10.09.2018 - Rondreis Zeeland (NL)
Nederland
Dag 1
10/09/2018. Daar gaan we weer! Net de grens met Nederland over. Ons doel: Zeeland rond te rijden en veel aan het water te vertoeven. “Een rondje Zeeland!” Door de Westerscheldetunnel rijden we Zeeland binnen. Dit is een toltunnel! Wij betaalden 7,45€.
In Kruiningen overnachten we 3 dagen op camping Den Inkel, mooi, rustig. Er waren op dat ogenblik zeer weinig kampeerders. De zeer ruime plaatsen voor motorhomes zijn in de boomgaard gelegen. De appels waren plukrijp. De campingwinkel is dicht vanaf eind augustus.  Je kan er wel brood bestellen aan de receptie.  De ligging aan de Westerschelde nodigde uit tot een stevige wandeling. Na de motorhome waterpas geplaatst te hebben vertrokken we via de dijk langs het water.
Dag 2
Vandaag bezoeken we Yerseke.  Net buiten het centrum is er plaats genoeg om motorhome te parkeren. Yerseke, DE plaats waar alle, in België geconsumeerde, mosselen vandaan komen. Toeristisch heeft het dorp niet veel te bieden. Enkele mooie oude en statige gebouwen. In het centrum bezoeken we het Oosterscheldemuseum. Een aanwezige gids bedankte ons zowaar omdat wij “Belgen” Yerseke zo welvarend hebben gemaakt. Het museum toont ons alles over de oester- en mosselkwekerij, vroeger en nu.
Na het bezoek wandelen we richting haven. Het is er leuk vertoeven op de dijk aan de Oosterschelde. De oesterputten zijn wel speciaal, maar lagen er een beetje leeg bij. Het was nog een week wachten tot de nieuwe oesteroogst in de putten wordt bewaard. Uiteraard mocht de degustatie van oesters en het eten van een grote portie mosselen niet op het programma ontbreken. De mosselen werden buiten op het terras gekookt in een zéér grote ketel. De kok kon niet snel genoeg de ketel opnieuw, en opnieuw vullen.
Dag 3
Onze bestemming is Goes. Parkeren doen we aan de rand van de stad op een grote parking. Een zeer vriendelijke dame gaf ons bij het wegrijden, haar parkeerticket. We hadden nog de ganse namiddag de tijd en hoefden niet meer bij te betalen! Jammer maar helaas, het regent. En toch is Goes een bezoek waard, met zijn smalle straatjes en kleine haven middenin de stad.  Daar vind je enkele stevige plezierbootjes naast piepkleine roeibootjes. Goes is tevens een leuk winkelstadje, maar door de regen waren we genoodzaakt om al snel een overdekt terrasje op te zoeken. Ook leuk natuurlijk! Dit was overigens de enige dag regen.

Dag 4
In de voormiddag houden we halt in Ouwerkerk op het eiland Schouwen-Duiveland, waar we het Watersnoodmuseum bezoeken. Een museum opgericht ter nagedachtenis van de watersnoodramp in 1953. Het jaar dat vele dijken in Zeeland braken. Ouwerkerk zelf werd ook zwaar getroffen. Door de overstromingen kwam één op zes bewoners om het leven. Met heel veel respect voor de slachtoffers en de nabestaanden (die ruim aan zeg komen) brengen ze in het museum een beeld van de verwoestende kracht van het water en de overlevingskracht van de slachtoffers.

Het dijkgat in Ouwerkerk werd gedicht met vier “caissons” (betonnen constructies die men laat zakken door grond onder de constructie weg te graven)
Het museum zelf is ondergebracht in deze vier caissons. Heel speciaal!
We rijden door naar Zierikzee, op camperplaats De Zandweg, waar we ons installeren voor de nacht. Uiteraard bezoeken we eerst het leuke stadje. Zierikzee (op wandelafstand van de camperplaats) is een mooi oud stadje, lang uitgestrekt over twee hoofdstraten, met historische gebouwen, stadspoorten met zelfs een stukje stadswal, een mooi stadhuis en gezellige steegjes. Op het havenplein zijn vele terrasjes gelegen. Ook wij nestelen ons daar in de namiddagzon.

In vele wijken rond de stad vind je nog, uiteraard gerestaureerde, noodwoningen (opgericht en geschonken aan de slachtoffers van de grote overstroming).
Dag 5
Verder naar de Noordzee. In Renesse blijven we 3 nachten op camping Julianahoeve, een reusachtige camping van 1500 plaatsen waarvan 300 voor trekkers. Aan het strand gelegen. Alles is er voorzien, zelfs een zwembad en jacuzzi, supermarkt, restaurants en activiteiten voor jong en oud (en voor de prijs moet je het niet laten). Alle camperplaatsen waren bezet. Maar niet getreurd. Er werd ons een zeer ruime comfortplaats toegewezen. Met onze CKE kaart kregen we dezelfde korting als voor een camperplaats! Het eerste wat we doen na installatie is het Noordzeestrand verkennen. Na een vijf minuutjes lopen we op het strand en zien zowaar een zeehond opduiken, de kop opsteken en nieuwsgierig rondkijken.
Dag 6
Na een half uurtje stappen staan we in Renesse zelf, een klein stadje vol winkeltjes, bars, restaurants. Hier en daar is nog een oud gebouw te zien,  de rest was weggespoeld bij de grote overstroming van 1953.

Dag 7
Vlak aan de camping, in het strandpaviljoen Zuid-Zuid-West genieten we ’s middags van een overheerlijke Noordzeeschotel (specialiteit van de chef met dagverse vis).  Met een beetje geluk hebt zie je vanop het terras de zeehonden rusten op de zandbanken.  We doen nog maar eens een strandwandeling en keren langs de duinen terug (opletten op de baantjes voor fietsers!).

We hebben drie dagen van de rust genoten. Ja, ondanks zijn grootte is de Julianahoeve een rustige camping. Het was onze bedoeling om drie dagen te genieten van het Noordzeestrand en de zon. Dié kregen we volop (gelukkig, het blijkt dat Renesse de meeste zonuren van Nederland heeft).
Dag 8
Over de Zeelandbrug, via de Deltawerken op het werkeiland “Neeltje Jans” rijden we naar Noord-Beveland voor een verblijf van 3 nachten op het Roompot Beach Resort in Kamperland. Een zéér groot resort! De camping is ouder, netjes, maar nog niet echt voorzien voor motorhomes.  Die zijn er wel, maar zonder acsi korting (waren zogezegd comfortplaatsen). De toegang tot de kampeerplaatsen is soms zeer smal. De eerste plaats die ons toegewezen was konden we enkel met veel manoeuvreren bereiken. Niet te doen als je verscheidene keren je plaats wilt verlaten. We kregen vlot een andere plaats. En ondanks we enkel beschikten over een CKE kaart, kregen we toch de acsi korting. Ook hier op de camping heb je een superette, restaurant en activiteiten. In feite is het resort, de camping en de vakantiewoningen, van Roompot groter dan het dorp Kamperland zelf. Onze wandeling rond het resort en langs de strandhuisjes duurde de ganse namiddag!
Dag 9
Verder over de Zeelandbrug Walcheren binnen. Aan de Veerse Meer ontdekken we Veere. Een mooi, historisch stadje met een gezellig marktplein, de Grote Kerk en een haventje. Aan deze haven vind je Schotse huizen als getuigen van de rijke handelsgeschiedenis van Veere. Tijdens onze wandeling botsen we op “oma’s snoepwinkel”. Een ouderwets, leuk gezellig winkeltje, met 101 soorten Oud-Hollandse snoep! We konden er niet aan weerstaan en moesten van deze snoepen proeven en uiteraard een voorraadje kopen.

Veere is niet echt campervriendelijk. Nergens zijn de parkeerplaatsen groot genoeg tenzij je een half uur buiten het stadje parkeert (voor fietsers wellicht geen probleem). De vele parkings zijn enkel toegankelijk voor personenauto’s. Gelukkig vonden we dichtbij een plaatsje.
Dag 10
Onze volgende bestemming: Domburg.  Nog altijd veel zon maar meer wind in Domburg, een kuuroord aan de Noordzee.  Dr. Johan Mezger, een Nederlandse arts en masseur, was er in de negentiende eeuw de grondlegger van de fysiotherapie.  Je wandelt er langs grote villa’s en statige buitenverblijven van de rijke patiënten van de beroemde dokter. Nog steeds zie je veel dure auto’s en huizen van de huidige welgestelde bezoekers die de heilzame werking van het zeewater willen ontdekken.
We konden heerlijk uitwaaien op de dijk langs het strand. Gezien deze veel hoger lag, had je een prachtig zicht over strand en omgeving. Daarna verpoosden we nog in het gezellige centrum van Domburg.

’s Avonds rijden we terug naar Kamperland voor onze laatste nacht op het resort.

Dag 11
Verder richting België. In Middelburg installeerden we ons op de nieuwe stadscamping. Deze was nog maar 1 jaar open en nog in volle ontwikkeling. Er zijn 60 plaatsen voor campers en alle faciliteiten zijn er voorzien en uiteraard splinternieuw. De locatie is ideaal voor een bezoek aan Middelburg zelf.

De zon is er nog maar een zuidwestenwind trekt serieus aan als we van de Stadscamping, te voet via een pad, naar het historische centrum van Middelburg trekken.  De trekpleister is de markt. Vandaag, donderdag, is er de wekelijkse marktdag. We kuieren tussen de vele kraampjes. Op de markt is ook het prachtig  stadhuis gelegen. Verder wandelden we langs de Abdij van Middelburg, de “kloveniersdoelen” en “Lange Jan”. Lange Jan is de toren van de voormalige Abdij van Middelburg. De toren is 90,5 meter hoog en daarmee de hoogste abdijtoren van Nederland. Zelf hebben we hem niet beklommen. Onze knieën zijn daarvoor te slecht. We bezochten ook het Zeeuws museum. Waar met prachtige stukken en indrukwekkende wandtapijten de geschiedenis van Zeeland en Middelburg wordt weergegeven. Zeker een bezoekje waard! Verder waren er nog talrijke winkels, terrasjes en restaurants. De dag was vlug voorbij.

’s Avonds zaten we in de motorhome en wakkerde de wind nog wat meer aan, dat belooft!
10.09.2018 - Rondreis Zeeland

Dag 12
Bedoeling was om naar Vlissingen te gaan. Dit zal evenwel voor een volgende keer zijn.  We hadden een nacht met stortbuien en een felle zuidwesterstorm achter de rug. Ik, Dirk, werd wakker om 03.30u. Dit door de hevige regen en rukwinden. Op een bepaald ogenblik dacht ik dat de dakramen het zouden begeven door de wind. ’s Morgens hoorden we op de radio dat er rukwinden geweest waren tot 110 km/u. Gezien er nog stevige rukwinden waren besloten we om door te rijden naar huis.

Toch konden we terugblikken op een aangenaam, leerrijk en zonnig “rondje Zeeland”.
Overzicht overnachtingen
We hadden voor geen enkele camping een reservatie aangevraagd. Voor de grotere resorts, zoals in Renesse en Kamperland, is het wel aangewezen te reserveren als je zeker wil zijn van een plaats.

Camping Den Inkel – Kruiningen: 15€/nacht (toeristenbelasting en elektriciteit inbegrepen). Rustige camping gelegen aan de Westerschelde. Alle voorzieningen voor campers. Geen aparte camperplaatsen. Doch zeer ruime plaatsen gelegen in een boomgaard.

Officiële camperplaats De Zandweg – Zierikzee: 12 plaatsen – 12€/24u aan betaalautomaat – alle servicevoorzieningen inbegrepen in de prijs – aan de rand van de stad gelegen (800m). Wel aan een drukke baan.

Camping Julianahoeve – Renesse: topcamping met in totaal 1500 plaatsen waarvan 300 voor trekkers – wel duur – 28,80€/nacht met korting, voor comfortplaats (toeristenbelasting en elektriciteit inbegrepen) – alle voorzieningen op camping aanwezig. Ondanks zijn grootte toch rustige camping. Aan het strand gelegen. Zeer goede verblijfscamping.

Camping Roompot Beach Resort – Kamperland: groot resort, totaal 1354 plaatsen waarvan 584 toerplaatsen – 17,36€/nacht met korting (toeristenbelasting en elektriciteit inbegrepen) – de camperplaatsen waren allen comfortplaatsen zonder korting – alle voorzieningen op de camping. Plaatsen soms moeilijk bereikbaar met camper, dit door smalle wegen en afbakeningen door hoge hagen. Dichtbij het strand.

Stadscamping – camperpark Zeeland – Middelburg: 60 camperplaatsen – 24€/24u (toeristenbelasting en elektriciteit inbegrepen) – alle servicevoorzieningen – ruime verharde plaatsen van 100m² - rustig gelegen aan parkje – 15 minuten wandelen naar centrum Middelburg