12.08.2023 - Bourgogne (F)
Dag 1
Het is hoogtijd om ons opnieuw op weg te begeven. Deze keer doorkruisen we Frankrijk, voor een rondrit in de Bourgogne en de Gard. Tegen de avond rijden we de bourgogne binnen en na een dikke 500 km bereiken we de Middeleeuwse stad Auxerre. Maar waar we geen rekening mee gehouden hadden, is dat er in Frankrijk ook het verlengde hemelvaart weekend is. Deze avond is er in de omgeving van de camping een groot evenement gepland. De buurt was door de politie afgezet en er was heel veel volk op de been. We hadden dan ook pech, de gemeentecamping was het gehele weekend volzet. Iets verderop richting historisch centrum is er een gratis camperplaats met een 10tal plaatsen. Uiteraard ook volledig volzet. Auxerre bezoeken zal voor een andere keer zijn.
Aan de oevers van de rivier de Yonne bemachtigen we nog een plaatsje op de camperplaats in het dorpje Gurgy. Een zeer mooie locatie, rustig met mooi zicht op het kabbelende water. We besluiten om hier 2 nachten te blijven. De camperplaats, l'Escale de Gurgy, is aan de Quai des fontaines gelegen en heeft een zeer vriendelijke uitbaatster. We betalen er 11€/nacht alle voorzieningen inbegrepen!
De rest van de avond doen we niets anders dan uitrusten en genieten van de ondergaande zon aan het water.
Dag 2
We hadden een zeer rustige nacht. Het was heerlijk wakker worden met een lichte mist over de Yonne. Een moederzwaan gleed fier door het water, met in haar zog vijf jongen.
In de voormiddag verken ik met de fiets de omgeving en maak een kort tochtje langs de oever van de rivier. Ondertussen las Monique, die aan de motorhome bleef, de zaterdagkrant.
In de namiddag scheen de zon volop. Na een siësta van een half uurtje wandelen we langs een afgesneden arm van de Yonne, afgesneden door een verbindingskanaal met aan beide zijden sassen. De natuur had de oevers volledig ingepalmd en de omgeving herschapen tot een stiltegebied. Het was heerlijk genieten van die rust.
Dag 3
Het is 9.30u en we zijn klaar om te vertrekken naar onze volgende bestemming. De hemel wordt zwart en we krijgen een hevig onweer over ons heen. Schuilend onder een paraplu sta ik de watertank te vullen. We verlaten dan Gurgy,  en nog steeds valt de regen met bakken uit de lucht.
We rijden richting Chablis en naarmate we naderen stopt de regen en komt de zon er opnieuw door.
Na het doen van de nodige boodschappen installeren we ons op de camping de mon village du Serein op de Quai Louis Courier in Chablis.
In de namiddag wandelen we dan naar het dorp Chablis, wat ook de "gouden poort van de Bourgogne" wordt genoemd. Je komt het historische centrum binnen via de Porte Noël, wat nu geen echte stadspoort meer is maar twee ronde torens. Het is een charmant plaatsje dat beroemd is voor zijn prestigieuze wijnen. In het centrum vinden we dan ook de ene wijnverkoper naast de andere.
We bezoeken er enkele bezienswaardigheden, zoals de Saint-Martin kerk, het voormalige klooster en de sfeervolle wasplaats met negen bogen, gelegen aan de oever van de rivier.
Chablis wijn hebben we niet gekocht, maar ik kon het niet laten om op een gezellig terrasje te genieten van een Petit Chablis.
Een interessant weetje is dat de wijngaarden rondom het dorp, met een bedekking van 4800 ha., alleen beplant zijn met de Chardonnay druif.
Dag 4
We verlaten Chablis en opnieuw regent het een beetje. De wijngaarden liggen er somber bij en een enkele wijnboer inspecteert zijn wijnranken, klaar om eind september de pluk aan te vatten.
Vandaag bezoeken we de abdij van Fontenay, één van de bekendste bezienswaardigheden van de Bourgogne. Ze is gelegen middenin de bossen van Marmagne, een gehucht behorende tot Montbard. De abdij werd in 1118 gesticht en in 1906 werd de abdij, tot dan als papierfabriek gebruikt, gekocht door een rijke bankier (schoonzoon van Montgolfier, afstammeling van de uitvinders van de luchtballon) die aan een uitgebreide restauratie van de abdij begon. Deze werd in zijn oude glorie herstelt en staat de nu op de werelderfgoedlijst van Unesco.
Deze abdijgebouwen vertegenwoordigen alles waar de cisterciënzers voor staan: eenvoud, soberheid, gebed en werk. De abdij is zo gebouwd dat er veel licht binnenkomt en alles is er strak afgemeten.
Vele gebouwen zijn opnieuw te bezichtigen, o.a.: de abdijkerk, de kapittelzaal. Boven deze zaal is de slaapzaal (dormitorium) van de monniken gelegen. Ze moesten er volgens de regels allemaal in één ruimte slapen. Ze sliepen er op stromatrassen en hun plaatsje was afgebakend door lage tussenschotten.
Speciaal was de verwarmingskamer: deze kleine ruimte met twee open haarden was de enige ruimte (naast de keuken en de ziekenzaal) waar er vuur aangemaakt mocht worden in het gehele abdijcomplex.
Verder bezochten we nog de voormalige smederij (waar de monniken de kracht van de rivier gebruikten, via een waterrad, om de machines draaiende te houden) en de bakkerij.
Na ons bezoek rijden we enkele kilometers verder en installeren ons voor de nacht op de Camping Municipal de Montbard (Les treilles), gelegen in de Rue Michel Servet, Montbard. Alhoewel het nog hoogseizoen is, is het er zeer rustig en zijn er maar een 10 tal plaatsen ingenomen.
Dag 5
Na het opruimen verlaten we Montbard en rijden naar de hoofdstad van de de Bourgogne: Dijon, bekend als "de stad met de honderd kerktorens" en uiteraard ook de mosterd, "moutarde de Dijon".
Iets voor twaalf checken we in op camping du Lac Kir, gelegen aan de Boulevard Chanoine Kir, op ongeveer twee km van het oude stadscentrum van Dijon.
Na het installeren en de lunch genieten we verder van de zon. Tot 13.30u ... De hemelsluizen gaan open en een hels onweer barst los boven Dijon. Meer dan een uur valt de regen met bakken uit de lucht. Binnen schuilen was de enige optie. Nadien hoorden we dat in de omgeving de voertuigen langs de kant van de weg moesten gaan staan omdat de ruitenwissers het vele water niet konden verwerken en dat ze geen meter ver konden zien. Gelukkig was er nergens wateroverlast of schade. De rest van de namiddag en avond verliep rustig en met de nodige zonneschijn.
Dag 6
We moeten nog een paar dagen rekening houden met het instabiele weer in de regio. s’ Morgens komt de bewolking al snel opzetten, maar regen valt er niet uit. Om 10u wandelen we van de camping naar het oude stadscentrum van Dijon. Tegen 11u breekt de zon door en al snel wordt de 30°C bereikt.
Aan de rand van de centrum houden we even halt in de Jardin Darcy, het eerste openbare park in Frankrijk. Erbuiten lopen we onder de triomfboog (porte Guillaume) door en komen onmiddellijk in de belangrijkste winkelstraat van de stad: de rue de la Liberté.
We wijken even af van de stad en bezoeken een eerste kerk, de Cathédrale Saint-Benigne. Terug op onze route passeren we de Gallerie Lafayette, een klein broertje van het gelijknamige warenhuis in Parijs.
Op het einde van de straat komen we aan het indrukwekkende Palais des Ducs, een paleis van de hertogen van Bourgondië. In één van de vleugels is momenteel het Musée des Beaux-Arts gevestigd.
We doorkruisen het gebouw en komen terecht op het mooie Place de la Libération. Het merkwaardige aan het plein is dat het een halfronde vorm heeft en bijna alle zandstenen huizen die het plein omzomen is een restaurant gelegen. In één van die restaurantjes nuttigen we een lekkere menu du jour.
In de namiddag zetten we onze stadswandeling verder en wandelen nog langs een paar kerken, zoals de renaissancistische kerk Saint-Michel en de gotische kerk Notre-Dame. Alle honderd kerken van Dijon bezoeken zou een beetje te veel van het goede zijn!
Aan musea is er ook geen gebrek in de stad. We bezoeken enkel het kleine musée Rude, genoemd naar de bekende beeldhouwer. Het museum bevindt zich in een zaal van de voormalige Saint-Etienne kerk.
Op de terugweg lopen we nog door “Les Halles”, een prachtig gietijzeren constructie uit de belle-epoque periode. Vier voormiddagen in de week worden er groenten, fruit, vleeswaren, kazen, … aan de man gebracht.
Na het kopen van een aantal streekproducten zoals de befaamde mosterd en een pain d’epices de Dijon (lokaal geproduceerde peperkoek) eindigen we onze wandeling op een schaduwrijk terras.
Dag 7
We verlaten Dijon en rijden via de “Champs- Elysées van de Bourgogne” (de weg D974) in zuidelijke richting. We volgen het noordelijke deel van de beroemde wijnroute Route des Grands Crus en zijn op weg naar Beaune, de belangrijkste wijnstad van Bourgondië. Op deze route doorkruisen we een aantal - voor de wijnliefhebbers – tot de verbeelding sprekende wijndorpjes. Hier worden beroemde grands Crus van de Bourgogne gemaakt. Langs beide zijden van de weg volgt de ene wijngaard de andere op. De Pinot Noir druiven zien er al goed gerijpt uit. Het eerste dorp dat we tegenkomen is Marsannay, het enige dorp dat wijnen van alle 3 de kleuren produceert.
Vervolgens Gevrey-Chambertin en Vougeot. In dit dorp houden we halt om het gerenommeerde Château du Clos de Vougeot te bezoeken. Het kasteel werd in 1551 gebouwd op de plaats van een kleine kapel.
We wandelen er langs het vathuis, een collectie unieke oude wijnpersen en de wijnkelder. In de renaissance keuken kon in de kolossale haard een gehele os geroosterd worden. En boven in de prachtige renaissance kamers worden nog steeds banketten georganiseerd voor speciale gasten.
Na ons bezoek rijden we nog langs Vosne-Romanée hét dorp waar een aantal van de meest prestigieuze (en zeer dure) rode wijnen in de Bourgogne gemaakt worden. In Nuits-Saint-Georges houden we halt om iets te eten en via Alox-Corton bereiken we Beaune, waar we de komende twee nachten op Camping Municipal Les Cents Vignes - Rue Auguste Dubois 10, zullen doorbrengen.
12.08.2023 - Bourgogne (F)
Dag 3
12.08.2023 - Bourgogne  (F)

Dag 8
Vandaag bezoeken we Beaune, de hoofdstad van de bourgondische wijnen. De stad wordt beschouwd als het handelscentrum voor bourgognewijnen (iedere derde zondag van november vindt er de grootste wijnveiling ter wereld plaats in het Hospices de Beaune).
Via de stadspoort wandelen we de historische stad met zijn opmerkelijke monumenten binnen.
Uiteraard mocht een bezoek aan het beroemde Hospices de Beaune niet ontbreken. Het is één van Frankrijks meest historische prestigieuze monumenten en tevens de grootste bezienswaardigheid van de stad. Je kunt een volledige route langs de stadsmuren lopen, maar je kunt er ook voor kiezen om tussentijds een andere kant op te gaan, bijvoorbeeld in de richting van het centrum.
Dit “Hôtel-Dieu” is een parel uit de Bourgondische middeleeuwen, gebouwd in de 15de eeuw om de meest hulpbehoevende zieken te helpen. Achter de sobere leien daken aan de voorkant bevindt zich de prachtige binnenplaats (le cour d'honneur), waarrond gebouwen zijn gelegen met schitterende daken met geglazuurde dakpannen en hoge dakkapellen. Tijdens ons bezoek bewonderen we verder: de indrukwekkende salle des Pôvres (ziekenzaal voor de armen), de gotische kapel, de keuken en de apotheek. We zien er ook een schilderij van een Vlaamse meester: de polyptiek van het Laatste Oordeel van Rogier van der Weyden.
Iets verderop in de stad bezoeken we het voormalige stadspaleis van de hertogen van Bourgondië. Nu is er het museum voor Bourgondische Wijn ondergebracht.
Ons bezoek aan de stad ronden we niet af met een Bourgognewijn, maar met … een ijscoupe. Lekker bij dit uitzonderlijk warme weer.
Dag 9
Eergisteren deden we het noordelijke deel van de route du Grands Crus, vandaag doen we het vervolg van de route en rijden langs het zuidelijke deel via de D973. Opnieuw wijngaarden zo ver het oog rijkt en oude wijndorpen. We rijden letterlijk door het hart van de wijnbouw, door dorpen zoals Pommard, waarvan de regio al decennia lang wordt beschouwd  als een van de beste voor Bourgognewijnen.
Vervolgens rijden we door Meursault, bekend om zijn witte wijnen. De charmante oude gebouwen van het dorp vormden ook het decor voor scènes uit de film La Grande Vadrouille. En via Santenay, het dorp met het kasteel van Filips de Stoute - hertog van Bourgondië (kasteel was gesloten), bereiken we de laatste bestemming voor vandaag: Nolay.
Dit stadje ligt genesteld tussen kliffen en wijngaarden. Het is een stadje met een rijke geschiedenis. We wandelen door de smalle autovrije straatjes, merken dat het veel van zijn middeleeuwse architectuur heeft weten te behouden, doch de meesten verkeren in een vervallen staat. De oude graanhal op het centrumplein verraadt dat Nolay ooit een belangrijk handelsknooppunt was in de regio.
We ontvluchten even de brandende zon op het enige terras van het stadje en drink ik als aperitief een lokale rode bourgognewijn.
Na de lunch en de nodige siësta, rijden we iets verder naar camping Les Chaumes du Mont – Route de Couches in Nolay, net aan een meertje. Aangezien er niemand aanwezig is om in te checken zoeken we een rustig plekje op en installeren ons in afwachting van de check-in.
Dag 10
Na een avond met ongelofelijk veel insecten (motten bij de vleet, muggen, vliegjes en Europese hoornaars!) hadden we een rustige nacht.
's Morgens om 9u klimt de temperatuur al tot 27°. We hebben reeds opgeruimd en vertrekken. We laten de route des Grands Crus achter ons en rijden de Bresse binnen. We zijn aangekomen in louhans. Dé stad bekend om zijn pluimvee, de "poules de Bresse", een witte kip met blauwe poten - duur, maar lekker.
Het is maandagmorgen en het is marktdag. De historische binnenstad staat vol met kramen. We wandelen door de 400m lange hoofdstraat. Die telt nog 157 arcades die op 200 pilaren rusten. Doch veel zien we er niet van. Aan weerszijden van de straat staat het ene kraam naast het andere en het is er over de koppen lopen. We slenteren tussen de massa verder voorbij de kerk. Hier staan alle kramen met streekprodukten.
Aan de post bereiken we het plein de Champ de Foire. Hier is de befaamde pluimveemarkt. Het is ondertussen 11u wanneer we langs de kooien met kippen wandelen. Eerlijk gezegd vind ik dat de markt letterlijk al veel van zijn pluimen verloren is. Er zaten nog mooie kippen, maar weinig Bresse kippen. Tussen de kramen met pluimvee stonden nog veel andere kramen. Ik vond het toch een beetje nostalgie, want bij ons zijn pluimvee- en konijnenmarkten verdwenen.
Na de middag installeren we ons een km verder op de camping municipal les Trois riviėres aan de Chemin de la Chapellerie.
De rest van het bezoek aan de stad laten we aan ons voorbij gaan. Het is ondertussen 36°C en we besluiten om lui in onze zetel te blijven liggen, dit in de schaduw van een aantal bomen.
Dag 11
Bij het ontwaken is er opnieuw geen wolkje aan de lucht. Er wordt weer zeer warm weer voorspeld. We vertrekken iets vroeger dan gewoonlijk en na het doen van wat boodschappen rijden we verder naar de zuidelijke grens van de Bourgogne. In de voormiddag houden we halt in Tournus. We parkeren op de gratis camperplaats aan de Sâone en wandelen naar de abdij Saint-Philibert, het hart van het stadje. Het deel rondom de abdij is het oudste en mooiste deel van Tournus. De Abdij van Tournus is uitstekend bewaard gebleven, beter dan zijn veel bekendere concurrent, de abdij van Cluny, maar morgen meer daarover.
We nemen de tijd om de Abdijkerk te bezoeken, mede doordat het er koel is. In de crypte moest iedereen zich behelpen met het licht van de smartphone aangezien de algemene verlichting er stuk was. De monniken zullen destijds het zelfde beeld gehad hebben, zij het dan elk met zijn kaars!
Na ons bezoek gaan we langs het hotel-dieu met zijn eeuwenoude apotheek, maar het museum was gesloten voor particulier bezoek. We wandelen nog even door de stad en na de nodige verfrissing op een terras rijden we naar Cluny.
Langs de weg vinden we een leuk, schaduwrijk rustplekje met tafels en banken. Tijd om een baguette te nuttigen.
In Cluny aangekomen installeren we ons op Camping municipal Saint-Vital - Rue des Griottons, 71250, Cluny. We blijven hier drie nachten.
Dag 12
Cluny is één van de mooiste, maar ook één van de drukst bezochte dorpen in de Bourgogne.
De hitte voor zijnde, wandelen we 's morgens al naar het historische centrum, dat zich net als gisteren, rondom de abdij bevindt. Vroeger, in de tijd van de orde van Cluny, was het één van de machtigste plekken in Europa.
Een bezoek aan de abdij is wel een must, maar hou er rekening mee dat er in het hoogseizoen lange rijen aan de kassa kunnen staan. Dit was nu niet het geval (zelf hadden we onze tickets al gekocht in het bureau voor toerisme).
Onmiddellijk bij het binnenkomen viel de hoogte en het imposante van de gebouwen op, maar het destijds meest indrukwekkende, de Abdijkerk, is volledig afgebroken. Doch de resterende kloostergebouwen zijn zeker nog de moeite waard. We kuieren er door de kloostergang, de kapittelzaal, de kapel van Jan van Bourbon (abt van de abdij), de wasruimte van de monniken.
... En via de kloostertuin komen we in de meelschuur (le farinier), met daaronder de provisiekelder. Hier werden alle voedingsmiddelen opgeslagen.
Bij het verlaten van de abdij overvalt de hitte ons onmiddellijk. Het is 11.30u en reeds 36°. We zoeken nog wat verkoeling in het paleis van Jan van Bourbon, nu het museum van kunst en archeologie (deze toegangsprijs zat vervat in het ticket voor de abdij). Dit was de gigantische woning van de abt van de orde van Cluny.
Na een lekkere lunch in een klein restaurantje, komen we puffend terug op de camping, waar we de rest van de namiddag en avond zalig niets doen.
Dag 13
Het is 9u en 28°C, vandaag geen uitstap maar een rustdag. Nadat Monique de camper gekuist heeft binnenin, nestelen we ons in de schaduw van de bomen.
In de namiddag halen we meer dan 38° en het wordt zwoel. Om 16u is het zover, een warmteonweer breekt los. Niet gepaard gaande met rukwinden, maar met veel regen en hagelstenen die gelukkig niet de grootte van aan het Gardameer hadden, maar eerder grote erwten. Na een uurtje was het voorbij, zonder schade en met een temperatuur die meer dan 10 graden gezakt was.
De rest van de avond, tevens onze laatste avond in de Bourgogne, was het aangenaam buiten zitten. Nu nog hopen dat de nacht geen te zwaar onweer brengt.
Overzicht overnachtingen
L'Escale de Gurgy - Officiële camperplaats - Quai des Fontaines,  89250 Gurgy – 11€/36pl – alle voorzieningen inbegrepen – vriendelijke uitbaatster - zeer rustige plaats rechtstreeks aan de rivier de Yonne – vooraan de camperplaats zijn een paar standjes gelegen. Je kan er drank verkrijgen en iets om te eten – prachtige overnachtingsplaats voor weinig geld
Camping-car Park – Camping de mon village  du Serein - Quai Louis Courier, Chablis – 17,10€/nacht – alle voorzieningen – open van 9 tot 20u – centrum 500m
Camping Municipal de Montbard (Les treilles) - Rue Michel Servet, Montbard – 20,40€/nacht (TB inbegrepen) – alle voorzieningen – grote plaatsen - open van 10u tot 12u en 16u tot 19.30u – stadje zelf is niks speciaal 1,5 km – ondanks hoogseizoen was het er zeer rustig
Camping du Lac Kir - Boulevard Chanoine Kir 3, Dijon – 21,5€/nacht – alle voorzieningen – centrum 2 km
Camping Municipal Les Cents Vignes - Rue Auguste Dubois 10, Beaune – 21€/nacht – alle voorzieningen – receptie open van 9 tot 12 en 14 tot 18u –-bakker 300m – supermarkt 1 km - centrum 800m
Camping Les Chaumes du Mont – Route de Couche, Nolay – 20€/nacht – alle voorzieningen – je kan gewoon een plaats kiezen bij aankomst – betalen doe je wanneer er iemand aanwezig is in het restaurant – open plekken tussen de bomen – net aan de rand van een meertje
Camping municipal Les Trois Rivières - Chemin de la Chapellerie 10, 71500 Louhans – 20€/nacht – alle voorzieningen – snackbar – aan de rivier – centrum 1 km
Camping municipal Saint-Vital - Rue des Griottons, 71250, Cluny – aankomst vanaf 15u – ruime plaatsen – 26,5€/nacht – klein winkeltje aan receptie – naar abdij 1 km