België
Oostenrijk
02.06.2019 - Karinthië
Zondag 2 juni: onze grote reis voor 2019 wordt aangevat! We vertrekken naar Karinthië in Oostenrijk. Na het doorkruisen ervan en de beroemde meren verkend te hebben, zullen we doorrijden naar Slovenië voor een rondreis.

Zoals gewoonlijk doen we niet meer dan 400 km per dag. Onze eerste tussenstop is in Duitsland, aan de Herthasee in Holzappel. Een camperplaats aan een mooi meertje. Het meer is blijkbaar zeer populair bij de lokale bevolking. De aanpalende, zeer grote, autoparking staat overvol. Na het betalen van 1€ kan je een plaatsje zoeken rond het meer om je badhanddoek neer te leggen. Elke vierkante meter wordt ingenomen.
Het prachtige weer speelt uiteraard een grote rol. We halen net geen 30°C. Dit belooft! Zulke temperaturen begin juni? Wat zullen de komende weken brengen.
Dag 2
We rijden verder richting Oostenrijk. Op naar onze volgende tussenstop. Via de camperstop app vond ik een camperplaats vóór de campingpoort van camping Naturama in Beilngries Duitsland. Ter plaatse stelden we vast dat de camperplaats verdwenen was en plaats had geruimd voor chalets.
Dan maar de camping op. Uiteraard veel duurder! Meer details hierover vind je onderaan dit verslag bij het overzicht van de overnachtingen.
Het is opnieuw warm. Op de camping is het zeer rustig. We kuieren over een zeer mooi bruggetje, die het tweede deel van de camping afscheid van de rest, richting het water. De rivier de Altmühl kabbelt net langs de camping. Een zeer leuke omgeving om te wandelen, doch de muggen beslisten er anders over. Zij namen vastberaden het gebied in en staken wie ze konden.

Dag 3
We rijden Oostenrijk binnen. Opgelet! Vergeet je tolsticker niet. In Oostenrijk betaal je tol op de meeste autowegen en autosnelwegen.
In de verte schitteren de besneeuwde Alpentoppen in de zon.  Bestemming Nationalpark camping Grossglockner in Heiligenblut. Een prachtige locatie in een dal omringd door hoge bergtoppen van meer dan 2000m. Het goede weer blijkt door te zetten en zal de ganse maand hoge temperaturen opleveren. Bij onze aankomst hadden we 25°C, en dit op een hoogte van 1600m!
We worden zeer enthousiast onthaald door de eigenaar, die blijkbaar zeer graag bij ons naar Vlaanderen en Brussel komt.
We zoeken ons het beste plaatsje uit. Keuze genoeg, er is een lage bezetting op de camping. We installeren ons en bevestigen het zonnescherm aan de luifel. Een luxe object bij dit weer.
Dag 4
We trekken onze hoge wandelschoenen aan vatten een tochtje aan naar het hoger gelegen centrum van Heiligenblut. Het dorp is niet groot en is een aaneenschakeling van hotels, pensions en vakantiewoningen. Rond het pleintje zijn enkele winkels, stubes en restaurants gelegen.
Het kerkje is de klim meer dan waard. Vanop het naastgelegen kerkhof heb je een prachtig zicht op de omgeving.

De Großglockner, met zijn top op 3798m, ligt samen met de omliggende drieduizenders verderop in het Nationalpark Hohe Tauern.  Dit nationaal park kan je doorkruisen met de motorhome. Dit via de Grossglockner Hochalpenstrasse. Deze spectaculaire weg, met zijn prachtige panorama’s, werd in 1935 aangelegd om toeristen naar de regio te lokken en is in totaal 48 km lang. Er zijn zeer veel haarspeldbochten en smalle doorgangen op de route. Te doen met de camper, maar het is ten allen tijde oppassen geblazen. Om de route te kunnen doen betaal je wel een tol van 36€! De Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, op het einde van de route,  tenslotte, is de plaats vanaf waar je naar de Pasterze (de langste gletsjer van de Oost Alpen) kunt lopen. Deze parking is, opnieuw, enkel bereikbaar via een smalle steile zijweg.
We besloten om deze route niet te doen, hoe idyllisch deze ook is. De bedoeling van onze eerste week was gewoon genieten, wandelen en relaxen.

’s Avonds genoten we van een maaltijd in het restaurant van de camping. Achter het fornuis staat de moeder van de uitbater. Ze tovert mooie, lokale gerechten op het bord. Zeer lekker.

13.04.2018 - Probeerweekend Lembeke
Na een eerdere aanvaring met onze afsluiting thuis (kon je lezen op de pagina “over ons”) rijden we op vrijdag 13/04/18 naar Lembeke - camping Malpertuus - op amper 20 km van thuis, kwestie van alles eens uit te proberen.  Een camping waar een buurman een residentiele caravan bezit. Buiten een koude douche (boiler niet echt geschikt voor een lange douche, zeker niet op ECO-stand) werkt alles prima.  Of toch niet, de schotelantenne werkt niet.
Bleek later dat ze verkeerd was aangesloten door een werknemer van Dicar Geel. De antenne was rechtstreeks aangesloten op het zonnepaneel in plaats van aan het 12V circuit. Bij levering werkte de antenne gezien er veel zon was en het zonnepaneel zijn volledige vermogen afgaf. Uiteraard, wanneer er weinig zon was, was er geen vermogen genoeg om de antenne te doen werken. Doch niet getreurd. Wij hebben steeds een harde schijf met talloze films mee op onze vakanties.
Lembeke is een zeer mooie locatie voor wandelaars. De “Lembeekse bossen” zijn nationaal bekend.
Uiteraard hebben we de bossen verkend. Het was wel nodig om stevige wandelschoenen te dragen, aangezien het de voorbije weken goed geregend heeft.

In de namiddag werd Dirk ‘opgeëist’ door Rik (onze buurman) om een paar spelletjes petanque te spelen!
Na een zeer rustig weekend zonder verdere problemen met de toestellen van de motorhome, keerden we de volgende maandag terug huiswaarts.
Overzicht overnachtingen
Camping Malpertuus - Lembeke: 20,5€/nacht (elektriciteit 4€ inbegrepen). Alle voorzieningen voor motorhome. Leuke gezellige camping aan de rand van de bossen.
04.05.2018 - Eerste hulp bij kamperen - Pasar
Op vrijdag 04/05/18 vertrokken we vol goede moed voor een initiatieweekend voor beginnende kampeerders. Dit op Kompas Camping Nieuwpoort, en ingericht door Pasar.  We laadden de motorhome  zoals we op een 14 daagse reis zouden vertrekken. Met volle watertank en volle brandstoftank. Vooraleer we naar de camping rijden gaan we  toch eerst langs  bij een weegbrug. De openbare weegbrug in Aalter. Kostprijs 2€! Je raadt het nooit! Te zwaar geladen; 20 kg te veel! Volgende keer vertrekken met een 40-tal liter water i.p.v. een volle tank.  Dat scheelt ook weer 80 kg.  Hoe doe je het als je met 4 of 5 aan boord bent, fietsen en speelgoed in de garage en misschien een bak bier?
SONY DSC
Het weekend was hoe dan ook geslaagd.  Iedereen had een mooie plek, het was stralend weer.  De mensen van Pasar deelden met heel veel inzet en geduld hun kennis en ervaring.  Regelmatig werd voor eten en drinken, koffie en koekjes gezorgd.  Op tijd en stond werd er ook goed gelachen, al dan niet met een mop of een of andere stommiteit van de leden.
Op zondagnamiddag wandelden we richting Nieuwpoort-bad. Aan de vismijn namen we de tram gezien het toch nog een eindje was tot op de dijk. Onder een stralende hemel liepen we langs de vele kraampjes! Het was braderie in Nieuwpoort. Vervolgens gingen we op de dijk uitwaaien.

Op 07/05/18 zat het weekend er op en  tuften we terug naar huis, met een lege vuilwatertank en een beetje vers water. Geen overgewicht meer!
Overzicht overnachtingen
Kompas Camping - Nieuwpoort: Wij kregen een speciale prijs voor een comfortplaats. Een standaard camperplaats 60 m² kost in het laagseizoen 19,5€/nacht (elektriciteit inbegrepen). Voor Pasarleden is er een korting van 4€. Alle voorzieningen voor motorhome aanwezig. Prachtige grote camping met verwarmde zwembaden. Rustig. Strand gemakkelijk bereikbaar per fiets.
SONY DSC
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.

Dag 5
Vanaf vandaag staan de meren van Karinthië op het programma. Bij het uitchecken liet de uitbater nogmaals zijn enthousiasme over onze aanwezigheid blijken. Ondanks we er twee nachten verbleven, moesten we maar voor één nacht betalen!

Het eerste meer waar we halthouden is de “Weissensee”. Het meer doet zijn naam eer aan. Gelegen op 930m hoogte zorgt de zon en het ongelooflijk helder en doorzichtige water voor een prachtige blauwe weerkaatsing. De oevers, gevormd door wit kalkslib, kleuren parelwit (vandaar de naam van het meer). Onder een stralende zon maken we een mooie wandeling langs het water, dit midden de natuur. Uiteraard kon een frisse pint op het einde van de wandeling niet ontbreken.
Dag 6
Vandaag is het vrijdag en op naar het volgende meer, de “Millstattersee”. Aangezien het pinsterdagen aankwamen, namen we het zekere voor het onzekere en besloten om vier dagen te blijven op onze verkregen standplaats. Dit op camping Neubauer, direct aan het meer. Door de terrasvorming van de straten heeft iedereen min of meer zicht op het meer. Enig nadeel van de camping: er zijn geen voorzieningen voor motorhomes. Lijkt wel een probleem als je voor er voor meerdere dagen verblijft. Doch zoals elke goede soldaat konden we ons behelpen. Langs de kant van de weggetjes staan kranen waar water getankt kan worden. Grijs water tapten we met een emmer af en loosden we op de plaats voor het chemisch toilet.

Het is opnieuw bloedheet. Relaxen doen we in de schaduw van onze luifel. Aan het meer liggen was iets voor de echte zonnekloppers. In de zomer loopt de temperatuur van het water op tot 26°C. Velen zochten daardoor verkoeling in het meer, maar ik paste. Ik ben een te grote koukleum. In de late namiddag konden we volop genieten langs het water.

In het restaurant op de camping serveerden ze zeer lekkere gerechten, doch de kaart was beperkt tot drie hoofdschotels.
Dag 7
Zalig wakker worden met dit mooie weer. Buiten keuvelen de mensen met mekaar. Onze overburen, een koppel Nederlanders, zijn steeds te vinden voor een leuk gesprek.
Voor de middag nemen we, aan de overkant van de weg aan de camping, de lijnbus naar Spittal an der Drau. Een klein stadje met, voor een zaterdag, merkbaar zeer weinig bezoekende of winkelde mensen. De meeste activiteit vond plaats in het mooie shoppingcenter in de omgeving van het station.
De nabijheid van Italië is te merken in de bouwstijl. Maar de enige noemenswaardige bezienswaardigheid in de stad is het slot Porcia. Een renaissancegebouw waar momenteel een volkskunstmuseum en een hotel gevestigd is. Genieten dan maar op een terrasje van een … Italiaans restaurant.
Dag 8
Vandaag is het opnieuw zeer warm. Niets doen en relaxen is de boodschap. Een moment om rustig onze eerste week te evalueren. Aan het meer is het drummen om, onder de weinige bomen die er staan, een plaatsje in de schaduw te bemachtigen. Het terras van het restaurant was uiteindelijk onze favoriete plaats van de dag.
Dag 9
Opnieuw nemen de lijnbus en bezoeken het plaatsje Millstatt aan het meer. Het oude klooster, de kloostertuin en het prachtig kerkje konden ons bekoren.
Terug de lijnbus op en verderop verkenden we Seebooden, een iets groter plaatsje. We slenterden langs het meer toen onweerswolken dreigend naderden.
We besloten de dag verder te zetten op de camping. Regen bleef evenwel achterwege. Ondertussen hadden we nieuwe buren. Een koppel van 90 en 93 jaar oud! Ze waren door de dochter ter plaatse gebracht samen met hun caravan. Toen de oude vrouw, nadat ze haar dochter naar het station gebracht had, de auto parkeerde tussen onze motorhome en hun caravan hielden alle andere buren, en wij in het bijzonder, de adem in. Ze kon in de verste verte niet manoeuvreren. Ze moet een echt gevaar zijn op de weg!
Dag 10
We verlaten de camping en rijden naar de “Ossiachersee”. Het laatste meer waar we ‘aanmeren’. Vanop onze plaats op de terrassen camping in Ossiach hebben we, net zoals iedereen, een prachtig panoramisch zicht over het meer. Wij boeken er drie nachten.
Na de middag liep de temperatuur op tot 31°C. Opnieuw kwamen donkere wolken opzetten. Deze keer werden de hemelsluizen volledig opengezet. Een zwaar onweer brak los. Het water kletterde op het dak van de camper. Het meer was niet meer te zien. De hevige regen was net een muur. Na een uur was het voorbij en kwam de zon opnieuw tevoorschijn. Je kon opnieuw genieten aan de oevers van het meer.

Algemene indruk Karinthië

Karinthië is een zeer mooie regio, zeker het bezoeken waard. De natuur is ruw en ongeschonden. Het is duidelijk het minst toeristische gedeelte van Oostenrijk. De streek is evenwel aan een inhaalbeweging bezig. De niet altijd goed onderhouden wegen worden volop aangepakt. De vele mooie dorpen spannen zich in om toeristen aan te trekken. De campings zijn, net zoals in de rest van Oostenrijk, netjes en worden goed onderhouden en beheerd. Maar zijn absoluut nog niet ingesteld op het ontvangen van motorhomes. Meestal is er geen servicestation, drinkwater voorziening gebeurt, zoals voor de caravangebruikers, aan de voorhanden zijnde kranen op de camping. Grijs water kan niet geloosd worden over een put. Hooguit kan je (indien je camper er op is voorzien) lozen met een slang.
De weinige camperplaatsen die je terugvindt in Karinthië zijn verbonden aan een restaurant, en hebben weinig voorzieningen. Je bent dus sowieso aangewezen op de campings.
Met uitzondering van de meer luxueuze, is de menukaart bij de meeste restaurants beperkt. Maar het is een zeer lekkere keuken en de porties zijn op zijn Duits.
Om inkopen te doen hoef je niet ver te zoeken. Elk dorp , gehucht of stadje heeft zijn superettes met een mooi assortiment. De klant is er echt nog koning.
Dag 11
We rijden met de camper naar Friesach. Het middeleeuwse stadje is tevens het oudste van Oostenrijk. We wandelen de stad binnen langs de gerenoveerde stadsmuren en de tentoongestelde marteltuigen uit de vroegere periode. Het centrale plein is omgeven door goed bewaarde middeleeuwse huizen. De meeste zijn in zachte pastelkleuren geschilderd. De vele oude gebouwen staan verspreid in de stad. De Bartholomeuskerk en het Fürstenhof zijn veruit de interessantste. Dit laatste was ooit het onderkomen van de aartsbisschop van Salzburg, en doet nu dienst als het stadhuis.
Als je omhoog kijkt, zie je net buiten de stadsmuren de ‘Rotturm’. Kijk nog iets verder omhoog dan zie je de veel grotere ruïne van ‘burg Petersburg’ opduiken.
Via een 100 tal trappen, uitgehouwen in de rotsen (is serieuze klim), bereiken we de ruïne. We bezichtigen het historisch museum dat erin is ondergebracht.
Na een stevig glas gedronken te hebben en onderwijl genoten te hebben van het prachtige uitzicht vanop het museumterras, waagden we ons opnieuw naar beneden. Niet langs de trappen. We namen wijselijk het steile weggetje dat naar het centrum leidde.
Terug aangekomen op de camping stelden we vast dat onze plaats was ingenomen door een andere motorhome! Blijkbaar liep aan het onthaal de aanduiding van de plaatsen een beetje in het honderd. Geen probleem, we konden onmiddellijk zelf een andere plaats, met een even mooi zicht, uitzoeken.
Dag 12
Opnieuw schitterend weer. Klaar voor de ontdekking van Klagenfurt, de hoofdstad van Karinthië.
Gelet op het feit dat we gisteren onze plaats kwijtwaren bij terugkomst, namen we nu de nodige voorzorgen. We hadden van de uitbater van de camping een bord met daarop “reserved” ontvangen. Ik verankerde dit in het midden van onze standplaats. Zo, hier zal wel niemand anders komen staan zeker!

In Klagenfurt parkeren we op de camperplaats in het centrum van de stad. We hadden geluk er was nog één plaatsje van de vier vrij.
Klagenfurt is een leuke stad. Er heerst een gezellige drukte. Het is donderdag, dus marktdag. Via de kraampjes kuieren we het centrum binnen. We komen op de ‘Neuer platz’. Hier schittert het imposante nieuwe stadhuis. De mooiste bezienswaardigheid op het plein is de fontein: de ‘Lindwurm’, een kruising van een draak met een slang. Van de nieuwe plaats gaat het naar de oude plaats. Een langgerekt plein met een aantal mooie renaissance woningen en … het oude stadhuis.
Op het einde van het plein is het ‘Landhaus’, met zijn twee mooie torens, gelegen. Het gebouw zelf is enkel tijdens juli en augustus te bezichtigen. Er is ook een zeer goed restaurant aan verbonden. Wij genoten er van een heerlijke maaltijd.
Klagenfurt was een zeer geslaagde afsluiter van onze Karinthie trip. En ja ... onze plaats op de camping was nog vrij bij terugkomst.
De volgende dag zullen we onze reis verderzetten en Slovenië binnenrijden. Meer over het vervolg van onze rondreis Karinthië – Slovenië, vind je op de pagina van Slovenië
Overzicht overnachtingen
Tijdens onze reis in Karinthië overnachtten we enkel op ACSI campings, wat uiteraard voordeliger is wanneer je in het laagseizoen reist. Er zijn zeer weinig camperplaatsen in Karinthië. Wij maakten geen reservaties!

Nationalpark Camping Großglockner - Fam. Fleißner - Hadergasse 11, 9844 Heiligenblut - acsi 20€/nacht – zeer mooie camping op prachtige locatie tussen de bergen – alle voorzieningen - zeer gastvrije en vriendelijke uitbaters – er is een restaurant met zeer goede keuken aanwezig – wij verbleven er twee nachten, doch de uitbater was zo enthousiast over ons verblijf (we waren de eerste Belgen die er in 2019 overnachtten en hij kende Vlaanderen zeer goed) dat we maar 1 nacht moesten betalen. Wij betaalden 24,10€ toeristenbelasting (TB) inbegrepen.

Camping Knaller - Techendorf 16, 9762 Weissensee – acsi 18€/nacht – alle voorzieningen (wij hadden geen mogelijkheid om grijs water te lozen! Was enkel mogelijk met slang aangesloten op tank) – aangename camping – wij betaalden 20,5€ TB inbegrepen

Camping Neubauer – Dellach 3, 9872 Millstatt - acsi 18€/nacht – alle voorzieningen (ook hier konden we geen grijs water lozen – wij gebruikten dan maar een emmer om de tank leeg te maken) – prachtige locatie, onmiddellijk aan het Millstatter meer gelegen – Het was op dat ogenblik prachtig en zeer warm weer en omdat het net het pinksterweekend was, besloten we er vier nachten te verblijven – we betaalden 90,80€ TB inbegrepen.

Terassencamping Ossiach - Ostriach 67, 9570 Ossiach – acsi 18€/nacht – alle voorzieningen – drinkwater nemen en grijswater lozen gebeurt buiten de camping – iedereen heeft prachtig zicht op het Ossiacher meer door de aanleg van terrassen – wij betaalden 76,5€ voor drie nachten TB inbegrepen