België
16.05.2021 - Verrassend Limburg (B)
13.04.2018 - Probeerweekend Lembeke
Na een eerdere aanvaring met onze afsluiting thuis (kon je lezen op de pagina “over ons”) rijden we op vrijdag 13/04/18 naar Lembeke - camping Malpertuus - op amper 20 km van thuis, kwestie van alles eens uit te proberen.  Een camping waar een buurman een residentiele caravan bezit. Buiten een koude douche (boiler niet echt geschikt voor een lange douche, zeker niet op ECO-stand) werkt alles prima.  Of toch niet, de schotelantenne werkt niet.
Bleek later dat ze verkeerd was aangesloten door een werknemer van Dicar Geel. De antenne was rechtstreeks aangesloten op het zonnepaneel in plaats van aan het 12V circuit. Bij levering werkte de antenne gezien er veel zon was en het zonnepaneel zijn volledige vermogen afgaf. Uiteraard, wanneer er weinig zon was, was er geen vermogen genoeg om de antenne te doen werken. Doch niet getreurd. Wij hebben steeds een harde schijf met talloze films mee op onze vakanties.
Lembeke is een zeer mooie locatie voor wandelaars. De “Lembeekse bossen” zijn nationaal bekend.
Uiteraard hebben we de bossen verkend. Het was wel nodig om stevige wandelschoenen te dragen, aangezien het de voorbije weken goed geregend heeft.

In de namiddag werd Dirk ‘opgeëist’ door Rik (onze buurman) om een paar spelletjes petanque te spelen!
Na een zeer rustig weekend zonder verdere problemen met de toestellen van de motorhome, keerden we de volgende maandag terug huiswaarts.
Overzicht overnachtingen
Camping Malpertuus - Lembeke: 20,5€/nacht (elektriciteit 4€ inbegrepen). Alle voorzieningen voor motorhome. Leuke gezellige camping aan de rand van de bossen.
04.05.2018 - Eerste hulp bij kamperen - Pasar
Op vrijdag 04/05/18 vertrokken we vol goede moed voor een initiatieweekend voor beginnende kampeerders. Dit op Kompas Camping Nieuwpoort, en ingericht door Pasar.  We laadden de motorhome  zoals we op een 14 daagse reis zouden vertrekken. Met volle watertank en volle brandstoftank. Vooraleer we naar de camping rijden gaan we  toch eerst langs  bij een weegbrug. De openbare weegbrug in Aalter. Kostprijs 2€! Je raadt het nooit! Te zwaar geladen; 20 kg te veel! Volgende keer vertrekken met een 40-tal liter water i.p.v. een volle tank.  Dat scheelt ook weer 80 kg.  Hoe doe je het als je met 4 of 5 aan boord bent, fietsen en speelgoed in de garage en misschien een bak bier?
SONY DSC
Het weekend was hoe dan ook geslaagd.  Iedereen had een mooie plek, het was stralend weer.  De mensen van Pasar deelden met heel veel inzet en geduld hun kennis en ervaring.  Regelmatig werd voor eten en drinken, koffie en koekjes gezorgd.  Op tijd en stond werd er ook goed gelachen, al dan niet met een mop of een of andere stommiteit van de leden.
Op zondagnamiddag wandelden we richting Nieuwpoort-bad. Aan de vismijn namen we de tram gezien het toch nog een eindje was tot op de dijk. Onder een stralende hemel liepen we langs de vele kraampjes! Het was braderie in Nieuwpoort. Vervolgens gingen we op de dijk uitwaaien.

Op 07/05/18 zat het weekend er op en  tuften we terug naar huis, met een lege vuilwatertank en een beetje vers water. Geen overgewicht meer!
Overzicht overnachtingen
Kompas Camping - Nieuwpoort: Wij kregen een speciale prijs voor een comfortplaats. Een standaard camperplaats 60 m² kost in het laagseizoen 19,5€/nacht (elektriciteit inbegrepen). Voor Pasarleden is er een korting van 4€. Alle voorzieningen voor motorhome aanwezig. Prachtige grote camping met verwarmde zwembaden. Rustig. Strand gemakkelijk bereikbaar per fiets.
SONY DSC
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018.
All right reserved.
16 mei 2021 - Covid-19 bepaalt nog steeds het leven in 2021. Buitenlandse reizen worden nog steeds sterk afgeraden. Monique ontving wel al haar eerste vaccinatie, maar toch besluiten we om nog in eigen land te reizen.
Zo, tussen dokters- en vaccinatie afspraken door zijn we opnieuw vertrokken. Dit voor een tiendaagse Limburg. Een waar fiets- en wandelparadijs. Een provincie waar je steeds vriendelijk onthaald wordt. Je hebt er een brede variatie aan landschappen en vele streekproducten (Hasseltse graanjenever, Loonse stroop,  Zuid-Limburgse schuimwijn, …).

Het jaar 2020 startten we eveneens in Limburg, nl in de Voerstreek. Nu bezoeken we de rest van de provincie. Via Haspengouw rijden we naar het Bosland en de Limburgse Kempen. Eindigen doen we in de mijnstreek.

Het is koud en regenachtig. Kledij hebben we voor alle seizoenen voorzien.  Op de autosnelweg was het in tegenovergestelde richting een ware uittocht van motorhomes. Het einde van een verlengd hemelvaartweekend. De eerste halte van onze rondrit ligt in Haspengouw: Tongeren. De volgende nachten verblijven we er op het nu bijna lege Plinius Camperpark Tongeren. Hopelijk gaan we een paar zonnige dagen tegemoet.

In de namiddag stappen we richting centrum. De weg ernaartoe is steil omhoog: een echte kuitenbijter. We bezoeken er het Gallo-Romeins museum. Ondanks de verplichting tot reserveren (wat we vooraf gedaan hadden) konden we vroeger dan ons gereserveerd tijdsslot binnengaan. Er waren amper bezoekers. Plaats genoeg dus om alles rustig en veilig te bekijken (waar we alleen waren ontdeden we ons van het mondmasker om zonder aangedampte brillenglazen de teksten te kunnen lezen). Het is een mooie en interessante tentoonstelling. Je wandelt er door de tijd van de prehistorie tot de Romeinse bezetting. Een bezoek zeker waard! Jammer dat er geen gids of brochure over het museum te verkrijgen is.
En na ons bezoek … ons eerste terrasje sinds de heropening van de horeca. Gelukkig zaten we onder een reuzenparaplu en was er terrasverwarming, want het begon te watergieten. Droog en warm stappen we daarna terug naar de camperplaats.

Dag 2
Vandaag wandelen we door de binnenstad. Een wandeling langsheen tweeduizend jaar geschiedenis. We starten langs een stukje Romeinse heirbaan tot de tempelsite. Een reconstructie van een Romeinse tempel die 2000 jaar geleden boven de stad pronkte. Via de oude stadsomwalling bereiken we het centrum van de oude binnenstad. Het standbeeld van Ambiorix (de koning van de Gallische stam, de Eburonen) waakt over de Grote Markt.
De kerkschatten kon je vroeger in de Onze-Lieve-Vrouwe basiliek bezichtigen. Sinds juni 2016 zijn die in het Teseum opgesteld, in een ruimte van de kerkelijke erfgoedsite. Doch het is maandag, vele winkels en alle musea zijn gesloten. Toch is er nog genoeg te zien om de volledige namiddag te vullen. We gaan ondermeer langs het begijnhof met haar smalle straatjes en gezellige pleintjes, het Agnetenklooster …
Tijdens een fikse regenbui genoten we van een pannenkoek op een overdekt terras. Meer moet dat niet zijn hé.
Dag 3
Op het programma vandaag: shoppen in Hasselt. Net buiten de camperplaats nemen we de bus naar de hoofdstad van Limburg. Alhoewel het nog in de voormiddag is heerst er een gezellige drukte in de winkelstraten. We genoten ook van de mooie gebouwen, want Hasselt is meer dan shoppen alleen. Het Refugiehuis van Herkenrode, Het Sweert (één van de meest bekende huizen van Hasselt). Een gerenommeerd museum is het modemuseum, doch dit heropent de deuren pas in juli. Na onze rondgang in de binnenstad gingen we lekker eten bij Max op de Grote Markt.
Het bekendste exportproduct van Hasselt is de jenever. In het midden van de 19e eeuw waren er 26 jeneverstokerijen in Hasselt. Dus een bezoek aan het jenevermuseum mocht niet ontbreken. In het museum is de enige nog resterende stokerij uit de tijd overgebleven. Er wordt nog steeds op ambachtelijke wijze jenever gestookt. Het was echt teruggaan in de tijd bij het bezichtigen van de oude toestellen. Uiteraard sloten we de rondgang af met een lekker proevertje: een likeur en een graanjenever. Spijtig dat je er, uitgezonderd twee cadeaupakketjes (koekjes en een flesje likeur), geen jenever kon kopen! Een gemiste kans als je fondsen wil werven voor een nog werkende stokerij.
Een plaats die je zeker moet gezien hebben is de Japanse tuin. Een rustige groene zone in het centrum van Hasselt. De tuin ligt langs de ringweg, maar daar zou je weinig last van. Met zijn 25.000 m² is het de grootste Japanse tuin van Europa. Ook dit bezoek moesten we aan ons laten voorbijgaan. De tuin heropent pas in juli.
Dag 4
We rijden naar Borgloon. Een klein gezellig stadje in Haspengouw, dé fruitstreek. Rond de stad zijn immense boomgaarden gelegen. Appelen en peren. Einde 19e eeuw waren er steeds grote overschotten. Wat deden ze dan in Borgloon? Juist … stroop maken. En hoe kan het anders, Borgloon is gekend voor zijn stroop maar bezit op dit ogenblik geen grote stroopbedrijven meer. De laatste stoomstroopfabriek sloot in 1988 de deuren. In deze gerestaureerde fabriek is nu het fruitbelevingscentrum en een streekproductenwinkel gevestigd. We parkeerden op de grote parking voor de stroopfabriek en bezochten het centrum (ook op voorhand gereserveerd, net als de andere musea die we bezochten). Het museum geeft een prachtig beeld van het ontstaan en evolutie van de fruitteelt en de vele stroopfabrieken in de omgeving. En hoe een ganse bevolking leefde van de opbrengsten. In de streekproductenwinkel hadden ze héél veel lekkers. We kochten er onze voorraad stroop.
Borgloon is ook gekend voor zijn kunstwerken. De hoofdattractie is het doorkijkkerkje “readingbetweenthelines”. Er waren niet veel bezoekers waardoor we goed konden zien hoe het kerkje opging in de omgeving. Een merkwaardig kunstwerk. Op het hoogste punt van Helshoven zochten we de zwevende kapel “helsheaven” op. Een kunstwerk uit hout van 90 hoogstam kersenbomen van vijftig jaar oud. Al die bomen waren aangetast door een besmettelijke plantenziekte die te kleine vruchten bij kersen veroorzaakte. Zeer bijzonder en vanuit de kapel heb je prachtig zicht op de omgeving.
Dag 5
Het is onze bedoeling om een wandeling te maken in het "nationaal park hoge Kempen" in het Maasland. Doch het park was volledig afgesloten door de ordediensten. Met honderden zwaarbewapende politiemensen en militairen waren ze doende met een klopjacht op een gevaarlijke militair die mogelijks een terreurdaad zou stellen en zich in het park zou schuilhouden. We besloten dan maar om uit te wijken naar Bosland, met bestemming Lommel. We installeren ons op een ruime plaats op het Oostappen vakantiepark Blauwe Meer.
Even wandelen we rond het meer op het domein en verder doen we niets anders dan lui genieten. Dreigende onweerswolken voorspelden niet veel goeds. In de late namiddag begon het uiteindelijk hard te regenen.
Dag 6
Een natuurgebied met een mysterieuze naam staat op ons lijstje: de "Lommelse Sahara". Die miniatuurwoestijn is er niet toevallig. Ze is ontstaan door zandontginning in de jaren '50. Op die plaats was er perfect fijn wit zand voor de glasnijverheid. De motorhome kunnen we makkelijk parkeren aan het sportcentrum “de Soeverein”. Een paar honderd meter verwijderd van het natuurgebied. Voorzien van stevige wandelschoenen besluiten we om de oranje route te volgen. De bordjes geven perfect de richting aan. We stappen langs grote plassen water omgeven door bossen en heide. We ploegen door dorre zandvlakten met hier en daar een oase. Ik beklim de 30 meter hoge uitkijktoren. Boven heb ik een prachtig zicht op de Sahara. We trotseren zon, regenbuien, harde windstoten waardoor het zand in ons gezicht sneed. Toch hadden we een leuke namiddag, een unieke ervaring in een uitzonderlijk gebied.
Dag 7 en 8
We zijn neergestreken in Hechtel-Eksel. De eerste dag is het een hondenweer; de ganse dag regen, wind, koude. Meer dan een korte wandeling in de omgeving van de camping zat er echt niet in.
Gelukkig zagen we de volgende morgen de zon. We bevinden ons in bosland, dus staat een stevige boswandeling in dit uitgestrekte gebied op het programma. De route in het bos “de Pijnven” vertrekt onmiddellijk vanaf de camping. We wandelen er voorbij Limburgs' grootste toeristische troef: "fietsen door de bomen". Aangezien we te voet waren stapten we tussen de kruinen van de bomen. Letterlijk een hoogtepunt. We combineerden onze wandeling met de Bosbewonersroute van 2,4 km. Een route die ideaal is voor gezinnen met kleine kinderen. Ze leidt langs houten dieren, zoals de vos, specht, een everzwijn, … die in het bos verscholen staan opgesteld en door de kinderen kunnen gezocht worden. Na de wandeling genoten we uitgestrekt in een zetel na van onze inspanning en van een streepje zon.
Dag 9
Wandelen in "De Wijers" (de Limburgse naam voor vijvers), een waterrijk gebied met meer dan 1000 vijvers en rietvelden. Er zijn talrijke wandel- en fietsroutes. We bevinden ons in Houthalen-Helchteren.
Onze route in de Wijers (opnieuw de oranje en een stukje geel) start aan de toegangspoort Kelchterhoef. We wandelen door de eeuwenoude en historische kastanje dreef.
Via het moeraspad wandelen we voorbij de oude abdijhoeve Kelchterhoef en langs hoeve Jan. We pauzeerden op het terras van deze oude hoeve, die nu een horecazaak is. De route gaat verder langs vijvers vol leven. Watervogels hebben wij maar weinig gespot, kikkers des te meer. Deze waren in elke plas te zien en te horen. Het gekwaak begeleidde ons naar de holle-bolle brug, een onderdeel van het mulitmovepad voor kinderen, waar natte voeten niet uitgesloten zijn bij het oversteken van het holle gedeelte. Even verderop kruisen we het vlonderpad. Je wandelt er op het water. Het pad was spijtig genoeg niet toegankelijk was wegens renovatiewerken. We eindigen de namiddag langs het recreatiemeer "de Plas". De camping "de binnenvaart" waar we overnachten is aan dit meer gelegen.
Dag 10
25 mei, onze laatste dag Limburg brengen we door in Beringen, een stad gelegen in de mijnstreek. Specifiek op BE-Mine. De plaats waar vroeger steenkolen naar boven werden gehaald. Het is de naam van de industriële erfgoedsite waar toerisme, recreatie, wonen, winkelen en werken nu de hoofdtoon voeren. De steenkoolmijn van Beringen opende in 1907 en was operationeel tot de sluiting in 1989.
Het weer was te slecht om ons op de mijnterrils te wagen. Na rond de gerestaureerde gebouwen gewandeld te hebben brachten we een bezoek aan het mijnmuseum. Aan de hand van onder andere videobeelden en getuigenissen wordt het leven boven en onder de grond uitgelegd. De rondgang eindigde in de kelder waar we door een ondergrondsimulatie liepen. Zeer speciaal! Daar werden we een stukje begeleid door een zeer enthousiaste ex-mijnwerker. Hij had er dertien jaar onder de grond gewerkt. Dit op een diepte van meer dan 800m. Indien hij kon terugkeren in de tijd zou hij het onmiddellijk opnieuw doen.

Na het museumbezoek reden we terug huiswaarts, waar we nagenoten van 10 dagen verrassend Limburg!
Overzicht overnachtingen
Plinius park – officiële camperplaats - Fonteindreef, Tongeren – 24pl/11€ - stroom inbegrepen, water : 5€/ 50l of 10€/ 100l - verplicht op voorhand te reserveren - Inrijden vanaf 11 uur, uitrijden voor 11 uur. Als U toekomt dient U voor de slagboom te rijden. Door nummerplaatherkenning zal de slagboom automatisch openen. Tijdens de boekingsperiode kunt U vrij in- en uitrijden. Stroom wordt afgesloten bij buitenrijden en opnieuw aangesloten bij binnenrijden.
Let wel, als U op de laatste boeking dag uitrijdt na 11.00 uur zal de slagboom niet automatisch openen en dient U een extra dag te boeken. Centrum: 2,1 km, Gallo-Romeins museum 1,4km

Vakantiepark Blauwe meer - Kattenbos 169, Lommel – 27,5€/nacht (acsi) – alle voorzieningen – op camping is meer gelegen – plaatsen aan het meer zijn duurder – het plein waar wij stonden heeft zeer grote plaatsen – er is groot binnenzwembad, restaurant, café, frituur – waren allen gesloten wegens coronamaatregelen – rustige camping met veel bomen

Vakantiecentrum De Lage Kempen - Kiefhoekstraat 189, Hechtel-Eksel – 17€/nacht (acsi van 2/4 tot 12/5 en 24/5 tot 3/7) – alle voorzieningen – wij stonden op de camperplaatsen apart buiten de camping – verharde plaatsen vooraan camping aan speeltuin en aan parking – alle voorzieningen van camping te gebruiken – wandelingen door het bos (en fietsen door de bomen) starten vanaf de camping

Camping De Binnenvaart - Binnenvaartstraat 49, Houthalen-Helchteren – 18€/nacht (acsi) – alle voorzieningen – mooie rustige camping met ruime plaatsen – wandelingen vertrekken vanaf de camping
E-mail: info@dmcamperreizen.be

Copyright © DMCamperreizen 2018. All right reserved.