatsen van 100m² - rustig gelegen aan parkje – 15 minuten wandelen naar centrum Middelburg
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Dag 3
Vandaag keren we het traject even om en rijden we eerst naar Ijlst en dan naar Sneek omdat we daar de nacht zullen doorbrengen op – hoe kan het anders – een camperplaats in de jachthaven.

Ijlst is één van de kleinste steden van Friesland, met vele historische gebouwen. Het is echt een idyllisch plaatje. Vanop het bruggetje over de gracht heb je zicht op de prachtige “overtuinen”. Hét kenmerk van Ijlst. Overtuinen zijn tuinen die door water of een weg worden gescheiden van de bijbehorende woningen. Echt een prachtig zicht. Je hebt echt het gevoel middenin een driedimensionaal schilderij te staan.
De bewoners doen echte de moeite om hun tuintjes goed te onderhouden. Alhoewel tijdens de zomermaanden lopen ze er echter niet zo gelukkig bij. Een bewoonster van een grachthuisje vertelde me dat het plaatsje in juli letterlijk overspoeld wordt door de vele toeristen, voetgangers en fietsers. Alhoewel, het was augustus, er liep op het ogenblik van ons bezoek toch niet zo veel volk.
Wanneer we achter de huisjes, langs het water verder lopen, komen we een paar schansen tegen. Hier wordt de Nationale sport van Friesland beoefend. Ijlst is namelijk de bakermat van het fierljeppen. Eigenlijk is het de Friese naam voor polstokverspringen. De deelnemers moeten met een polsstok zo ver als mogelijk over een sloot springen. Wat niet altijd lukt. Velen belanden in de sloot! Voor de sprong maken ze een korte sprint van ongeveer dertig meter.
Terwijl we teruggingen naar onze motorhome, maakten we van de gelegenheid gebruik om ook de zeventiende-eeuwse houtzaagmolen 'De Rat’ te bezoeken. Het is een stellingmolen van drie verdiepingen aan de rivier de Geeuw. De molen is al ruim drie eeuwen in gebruik en er worden nu nog steeds grote boomstammen in planken gezaagd. 
Op naar de volgende: Sneek. De stad van de watersport en de ‘Waterpoort’. Het is er gezellig wandelen langs  de oude huisjes. In één van de straatjes vond Monique ‘het dropwinkeltje’! Een echte lekkernij, voor de liefhebber. We sloten de namiddag op een leuk terrasje langs één van de grachten.
Dag 4
Op het programma staat het kleinste stadje van Friesland, nl. Sloten. Het is gelegen aan het Slotermeer (een meer dat ’s winters volledig dichtvriest en waar de schaatsers tijdens een elfstedentocht massaal over schaatsen. Naar het schijnt, een zeer indrukwekkend beeld). Er zijn in Sloten evenveel grachten als straatjes. Het is er zeer mooi, gezellig en rustig. Vanaf de molen dwaal je door de idyllisch aan het water gelegen straatjes. Breng zeker een bezoekje aan de gereformeerde kerk. De moeite waard om te zien. Je wandelt dan verder tot aan de waterpoort die toegang verleent tot het Slotermeer. Tijd daarna om een gezellig terrasje te doen en een heerlijke ijskoffie te drinken.
Daarna begeven we ons naar ons stekje op de camperplaats, die net achter de molen gelegen is. En hoe kan het anders, die is aan de jachthaven gelegen!
Dag 5
Na een ganse nacht regen rijden we, nog altijd onder een stortregen, naar Stavoren.
Stavoren is de oudste stad van Friesland en langs drie zijden ingesloten door het Ijsselmeer. Hier komen we om de twee voornaamste bezienswaardigheden te bezoeken: het ‘vrouwtje van Stavoren’ en de ‘vis van Stavoren’.
Het standbeeld ‘Het vrouwtje van Stavoren’ kijkt uit over het IJsselmeer en staat symbool voor de hoofdpersoon van een Fries volksverhaal. Er bestaan veel verschillende versies van dit verhaal, maar ze hebben wel allemaal één overkoepelend moraal: hoogmoed komt voor de val. Oftewel: hoogmoed bezorgt je ellende.
‘De Vis voor Stavoren’ is een visfontein. Een enorme open muil van een machtige vis lokt je als het ware langs zijn watersproeiende lippen naar binnen.
Eigenlijk is Stavoren voor de rest niet zo interessant. Doch het ligt op het traject, dus moet je er geweest zijn!
’s Middags rijden we dan door naar Hindeloopen. Op de plaatselijke camping net achter de dijk aan het Ijsselmeer gelegen verkrijgen we een ‘Come & Go’ camperplaats; plaatsjes die je voor max. 4 nachten kunt boeken.
Vanaf de camping volgen we de dijk. We lopen er letterlijk tussen de schapen, die er vrij rondlopen en de vele wandelaars gewoon zijn. Dankzij de stevige wind zijn we vlug in het pittoreske stadje. Met zijn prachtig versierde gevels, houten bruggetjes over de sloten en zijn smalle straatjes, is het net een openluchtmuseum.
Het Fries schaatsmuseum, dat er is gelegen, mocht niet op het programma ontbreken. Je wordt er langs de complete Elfstedentocht geschiedenis geloodst en we bekeken er de grootste collectie schaatsen ter wereld. Ook de schaatsen van toenmalig prins – nu koning – Willem Alexander, waarmee hij deelnam aan de elfstedentocht, hebben er een plaatsje tussen de vele en authentieke exemplaren.
Dag 6
Stopplaats voor vandaag is Workum. We bezoeken de stad enkel omdat ze op de route ligt. Het mooie marktplein met de vele terrassen is het enige noemenswaardige in de stad. Hier is ook het stadhuis met zijn mooie gevel en de Waag gelegen. De waag is een 17e-eeuwse gebouw waarin het museum over de geschiedenis van Workum gevestigd is. Het paalt aan De Sint Gertrudiskerk.
Na een terrasje gedaan te hebben, verpoosden we de rest van de dag op onze standplaats, aan alweer … de jachthaven. Gelukkig hadden we er één van de drie plaatsjes op de verharde strook met zicht op de vele zeilboten en jachten. De rest van de motorhomes stonden op een grasveld. Door de veelvuldige regen van de voorbije dagen zaten ze allen vast in de modder en konden ze pas na hard labeur hun plaats verlaten. Voor één motorhome moest door de beheerder zelfs een vlonder gelegd worden, doordat de plaats ondergelopen was. Het water kwam tot boven de laarzen.
Dag 7
De achtste stad op onze route; Bolsward. Niet de grootste stad, wel interessant. Na een regenachtige ochtend gaan we ’s middags op stap in het centrum, dit vergezeld door een privé gids! Een pittige oudere dame, die vroeger stadsgids was, stelde voor om ons de stad rond te leiden. Dit volledig gratis. Ze toonde ons enkele verborgen parels van Bolsward. Geheime katholieke kerken, daterend uit de tijd van de godsdienstgeschillen. De pracht en praal van de rijken en hun gulheid naar de armere bewoners toe. Het waren de voorlopers van wat wij het OCMW noemen, met voedselbedeling, een weeshuis, enz. Wij mochten met haar zelfs een paar privé woningen binnengaan die het verschil tussen arm en rijk weergaven. Plaatsen die niet toegankelijk zijn voor toeristen. Zeer interessant!

Uiteraard toonde ze ook de andere bezienswaardigheden. De grote Katholieke kerk met haar kleine geglazuurde stenen. Zeer speciaal. Het stadhuis, één van de mooiste pareltjes van Friesland. Spijtig genoeg konden we er niets van zien omdat het volledig in de steigers stond. En afgedekt met doeken voor renovatie.
De Broerekerk, het oudste monument van Bolsward. Volledig uitgebrand en nu opengesteld als ruïne. Zeer bijzonder doordat er een glazen overkapping geplaatst is. De kerk heeft nu een maatschappelijke functie.
We sloten de namiddag af op een terras, met een lokaal bier en …bitterballen.
Dag 8
Vergezeld van een stormwind komen we toe op de camperplaats aan de haven. De enige zeehaven van Friesland: Harlingen. Beukend tegen de wind bereiken we 500m verder het centrum. Eigenlijk is het er wel sfeervol. De meeste activiteit is uiteraard in de haven. Vanaf hier vertrekken de veerboten naar de Waddeneilanden. Via de verhoogde dijk komen we aan een klein strand. We wandelen verder de dijk, die de Waddenzee van de haven scheidt, op. Deze loopt zeker meer dan 200m in  zee. We werden er bijna weggeblazen. Zo hevig was de wind.
Terug in het centrum zochten we het standbeeld op van het legendarische jongetje dat zijn vinger in de dijk stak en zo voorkwam dat de stad door de zee werd verzwolgen. We vonden het vlakbij het vertrekpunt van de veerboten.
Lekker uitgewaaid ploften we neer op een terras met zicht op de jachthaven. Niet het sjieke ‘’t Havenmantsje’ (waar ze de gekende Waddenthee serveren; een high tea met sandwiches en scones), maar op het terras van een uniek pannenkoeken en poffertjes restaurant! Ondanks de zeer uitgebreide kaart kozen we toch de traditionele poffertjes.
Dag 9
Het einde van de tocht komt in zicht. In de voormiddag houden we halt in Franeker. Een heel mooi en oud universiteitsstadje. Hoewel de universiteit van Franeker niet meer bestaat, kan je de sfeer ervan nog steeds opsnuiven. We wandelen langs de statige professorenhuizen en botsen zelfs op het oudste studentencafé van Nederland, het ‘Bogt van Guné’. Net ietsje verderop zien we dan het Kaatsmuseum. Dit is dan weer het oudste sportmuseum van Nederland. Kaatsen is nog altijd zeer populair in Friesland, net zoals het Fierljeppen dat ik eerder vernoemde.


Tip! Wij bezochten Franeker op een maandagvoormiddag. Wanneer je een winkeltje wilt binnengaan, iets drinken of een museum bezoeken. Kies dan beter een andere dag. Op maandagmorgen is werkelijk alles gesloten! Het was er wel rustig toen wij er rondliepen.
In de namiddag bevinden we ons in de laatste stad van onze route. Namelijk Dokkum.
Zoals ik in het begin van het verslag schreef, is in Dokkum het keerpunt van de elfstedentocht gelegen. Hier rijden de schaatsers terug naar Leeuwarden? De aankomst van hùn tocht.
Het is een leuke stad, niet overweldigend. In het historische centrum is het gezellig vertoeven. Gezellige cafés, restaurants en boetiekjes in oude panden met trapgevels. Kuieren langs de grachten. Komende aan het stadhuis vind je aan de brug dan het keerpunt.
Tot slot: koffie! Houd je van koffie? Dan moet je je  (voor)middag afsluiten  met een Dokkumer koffie. Koffie met een scheut Beerenburg (Friese kruidenbitter) en slagroom.

Op dat ogenblik kwamen we tot de realisatie dat ook onze elfstedentocht erop zat! Tijd om te vertrekken. Overnachten deden we onderweg op een mooie camperplaats aan alweer een … jachthaven.
Dag 10
Onder een stralende zon rijden we naar huis.
Leeuwarden was in 2018 culturele Hoofdstad van Europa. Sindsdien zijn de elf steden van Friesland uitgerust met unieke fonteinen.
Die fonteinen zijn gemaakt door internationale kunstenaars uit elf verschillende landen. De makers zijn niet willekeurig gekozen: er werd gezocht naar een match tussen het werk van de kunstenaar en het karakter en de geschiedenis van de betreffende Elfstedenstad.

Ook wij ontdekten tijdens onze elfstedentocht die fonteinen. We waren er nochtans niet bewust op zoek naar. De één al mooier dan de andere. Een opsomming:

Leeuwarden - ‘Love’ van Jaume Plensa (Spanje). Een mistfontein die bestaat uit twee 7 meter hoge, witte sculpturen van een jongen en een meisje. Deze fontein bezochten we niet. Toch toon ik er een foto van. Die haalde ik van het internet.

Sneek – ‘De Fontein van Fortuna’ - Stephan Balkenhol (Duitsland). Op een gouden bol midden in het water staat een man met een Hoorn des Overvloeds.

Ijlst – ‘De Onsterfelijke Bloemen’ van Shinji Ohmaki (Japan)

Sloten – ‘Kievit’ van Lucy Orta & Jorge Orta (Verenigd Koninkrijk, Argentinië). Toont een meisje dat op de schouders van een man staat. Ze houdt een vogel in haar hand. Onder de voeten van de man vormt een slordige stapel emmers, jerrycans en teilen de basis van de fontein. 

Stavoren – ‘de visfontein’ van Mark Dion (Verenigde Staten)

Hindeloopen – ‘Flora & Fauna’ van Shen Yuan (China). Inspiratiebron voor de fontein is de levensboom op het stadswapen, met het hert en de hinde die hem omringen. Deze fontein passeerden we, maar ik maakte er geen foto van (voor mij paste het niet in het idyllische stadsbeeld, vandaar). Ook deze foto vond in op het internet.

Workum – ‘De Woeste Leeuwen’ van Cornelia Parker (Groot-Brittannië). Al eeuwen wordt het stadswapen op ‘De Waag’ van Workum ondersteund door twee leeuwen.

Bolsward – ‘De Vleermuis’ van Johan Creten (België). De trap op de rug nodigt de bezoeker uit om de vleermuis symbolisch te overwinnen. En… om zichzelf te overstijgen.

Harlingen – ‘De Walvis’ van Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla (Verenigde Staten, Cuba). Ooit stond Harlingen in het teken van de walvisvangst. Tegenwoordig streven wij er niet meer naar om deze grote en grootse dieren te doden, maar juist om ze van de dood te redden. Vooral nu ze om onduidelijke redenen steeds vaker in ondiepe wateren stranden. De fontein van Harlingen is een levensechte potvis. Hij ligt als verdwaald bij de Zuiderpier, maar af en toe verraadt zijn krachtige waterstraal dat hij wel degelijk in leven is. Zo getuigt ‘De Walvis’ van de enorme invloed die de mens heeft op alles wat leeft in de zee.

Franeker – ‘De Oortwolk’ van Jean-Michel Othoniel (Frankrijk). De fontein is een ode aan de wereldberoemde, in Franeker geboren astronoom Jan Hendrik Oort. Zijn aanname dat zich rondom ons zonnestelsel een ‘wolk’ van miljarden komeetachtige objecten beweegt, betekende een doorbraak in de astronomie. 

Dokkum – ‘De Ijsfontein’ van Birthe Leemeijer (Nederland). De IJsfontein is een speelbal van de elementen en geen dag hetzelfde. IJs tekent patronen op de koperen huid van de sculptuur. De mate waarin de fontein ijslagen vormt of niet, is afhankelijk van de zon, luchtvochtigheid, temperatuur, wind en neerslag. Energie voor de IJsfontein wordt opgewekt door zonnepanelen.
Overzicht overnachtingen
Leeuwarder Jachthaven - Jachthavenlaan 3  8937 AM Leeuwarden  GPS: n53.19886 o5.83019 – 15pl/11,5€ + 2€ stroom – alle voorzieningen – 2,5 km van stad. Mooie camperplaats met zicht op het water en de boten.

Camperplaats AQUANAUT - jachthaven - Selfhelpweg 7 8607 AB Sneek - GPS: n53.02725 o5.66302 – 12pl/15€ - alle voorzieningen – 500m centrum

Officiële camperplaats -  Jachthaven 7 8556 AM Sloten GPS: n52.89265 o5.64486 – 30pl/11€ + 2,5€ stroom – alle voorzieningen – 100m centrum. Aan het water van de jachthaven zijn er maar een beperkt aantal plaatsen. Wij hadden geluk en hadden er nog een plaatsje met zeer mooi zicht. De overige plaatsen zijn op een weide achteraan de jachthaven en achter de campingplaatsen. Er is geen mogelijkheid om grijs water te lozen.

Camping Hindeloopen - Westerdijk 9, 8713 JA Hindeloopen – 19,5€/nacht – come en go camperplaats 50m² - alle voorzieningen op camping. De plaatsen hebben een opp. Van ca. 45 - 50 m2 – kan met of zonder 6 ampère stroom geboekt worden – plaatsen zijn voor campers tot 7.50 meter - Maximaal 4 overnachtingen - (Voor)tenten, trailers of aanhangwagens zijn hier niet toegestaan

Officiële camperplaats - jachthaven Bouwsma - Moleburren 11 8711 JA Workum - GPS: n52.98230 o5.45518 – 10pl/15€ – alle voorzieningen – 750m centrum

Camping Half-Hichtum – op de boerderij - Hichtumerweg 14 8701 PG Bolsward - GPS: n53.07365 o5.52253 –16,5€/nacht - alle voorzieningen (ook douches) – 1km centrum. Kleinschalige camping met zeer vriendelijke uitbaters. De boer is steeds bereid om je een rondleiding op de boerderij te geven. De meeste plaatsen zijn op het centrale plein. Wij hadden een plaatsje vooraan, afgescheiden van het plein. In de zomer zijn er zeer veel muggen!

Tsjerk Hiddesluizen - Officiële camperplaats - Nieuwe Vissershaven 17 Harlingen -
GPS: n53.17938 o5.41731 – 14pl/10€ + 1€ water + 1€/2kwh stroom – 500m centrum

Camperpark Kuikhorne, De Westereen – jachthaven - Kûkhernsterwei 31  9271 HD De Westereen  GPS: n53.24124 o6.01875 – 50pl/13€ - alle voorzieningen. Gezellige camperplaats. Iedereen moet met de neus in de zelfde richting staan.

In de stadjes waar we niet overnachtten vonden we een degelijke parkeerplaats bij het centrum. Dat was voor volgende plaatsen:

Ijlst - gratis parking Sneekerpad
Stavoren - gratis parking Stationsweg
Franeker - gratis parking Leeuwarderweg
Dokkum - geparkeerd gratis langs de weg ‘Over de Ee’ aan het water. Op 50m van deze weg is een camperplaats met 5pl. Je moet echt geluk hebben om er een plaatsje te bemachtigen.
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Dag 3
Vandaag keren we het traject even om en rijden we eerst naar Ijlst en dan naar Sneek omdat we daar de nacht zullen doorbrengen op – hoe kan het anders – een camperplaats in de jachthaven.

Ijlst is één van de kleinste steden van Friesland, met vele historische gebouwen. Het is echt een idyllisch plaatje. Vanop het bruggetje over de gracht heb je zicht op de prachtige “overtuinen”. Hét kenmerk van Ijlst. Overtuinen zijn tuinen die door water of een weg worden gescheiden van de bijbehorende woningen. Echt een prachtig zicht. Je hebt echt het gevoel middenin een driedimensionaal schilderij te staan.
De bewoners doen echte de moeite om hun tuintjes goed te onderhouden. Alhoewel tijdens de zomermaanden lopen ze er echter niet zo gelukkig bij. Een bewoonster van een grachthuisje vertelde me dat het plaatsje in juli letterlijk overspoeld wordt door de vele toeristen, voetgangers en fietsers. Alhoewel, het was augustus, er liep op het ogenblik van ons bezoek toch niet zo veel volk.
Wanneer we achter de huisjes, langs het water verder lopen, komen we een paar schansen tegen. Hier wordt de Nationale sport van Friesland beoefend. Ijlst is namelijk de bakermat van het fierljeppen. Eigenlijk is het de Friese naam voor polstokverspringen. De deelnemers moeten met een polsstok zo ver als mogelijk over een sloot springen. Wat niet altijd lukt. Velen belanden in de sloot! Voor de sprong maken ze een korte sprint van ongeveer dertig meter.
Terwijl we teruggingen naar onze motorhome, maakten we van de gelegenheid gebruik om ook de zeventiende-eeuwse houtzaagmolen 'De Rat’ te bezoeken. Het is een stellingmolen van drie verdiepingen aan de rivier de Geeuw. De molen is al ruim drie eeuwen in gebruik en er worden nu nog steeds grote boomstammen in planken gezaagd. 
Op naar de volgende: Sneek. De stad van de watersport en de ‘Waterpoort’. Het is er gezellig wandelen langs  de oude huisjes. In één van de straatjes vond Monique ‘het dropwinkeltje’! Een echte lekkernij, voor de liefhebber. We sloten de namiddag op een leuk terrasje langs één van de grachten.
Dag 4
Op het programma staat het kleinste stadje van Friesland, nl. Sloten. Het is gelegen aan het Slotermeer (een meer dat ’s winters volledig dichtvriest en waar de schaatsers tijdens een elfstedentocht massaal over schaatsen. Naar het schijnt, een zeer indrukwekkend beeld). Er zijn in Sloten evenveel grachten als straatjes. Het is er zeer mooi, gezellig en rustig. Vanaf de molen dwaal je door de idyllisch aan het water gelegen straatjes. Breng zeker een bezoekje aan de gereformeerde kerk. De moeite waard om te zien. Je wandelt dan verder tot aan de waterpoort die toegang verleent tot het Slotermeer. Tijd daarna om een gezellig terrasje te doen en een heerlijke ijskoffie te drinken.
Daarna begeven we ons naar ons stekje op de camperplaats, die net achter de molen gelegen is. En hoe kan het anders, die is aan de jachthaven gelegen!
Dag 5
Na een ganse nacht regen rijden we, nog altijd onder een stortregen, naar Stavoren.
Stavoren is de oudste stad van Friesland en langs drie zijden ingesloten door het Ijsselmeer. Hier komen we om de twee voornaamste bezienswaardigheden te bezoeken: het ‘vrouwtje van Stavoren’ en de ‘vis van Stavoren’.
Het standbeeld ‘Het vrouwtje van Stavoren’ kijkt uit over het IJsselmeer en staat symbool voor de hoofdpersoon van een Fries volksverhaal. Er bestaan veel verschillende versies van dit verhaal, maar ze hebben wel allemaal één overkoepelend moraal: hoogmoed komt voor de val. Oftewel: hoogmoed bezorgt je ellende.
‘De Vis voor Stavoren’ is een visfontein. Een enorme open muil van een machtige vis lokt je als het ware langs zijn watersproeiende lippen naar binnen.
Eigenlijk is Stavoren voor de rest niet zo interessant. Doch het ligt op het traject, dus moet je er geweest zijn!
’s Middags rijden we dan door naar Hindeloopen. Op de plaatselijke camping net achter de dijk aan het Ijsselmeer gelegen verkrijgen we een ‘Come & Go’ camperplaats; plaatsjes die je voor max. 4 nachten kunt boeken.
Vanaf de camping volgen we de dijk. We lopen er letterlijk tussen de schapen, die er vrij rondlopen en de vele wandelaars gewoon zijn. Dankzij de stevige wind zijn we vlug in het pittoreske stadje. Met zijn prachtig versierde gevels, houten bruggetjes over de sloten en zijn smalle straatjes, is het net een openluchtmuseum.
Het Fries schaatsmuseum, dat er is gelegen, mocht niet op het programma ontbreken. Je wordt er langs de complete Elfstedentocht geschiedenis geloodst en we bekeken er de grootste collectie schaatsen ter wereld. Ook de schaatsen van toenmalig prins – nu koning – Willem Alexander, waarmee hij deelnam aan de elfstedentocht, hebben er een plaatsje tussen de vele en authentieke exemplaren.
Dag 6
Stopplaats voor vandaag is Workum. We bezoeken de stad enkel omdat ze op de route ligt. Het mooie marktplein met de vele terrassen is het enige noemenswaardige in de stad. Hier is ook het stadhuis met zijn mooie gevel en de Waag gelegen. De waag is een 17e-eeuwse gebouw waarin het museum over de geschiedenis van Workum gevestigd is. Het paalt aan De Sint Gertrudiskerk.
Na een terrasje gedaan te hebben, verpoosden we de rest van de dag op onze standplaats, aan alweer … de jachthaven. Gelukkig hadden we er één van de drie plaatsjes op de verharde strook met zicht op de vele zeilboten en jachten. De rest van de motorhomes stonden op een grasveld. Door de veelvuldige regen van de voorbije dagen zaten ze allen vast in de modder en konden ze pas na hard labeur hun plaats verlaten. Voor één motorhome moest door de beheerder zelfs een vlonder gelegd worden, doordat de plaats ondergelopen was. Het water kwam tot boven de laarzen.
Dag 7
De achtste stad op onze route; Bolsward. Niet de grootste stad, wel interessant. Na een regenachtige ochtend gaan we ’s middags op stap in het centrum, dit vergezeld door een privé gids! Een pittige oudere dame, die vroeger stadsgids was, stelde voor om ons de stad rond te leiden. Dit volledig gratis. Ze toonde ons enkele verborgen parels van Bolsward. Geheime katholieke kerken, daterend uit de tijd van de godsdienstgeschillen. De pracht en praal van de rijken en hun gulheid naar de armere bewoners toe. Het waren de voorlopers van wat wij het OCMW noemen, met voedselbedeling, een weeshuis, enz. Wij mochten met haar zelfs een paar privé woningen binnengaan die het verschil tussen arm en rijk weergaven. Plaatsen die niet toegankelijk zijn voor toeristen. Zeer interessant!

Uiteraard toonde ze ook de andere bezienswaardigheden. De grote Katholieke kerk met haar kleine geglazuurde stenen. Zeer speciaal. Het stadhuis, één van de mooiste pareltjes van Friesland. Spijtig genoeg konden we er niets van zien omdat het volledig in de steigers stond. En afgedekt met doeken voor renovatie.
De Broerekerk, het oudste monument van Bolsward. Volledig uitgebrand en nu opengesteld als ruïne. Zeer bijzonder doordat er een glazen overkapping geplaatst is. De kerk heeft nu een maatschappelijke functie.
We sloten de namiddag af op een terras, met een lokaal bier en …bitterballen.
Dag 8
Vergezeld van een stormwind komen we toe op de camperplaats aan de haven. De enige zeehaven van Friesland: Harlingen. Beukend tegen de wind bereiken we 500m verder het centrum. Eigenlijk is het er wel sfeervol. De meeste activiteit is uiteraard in de haven. Vanaf hier vertrekken de veerboten naar de Waddeneilanden. Via de verhoogde dijk komen we aan een klein strand. We wandelen verder de dijk, die de Waddenzee van de haven scheidt, op. Deze loopt zeker meer dan 200m in  zee. We werden er bijna weggeblazen. Zo hevig was de wind.
Terug in het centrum zochten we het standbeeld op van het legendarische jongetje dat zijn vinger in de dijk stak en zo voorkwam dat de stad door de zee werd verzwolgen. We vonden het vlakbij het vertrekpunt van de veerboten.
Lekker uitgewaaid ploften we neer op een terras met zicht op de jachthaven. Niet het sjieke ‘’t Havenmantsje’ (waar ze de gekende Waddenthee serveren; een high tea met sandwiches en scones), maar op het terras van een uniek pannenkoeken en poffertjes restaurant! Ondanks de zeer uitgebreide kaart kozen we toch de traditionele poffertjes.
Dag 9
Het einde van de tocht komt in zicht. In de voormiddag houden we halt in Franeker. Een heel mooi en oud universiteitsstadje. Hoewel de universiteit van Franeker niet meer bestaat, kan je de sfeer ervan nog steeds opsnuiven. We wandelen langs de statige professorenhuizen en botsen zelfs op het oudste studentencafé van Nederland, het ‘Bogt van Guné’. Net ietsje verderop zien we dan het Kaatsmuseum. Dit is dan weer het oudste sportmuseum van Nederland. Kaatsen is nog altijd zeer populair in Friesland, net zoals het Fierljeppen dat ik eerder vernoemde.


Tip! Wij bezochten Franeker op een maandagvoormiddag. Wanneer je een winkeltje wilt binnengaan, iets drinken of een museum bezoeken. Kies dan beter een andere dag. Op maandagmorgen is werkelijk alles gesloten! Het was er wel rustig toen wij er rondliepen.
In de namiddag bevinden we ons in de laatste stad van onze route. Namelijk Dokkum.
Zoals ik in het begin van het verslag schreef, is in Dokkum het keerpunt van de elfstedentocht gelegen. Hier rijden de schaatsers terug naar Leeuwarden? De aankomst van hùn tocht.
Het is een leuke stad, niet overweldigend. In het historische centrum is het gezellig vertoeven. Gezellige cafés, restaurants en boetiekjes in oude panden met trapgevels. Kuieren langs de grachten. Komende aan het stadhuis vind je aan de brug dan het keerpunt.
Tot slot: koffie! Houd je van koffie? Dan moet je je  (voor)middag afsluiten  met een Dokkumer koffie. Koffie met een scheut Beerenburg (Friese kruidenbitter) en slagroom.

Op dat ogenblik kwamen we tot de realisatie dat ook onze elfstedentocht erop zat! Tijd om te vertrekken. Overnachten deden we onderweg op een mooie camperplaats aan alweer een … jachthaven.
Dag 10
Onder een stralende zon rijden we naar huis.
Leeuwarden was in 2018 culturele Hoofdstad van Europa. Sindsdien zijn de elf steden van Friesland uitgerust met unieke fonteinen.
Die fonteinen zijn gemaakt door internationale kunstenaars uit elf verschillende landen. De makers zijn niet willekeurig gekozen: er werd gezocht naar een match tussen het werk van de kunstenaar en het karakter en de geschiedenis van de betreffende Elfstedenstad.

Ook wij ontdekten tijdens onze elfstedentocht die fonteinen. We waren er nochtans niet bewust op zoek naar. De één al mooier dan de andere. Een opsomming:

Leeuwarden - ‘Love’ van Jaume Plensa (Spanje). Een mistfontein die bestaat uit twee 7 meter hoge, witte sculpturen van een jongen en een meisje. Deze fontein bezochten we niet. Toch toon ik er een foto van. Die haalde ik van het internet.

Sneek – ‘De Fontein van Fortuna’ - Stephan Balkenhol (Duitsland). Op een gouden bol midden in het water staat een man met een Hoorn des Overvloeds.

Ijlst – ‘De Onsterfelijke Bloemen’ van Shinji Ohmaki (Japan)

Sloten – ‘Kievit’ van Lucy Orta & Jorge Orta (Verenigd Koninkrijk, Argentinië). Toont een meisje dat op de schouders van een man staat. Ze houdt een vogel in haar hand. Onder de voeten van de man vormt een slordige stapel emmers, jerrycans en teilen de basis van de fontein. 

Stavoren – ‘de visfontein’ van Mark Dion (Verenigde Staten)

Hindeloopen – ‘Flora & Fauna’ van Shen Yuan (China). Inspiratiebron voor de fontein is de levensboom op het stadswapen, met het hert en de hinde die hem omringen. Deze fontein passeerden we, maar ik maakte er geen foto van (voor mij paste het niet in het idyllische stadsbeeld, vandaar). Ook deze foto vond in op het internet.

Workum – ‘De Woeste Leeuwen’ van Cornelia Parker (Groot-Brittannië). Al eeuwen wordt het stadswapen op ‘De Waag’ van Workum ondersteund door twee leeuwen.

Bolsward – ‘De Vleermuis’ van Johan Creten (België). De trap op de rug nodigt de bezoeker uit om de vleermuis symbolisch te overwinnen. En… om zichzelf te overstijgen.

Harlingen – ‘De Walvis’ van Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla (Verenigde Staten, Cuba). Ooit stond Harlingen in het teken van de walvisvangst. Tegenwoordig streven wij er niet meer naar om deze grote en grootse dieren te doden, maar juist om ze van de dood te redden. Vooral nu ze om onduidelijke redenen steeds vaker in ondiepe wateren stranden. De fontein van Harlingen is een levensechte potvis. Hij ligt als verdwaald bij de Zuiderpier, maar af en toe verraadt zijn krachtige waterstraal dat hij wel degelijk in leven is. Zo getuigt ‘De Walvis’ van de enorme invloed die de mens heeft op alles wat leeft in de zee.

Franeker – ‘De Oortwolk’ van Jean-Michel Othoniel (Frankrijk). De fontein is een ode aan de wereldberoemde, in Franeker geboren astronoom Jan Hendrik Oort. Zijn aanname dat zich rondom ons zonnestelsel een ‘wolk’ van miljarden komeetachtige objecten beweegt, betekende een doorbraak in de astronomie. 

Dokkum – ‘De Ijsfontein’ van Birthe Leemeijer (Nederland). De IJsfontein is een speelbal van de elementen en geen dag hetzelfde. IJs tekent patronen op de koperen huid van de sculptuur. De mate waarin de fontein ijslagen vormt of niet, is afhankelijk van de zon, luchtvochtigheid, temperatuur, wind en neerslag. Energie voor de IJsfontein wordt opgewekt door zonnepanelen.
Overzicht overnachtingen
Leeuwarder Jachthaven - Jachthavenlaan 3  8937 AM Leeuwarden  GPS: n53.19886 o5.83019 – 15pl/11,5€ + 2€ stroom – alle voorzieningen – 2,5 km van stad. Mooie camperplaats met zicht op het water en de boten.

Camperplaats AQUANAUT - jachthaven - Selfhelpweg 7 8607 AB Sneek - GPS: n53.02725 o5.66302 – 12pl/15€ - alle voorzieningen – 500m centrum

Officiële camperplaats -  Jachthaven 7 8556 AM Sloten GPS: n52.89265 o5.64486 – 30pl/11€ + 2,5€ stroom – alle voorzieningen – 100m centrum. Aan het water van de jachthaven zijn er maar een beperkt aantal plaatsen. Wij hadden geluk en hadden er nog een plaatsje met zeer mooi zicht. De overige plaatsen zijn op een weide achteraan de jachthaven en achter de campingplaatsen. Er is geen mogelijkheid om grijs water te lozen.

Camping Hindeloopen - Westerdijk 9, 8713 JA Hindeloopen – 19,5€/nacht – come en go camperplaats 50m² - alle voorzieningen op camping. De plaatsen hebben een opp. Van ca. 45 - 50 m2 – kan met of zonder 6 ampère stroom geboekt worden – plaatsen zijn voor campers tot 7.50 meter - Maximaal 4 overnachtingen - (Voor)tenten, trailers of aanhangwagens zijn hier niet toegestaan

Officiële camperplaats - jachthaven Bouwsma - Moleburren 11 8711 JA Workum - GPS: n52.98230 o5.45518 – 10pl/15€ – alle voorzieningen – 750m centrum

Camping Half-Hichtum – op de boerderij - Hichtumerweg 14 8701 PG Bolsward - GPS: n53.07365 o5.52253 –16,5€/nacht - alle voorzieningen (ook douches) – 1km centrum. Kleinschalige camping met zeer vriendelijke uitbaters. De boer is steeds bereid om je een rondleiding op de boerderij te geven. De meeste plaatsen zijn op het centrale plein. Wij hadden een plaatsje vooraan, afgescheiden van het plein. In de zomer zijn er zeer veel muggen!

Tsjerk Hiddesluizen - Officiële camperplaats - Nieuwe Vissershaven 17 Harlingen -
GPS: n53.17938 o5.41731 – 14pl/10€ + 1€ water + 1€/2kwh stroom – 500m centrum

Camperpark Kuikhorne, De Westereen – jachthaven - Kûkhernsterwei 31  9271 HD De Westereen  GPS: n53.24124 o6.01875 – 50pl/13€ - alle voorzieningen. Gezellige camperplaats. Iedereen moet met de neus in de zelfde richting staan.

In de stadjes waar we niet overnachtten vonden we een degelijke parkeerplaats bij het centrum. Dat was voor volgende plaatsen:

Ijlst - gratis parking Sneekerpad
Stavoren - gratis parking Stationsweg
Franeker - gratis parking Leeuwarderweg
Dokkum - geparkeerd gratis langs de weg ‘Over de Ee’ aan het water. Op 50m van deze weg is een camperplaats met 5pl. Je moet echt geluk hebben om er een plaatsje te bemachtigen.

E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
Dag 3
Vandaag keren we het traject even om en rijden we eerst naar Ijlst en dan naar Sneek omdat we daar de nacht zullen doorbrengen op – hoe kan het anders – een camperplaats in de jachthaven.

Ijlst is één van de kleinste steden van Friesland, met vele historische gebouwen. Het is echt een idyllisch plaatje. Vanop het bruggetje over de gracht heb je zicht op de prachtige “overtuinen”. Hét kenmerk van Ijlst. Overtuinen zijn tuinen die door water of een weg worden gescheiden van de bijbehorende woningen. Echt een prachtig zicht. Je hebt echt het gevoel middenin een driedimensionaal schilderij te staan.
De bewoners doen echte de moeite om hun tuintjes goed te onderhouden. Alhoewel tijdens de zomermaanden lopen ze er echter niet zo gelukkig bij. Een bewoonster van een grachthuisje vertelde me dat het plaatsje in juli letterlijk overspoeld wordt door de vele toeristen, voetgangers en fietsers. Alhoewel, het was augustus, er liep op het ogenblik van ons bezoek toch niet zo veel volk.
Wanneer we achter de huisjes, langs het water verder lopen, komen we een paar schansen tegen. Hier wordt de Nationale sport van Friesland beoefend. Ijlst is namelijk de bakermat van het fierljeppen. Eigenlijk is het de Friese naam voor polstokverspringen. De deelnemers moeten met een polsstok zo ver als mogelijk over een sloot springen. Wat niet altijd lukt. Velen belanden in de sloot! Voor de sprong maken ze een korte sprint van ongeveer dertig meter.
Terwijl we teruggingen naar onze motorhome, maakten we van de gelegenheid gebruik om ook de zeventiende-eeuwse houtzaagmolen 'De Rat’ te bezoeken. Het is een stellingmolen van drie verdiepingen aan de rivier de Geeuw. De molen is al ruim drie eeuwen in gebruik en er worden nu nog steeds grote boomstammen in planken gezaagd. 
Op naar de volgende: Sneek. De stad van de watersport en de ‘Waterpoort’. Het is er gezellig wandelen langs  de oude huisjes. In één van de straatjes vond Monique ‘het dropwinkeltje’! Een echte lekkernij, voor de liefhebber. We sloten de namiddag op een leuk terrasje langs één van de grachten.
Dag 4
Op het programma staat het kleinste stadje van Friesland, nl. Sloten. Het is gelegen aan het Slotermeer (een meer dat ’s winters volledig dichtvriest en waar de schaatsers tijdens een elfstedentocht massaal over schaatsen. Naar het schijnt, een zeer indrukwekkend beeld). Er zijn in Sloten evenveel grachten als straatjes. Het is er zeer mooi, gezellig en rustig. Vanaf de molen dwaal je door de idyllisch aan het water gelegen straatjes. Breng zeker een bezoekje aan de gereformeerde kerk. De moeite waard om te zien. Je wandelt dan verder tot aan de waterpoort die toegang verleent tot het Slotermeer. Tijd daarna om een gezellig terrasje te doen en een heerlijke ijskoffie te drinken.
Daarna begeven we ons naar ons stekje op de camperplaats, die net achter de molen gelegen is. En hoe kan het anders, die is aan de jachthaven gelegen!
Dag 5
Na een ganse nacht regen rijden we, nog altijd onder een stortregen, naar Stavoren.
Stavoren is de oudste stad van Friesland en langs drie zijden ingesloten door het Ijsselmeer. Hier komen we om de twee voornaamste bezienswaardigheden te bezoeken: het ‘vrouwtje van Stavoren’ en de ‘vis van Stavoren’.
Het standbeeld ‘Het vrouwtje van Stavoren’ kijkt uit over het IJsselmeer en staat symbool voor de hoofdpersoon van een Fries volksverhaal. Er bestaan veel verschillende versies van dit verhaal, maar ze hebben wel allemaal één overkoepelend moraal: hoogmoed komt voor de val. Oftewel: hoogmoed bezorgt je ellende.
‘De Vis voor Stavoren’ is een visfontein. Een enorme open muil van een machtige vis lokt je als het ware langs zijn watersproeiende lippen naar binnen.
Eigenlijk is Stavoren voor de rest niet zo interessant. Doch het ligt op het traject, dus moet je er geweest zijn!
’s Middags rijden we dan door naar Hindeloopen. Op de plaatselijke camping net achter de dijk aan het Ijsselmeer gelegen verkrijgen we een ‘Come & Go’ camperplaats; plaatsjes die je voor max. 4 nachten kunt boeken.
Vanaf de camping volgen we de dijk. We lopen er letterlijk tussen de schapen, die er vrij rondlopen en de vele wandelaars gewoon zijn. Dankzij de stevige wind zijn we vlug in het pittoreske stadje. Met zijn prachtig versierde gevels, houten bruggetjes over de sloten en zijn smalle straatjes, is het net een openluchtmuseum.
Het Fries schaatsmuseum, dat er is gelegen, mocht niet op het programma ontbreken. Je wordt er langs de complete Elfstedentocht geschiedenis geloodst en we bekeken er de grootste collectie schaatsen ter wereld. Ook de schaatsen van toenmalig prins – nu koning – Willem Alexander, waarmee hij deelnam aan de elfstedentocht, hebben er een plaatsje tussen de vele en authentieke exemplaren.
Dag 6
Stopplaats voor vandaag is Workum. We bezoeken de stad enkel omdat ze op de route ligt. Het mooie marktplein met de vele terrassen is het enige noemenswaardige in de stad. Hier is ook het stadhuis met zijn mooie gevel en de Waag gelegen. De waag is een 17e-eeuwse gebouw waarin het museum over de geschiedenis van Workum gevestigd is. Het paalt aan De Sint Gertrudiskerk.
Na een terrasje gedaan te hebben, verpoosden we de rest van de dag op onze standplaats, aan alweer … de jachthaven. Gelukkig hadden we er één van de drie plaatsjes op de verharde strook met zicht op de vele zeilboten en jachten. De rest van de motorhomes stonden op een grasveld. Door de veelvuldige regen van de voorbije dagen zaten ze allen vast in de modder en konden ze pas na hard labeur hun plaats verlaten. Voor één motorhome moest door de beheerder zelfs een vlonder gelegd worden, doordat de plaats ondergelopen was. Het water kwam tot boven de laarzen.
Dag 7
De achtste stad op onze route; Bolsward. Niet de grootste stad, wel interessant. Na een regenachtige ochtend gaan we ’s middags op stap in het centrum, dit vergezeld door een privé gids! Een pittige oudere dame, die vroeger stadsgids was, stelde voor om ons de stad rond te leiden. Dit volledig gratis. Ze toonde ons enkele verborgen parels van Bolsward. Geheime katholieke kerken, daterend uit de tijd van de godsdienstgeschillen. De pracht en praal van de rijken en hun gulheid naar de armere bewoners toe. Het waren de voorlopers van wat wij het OCMW noemen, met voedselbedeling, een weeshuis, enz. Wij mochten met haar zelfs een paar privé woningen binnengaan die het verschil tussen arm en rijk weergaven. Plaatsen die niet toegankelijk zijn voor toeristen. Zeer interessant!

Uiteraard toonde ze ook de andere bezienswaardigheden. De grote Katholieke kerk met haar kleine geglazuurde stenen. Zeer speciaal. Het stadhuis, één van de mooiste pareltjes van Friesland. Spijtig genoeg konden we er niets van zien omdat het volledig in de steigers stond. En afgedekt met doeken voor renovatie.
De Broerekerk, het oudste monument van Bolsward. Volledig uitgebrand en nu opengesteld als ruïne. Zeer bijzonder doordat er een glazen overkapping geplaatst is. De kerk heeft nu een maatschappelijke functie.
We sloten de namiddag af op een terras, met een lokaal bier en …bitterballen.
Dag 8
Vergezeld van een stormwind komen we toe op de camperplaats aan de haven. De enige zeehaven van Friesland: Harlingen. Beukend tegen de wind bereiken we 500m verder het centrum. Eigenlijk is het er wel sfeervol. De meeste activiteit is uiteraard in de haven. Vanaf hier vertrekken de veerboten naar de Waddeneilanden. Via de verhoogde dijk komen we aan een klein strand. We wandelen verder de dijk, die de Waddenzee van de haven scheidt, op. Deze loopt zeker meer dan 200m in  zee. We werden er bijna weggeblazen. Zo hevig was de wind.
Terug in het centrum zochten we het standbeeld op van het legendarische jongetje dat zijn vinger in de dijk stak en zo voorkwam dat de stad door de zee werd verzwolgen. We vonden het vlakbij het vertrekpunt van de veerboten.
Lekker uitgewaaid ploften we neer op een terras met zicht op de jachthaven. Niet het sjieke ‘’t Havenmantsje’ (waar ze de gekende Waddenthee serveren; een high tea met sandwiches en scones), maar op het terras van een uniek pannenkoeken en poffertjes restaurant! Ondanks de zeer uitgebreide kaart kozen we toch de traditionele poffertjes.
Dag 9
Het einde van de tocht komt in zicht. In de voormiddag houden we halt in Franeker. Een heel mooi en oud universiteitsstadje. Hoewel de universiteit van Franeker niet meer bestaat, kan je de sfeer ervan nog steeds opsnuiven. We wandelen langs de statige professorenhuizen en botsen zelfs op het oudste studentencafé van Nederland, het ‘Bogt van Guné’. Net ietsje verderop zien we dan het Kaatsmuseum. Dit is dan weer het oudste sportmuseum van Nederland. Kaatsen is nog altijd zeer populair in Friesland, net zoals het Fierljeppen dat ik eerder vernoemde.


Tip! Wij bezochten Franeker op een maandagvoormiddag. Wanneer je een winkeltje wilt binnengaan, iets drinken of een museum bezoeken. Kies dan beter een andere dag. Op maandagmorgen is werkelijk alles gesloten! Het was er wel rustig toen wij er rondliepen.
In de namiddag bevinden we ons in de laatste stad van onze route. Namelijk Dokkum.
Zoals ik in het begin van het verslag schreef, is in Dokkum het keerpunt van de elfstedentocht gelegen. Hier rijden de schaatsers terug naar Leeuwarden? De aankomst van hùn tocht.
Het is een leuke stad, niet overweldigend. In het historische centrum is het gezellig vertoeven. Gezellige cafés, restaurants en boetiekjes in oude panden met trapgevels. Kuieren langs de grachten. Komende aan het stadhuis vind je aan de brug dan het keerpunt.
Tot slot: koffie! Houd je van koffie? Dan moet je je  (voor)middag afsluiten  met een Dokkumer koffie. Koffie met een scheut Beerenburg (Friese kruidenbitter) en slagroom.

Op dat ogenblik kwamen we tot de realisatie dat ook onze elfstedentocht erop zat! Tijd om te vertrekken. Overnachten deden we onderweg op een mooie camperplaats aan alweer een … jachthaven.
Dag 10
Onder een stralende zon rijden we naar huis.
Leeuwarden was in 2018 culturele Hoofdstad van Europa. Sindsdien zijn de elf steden van Friesland uitgerust met unieke fonteinen.
Die fonteinen zijn gemaakt door internationale kunstenaars uit elf verschillende landen. De makers zijn niet willekeurig gekozen: er werd gezocht naar een match tussen het werk van de kunstenaar en het karakter en de geschiedenis van de betreffende Elfstedenstad.

Ook wij ontdekten tijdens onze elfstedentocht die fonteinen. We waren er nochtans niet bewust op zoek naar. De één al mooier dan de andere. Een opsomming:

Leeuwarden - ‘Love’ van Jaume Plensa (Spanje). Een mistfontein die bestaat uit twee 7 meter hoge, witte sculpturen van een jongen en een meisje. Deze fontein bezochten we niet. Toch toon ik er een foto van. Die haalde ik van het internet.

Sneek – ‘De Fontein van Fortuna’ - Stephan Balkenhol (Duitsland). Op een gouden bol midden in het water staat een man met een Hoorn des Overvloeds.

Ijlst – ‘De Onsterfelijke Bloemen’ van Shinji Ohmaki (Japan)

Sloten – ‘Kievit’ van Lucy Orta & Jorge Orta (Verenigd Koninkrijk, Argentinië). Toont een meisje dat op de schouders van een man staat. Ze houdt een vogel in haar hand. Onder de voeten van de man vormt een slordige stapel emmers, jerrycans en teilen de basis van de fontein. 

Stavoren – ‘de visfontein’ van Mark Dion (Verenigde Staten)

Hindeloopen – ‘Flora & Fauna’ van Shen Yuan (China). Inspiratiebron voor de fontein is de levensboom op het stadswapen, met het hert en de hinde die hem omringen. Deze fontein passeerden we, maar ik maakte er geen foto van (voor mij paste het niet in het idyllische stadsbeeld, vandaar). Ook deze foto vond in op het internet.

Workum – ‘De Woeste Leeuwen’ van Cornelia Parker (Groot-Brittannië). Al eeuwen wordt het stadswapen op ‘De Waag’ van Workum ondersteund door twee leeuwen.

Bolsward – ‘De Vleermuis’ van Johan Creten (België). De trap op de rug nodigt de bezoeker uit om de vleermuis symbolisch te overwinnen. En… om zichzelf te overstijgen.

Harlingen – ‘De Walvis’ van Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla (Verenigde Staten, Cuba). Ooit stond Harlingen in het teken van de walvisvangst. Tegenwoordig streven wij er niet meer naar om deze grote en grootse dieren te doden, maar juist om ze van de dood te redden. Vooral nu ze om onduidelijke redenen steeds vaker in ondiepe wateren stranden. De fontein van Harlingen is een levensechte potvis. Hij ligt als verdwaald bij de Zuiderpier, maar af en toe verraadt zijn krachtige waterstraal dat hij wel degelijk in leven is. Zo getuigt ‘De Walvis’ van de enorme invloed die de mens heeft op alles wat leeft in de zee.

Franeker – ‘De Oortwolk’ van Jean-Michel Othoniel (Frankrijk). De fontein is een ode aan de wereldberoemde, in Franeker geboren astronoom Jan Hendrik Oort. Zijn aanname dat zich rondom ons zonnestelsel een ‘wolk’ van miljarden komeetachtige objecten beweegt, betekende een doorbraak in de astronomie. 

Dokkum – ‘De Ijsfontein’ van Birthe Leemeijer (Nederland). De IJsfontein is een speelbal van de elementen en geen dag hetzelfde. IJs tekent patronen op de koperen huid van de sculptuur. De mate waarin de fontein ijslagen vormt of niet, is afhankelijk van de zon, luchtvochtigheid, temperatuur, wind en neerslag. Energie voor de IJsfontein wordt opgewekt door zonnepanelen.
Overzicht overnachtingen
Leeuwarder Jachthaven - Jachthavenlaan 3  8937 AM Leeuwarden  GPS: n53.19886 o5.83019 – 15pl/11,5€ + 2€ stroom – alle voorzieningen – 2,5 km van stad. Mooie camperplaats met zicht op het water en de boten.

Camperplaats AQUANAUT - jachthaven - Selfhelpweg 7 8607 AB Sneek - GPS: n53.02725 o5.66302 – 12pl/15€ - alle voorzieningen – 500m centrum

Officiële camperplaats -  Jachthaven 7 8556 AM Sloten GPS: n52.89265 o5.64486 – 30pl/11€ + 2,5€ stroom – alle voorzieningen – 100m centrum. Aan het water van de jachthaven zijn er maar een beperkt aantal plaatsen. Wij hadden geluk en hadden er nog een plaatsje met zeer mooi zicht. De overige plaatsen zijn op een weide achteraan de jachthaven en achter de campingplaatsen. Er is geen mogelijkheid om grijs water te lozen.

Camping Hindeloopen - Westerdijk 9, 8713 JA Hindeloopen – 19,5€/nacht – come en go camperplaats 50m² - alle voorzieningen op camping. De plaatsen hebben een opp. Van ca. 45 - 50 m2 – kan met of zonder 6 ampère stroom geboekt worden – plaatsen zijn voor campers tot 7.50 meter - Maximaal 4 overnachtingen - (Voor)tenten, trailers of aanhangwagens zijn hier niet toegestaan

Officiële camperplaats - jachthaven Bouwsma - Moleburren 11 8711 JA Workum - GPS: n52.98230 o5.45518 – 10pl/15€ – alle voorzieningen – 750m centrum

Camping Half-Hichtum – op de boerderij - Hichtumerweg 14 8701 PG Bolsward - GPS: n53.07365 o5.52253 –16,5€/nacht - alle voorzieningen (ook douches) – 1km centrum. Kleinschalige camping met zeer vriendelijke uitbaters. De boer is steeds bereid om je een rondleiding op de boerderij te geven. De meeste plaatsen zijn op het centrale plein. Wij hadden een plaatsje vooraan, afgescheiden van het plein. In de zomer zijn er zeer veel muggen!

Tsjerk Hiddesluizen - Officiële camperplaats - Nieuwe Vissershaven 17 Harlingen -
GPS: n53.17938 o5.41731 – 14pl/10€ + 1€ water + 1€/2kwh stroom – 500m centrum

Camperpark Kuikhorne, De Westereen – jachthaven - Kûkhernsterwei 31  9271 HD De Westereen  GPS: n53.24124 o6.01875 – 50pl/13€ - alle voorzieningen. Gezellige camperplaats. Iedereen moet met de neus in de zelfde richting staan.

In de stadjes waar we niet overnachtten vonden we een degelijke parkeerplaats bij het centrum. Dat was voor volgende plaatsen:

Ijlst - gratis parking Sneekerpad
Stavoren - gratis parking Stationsweg
Franeker - gratis parking Leeuwarderweg
Dokkum - geparkeerd gratis langs de weg ‘Over de Ee’ aan het water. Op 50m van deze weg is een camperplaats met 5pl. Je moet echt geluk hebben om er een plaatsje te bemachtigen.

E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.